×

/آسیبی واقعی در فضایی مجازی/ “تزلزل، طلاق و تهدید” ثمره افراط در فضای مجازی

  • کد نوشته: 2744
  • اسفند ۱, ۱۳۹۵
  • ۰
  • تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده شده و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی در فضایی مجازی می گذرانند، فضایی که اگر انسان بدون آگاهی وارد آن شود آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شود. به گزارش نیسانیوز به نقل از سفیر […]

    /آسیبی واقعی در فضایی مجازی/ “تزلزل، طلاق و تهدید” ثمره افراط در فضای مجازی
  • تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده شده و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی در فضایی مجازی می گذرانند، فضایی که اگر انسان بدون آگاهی وارد آن شود آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شود.

    به گزارش نیسانیوز به نقل از سفیر افلاک تکنولوژی رفته رفته جایگزین ارتباط با دوستان و اعضای خانواده شده و افراد به جای هم صحبتی و مشاوره از یکدیگر وقت خود را با دوستان مجازی در فضایی مجازی می گذرانند، فضایی که اگر انسان بدون آگاهی وارد آن شود آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شود.

     

    مریم کرمی کارشناس ارشد جامعه شناسی در خصوص افزایش گرایش جوانان به فضای مجازی در گفت وگو با سفیر افلاک گفت: از دلایل گرایش بیش از حد فضای مجازی در نوجوانان؛ عدم حضور والدین ودیگر اعضای خانواده در محیط خانواده، عدم جذابیت برنامه های رسانه های جمعی بخصوص تلویزیون، عدم توانایی والدین در برقراری روابط عاطفی با کودکان، کمبود اماکن مناسب جهت سپری کردن اوقات فراغت و جذاب بودن فضای چند رسانه ای مجازی و سهولت دسترسی وبرقراری ارتباط مجازی می باشد.

     

    بیکاری و افزایش سن ازدواج از دلایل مهم اعتیاد مجازی

    وی با اشاره به اینکه بیکاری و افزایش سن ازدواج از دلایل مهم اعتیاد مجازی است تصریح کرد: فرد در تنهایی خود به دنبای مجازی پناه می برد و ساعات بیشتری را در شبکه های مجازی صرف می کند و می تواند باعث گرایش فرد به استفاده نامعقول از شبکه های مستهجن و روابط غیر اخلاقی گردد.

     

    البته در این بین نباید از تاثیر عوامل همچون اختلافات خانوادگی، ساعت های طولانی کار بیرون از منزل افراد خانواده وتنها ماندن برخی ار اعضای خانواده وضعف رسانه ها ونهادهای مختلف درغنی نمودن اوقات فراغت غافل ماند.

     

    کرمی گفت: در صورتی که از فضای مجازی استفاده معقول گردد می تواند درصدی از اوقات فراغت شخص پر گشته و اطلاعات اجتماعی، علمی فراوانی را کسب نماید و در پی عضویت در گروه های اجتماعی مجازی مقداری از نیازهای روانی وعاطفی و اجتماعی خود را برطرف نماید اما در صورت عدم استفاده صحیح و یا حضور طولانی در شبکه های اجتماعی و درگیر شدن فرد به روابط غیر متعارف در دراز مدت می تواند آسیب های روحی به شخص وارد گردد از جمله می توان به عدم توانایی فرد در برقراری روابط حضوری، متزلزل شدن روابط خانوادگی، افسردگی وکاهش اعتماد به نفس اشاره نمود.

     

    فرد گرایی از خصوصیات بارز مدرنیته

    وی با بیان اینکه فرد گرایی از خصوصیات بارز مدرنیته است تصریح کرد:  صنعتی شدن و گذاراز جامعه سنتی به مدرنیته موجب تغییر سبک زندگی خانوادگی واجتماعی  شده است؛ در پی کم رنگ شدن سنتها و تحولات فرهنگی، جامعه امروزی در جایگزینی نهادها و سازماندهی اجتماعی عملکرد قوی نداشته بنابراین فرد گرایی از خصوصیات بارز مدرنیته  می باشد که نتایج آن کاهش استحکام خانوادگی و روابط اجتماعی است.

    کارشناس ارشد جامعه شناسی در خصوص آسیب های اجتماعی فضای مجازی اظهار کرد: عملکرد فضای مجازی چون تیغی دو لبه است در صورت استفاده صحیح می تواند در شکل گیری وتقویت نهادهای اجتماعی وسیاسی وگسترس وتحکیم نهادهای مردمی موثر باشد و راهی میانبر جهت تحقق جامعه مدنی باشد و در صورت سو استفاده می تواند به فضای گسترده و قوی جهت سو استفاده عاملین قدرت  گردد و یا شکل گیری شبکه های غیر قانونی را تسریع بخشد.

     

     

    وی با تاکید بر این موضوع که فضای مجازی در کمرنگ کردن روابط خانوادگی نیز موثر بوده است افزود: فضای مجازی به تنهایی نمی تواند موجب کم رنگ شدن روابط خانوادگی گردد بلکه  عوامل آسیب زا از قبیل ازدواج های نامتناسب بر پایه اولویتهای سنتی واقتصادی و فشارها  و مشکلات اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی می تواند عامل تشنجات خانوادگی گردد و فضای مجازی در این مورد نقش کاتالیزور وشدت بخشی خواهد داشت ودر صورت بروز اختلافات خانوادگی احتمال پناه آوردن زوجین به شبکه های مجازی ودر گیرشدن زوجین به روابط نا متعارف بیشتر می شود.

     

    بلوغ زودرس آسیب جدی فضای مجازی

    کرمی در مورد بلوغ زودرس که می تواند ازدیگر آسیب های فضای مجازی باشد گفت: فضای مجازی فضایی باز و بدون کنترل  می باشد بنابراین با سهولت هرچه تمام ترو به  دوراز کنترل والدین می توان به تصاویر وفیلم های مستهجن دسترسی پیدا کرد وهمین عامل میتواند سبب بلوغ زود رس  شود از جمله عواقب بلوغ زود رس کودکان که خود زنگ خطری برای والدین است طرد شدن توسط همسالان، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی و پروخاشگری می باشد.

    کارشناس ارشد جامعه شناسی راهکارهای موثر در کاهش آسیب های فضای مجازی را اینچنین برشمرد:

    – تغییر دیدگاه نسبت به فضای مجازی از تهدید به فرصت واستفاده بهینه از تسهیلات ایجاد شده توسط مسوولین ووالدین از امکانات آن جهت آموزش وتربیت.

    – ایجاد کانالها وگروههای جذاب وچند رسانه ای تلگرامی متناسب با نیازها وارزشهای اجتماعی

    – آموزش وآگاهی دادن به جامعه جهت استفاده بهینه از شبکه های مجازی .

    – شناساندن آسیبها ومضرات ارتباطات غیر متعارف وآگاهی دادن در مورد عواقب این ارتباطات.

    – غنی نمودن اوقات فراغت تمام اقشار جامعه بطوری که حضور وسواسی وبیمار گونه در شبکه های اجتماعی نداشته باشند.

    – پرهیز از ازدواج های شتاب زده وبدون شناخت وتناسب که نتیجه ای جز طلاق قانونی ویا عاطفی نخواهد داشت.

    – توصیه به زوج هایی که دچار طلاق عاطفی وتشنج های های ناشی از آن شده اند به جدایی قانونی چرا که ادامه اجباری زندگی عوارضی به مراتب بدتر از طلاق خواهد داشت

    – تنوع وجذاب نمودن برنامه های تلویزیونی متناسب بانیازهای مخاطبین

     

    استفاده بیش از حد فضای مجازی عاطفه را از منازل دور می کند

    علی جمیاری مشاورخانواده و استاد دانشگاه درخصوص تاثیر فضای مجازی بر روابط زناشویی در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشتند: امروزه استفاده بیش از حد فضای مجازی عاطفه را از منازل دور کرده و باعث فروپاشی و عدم اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر شده است.

     

    وی با بیان اینکه ما مخالف استفاده از فضای مجازی نیستیم گفت: افراط در تمامی زمینه ها بستری برای انحرافات گوناگون است و لذا افراط در فضای مجازی باعث آسیب های شدید در خانواده ها گردیده و تبعات فراوانی از جمله طلاق ، اعتیاد و خیانت را به همراه خود آورده است.

     

    استفاده نادرست از فضای مجازی یکی از دلایل طلاق

    این مشاوره خانواده ادامه داد: مدتی است در پرونده‌های طلاق، استفاده نادرست از فضای مجازی به عنوان یکی از دلایل زوج‌های جوان برای جدایی مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد در کنار مسائلی مانند بیکاری و اعتیاد باید تبعات استفاده نادرست از فضای مجازی را نیز به عنوان دلایل عمده طلاق به حساب آورد.

    جمیاری با اشاره به اینکه غرق شدن در فضای مجازی سرچشمه بسیاری از اختلافات است گفت: فضای مجازی چارچوب خانواده‌ها را نشانه رفته است؛ عضویت در گروه‌های نامناسب تلگرامی که تصاویر و فیلم‌های مبتذل را به اشتراک می‌گذارند دلیل اصلی تشکیل برخی پرونده‌های طلاق است، زیرا این شبکه‌ها کانون خانواده را نشانه رفته و پایه گذار دوری زوج‌های جوان از یکدیگر هستند.

     

    این روانشناس بالینی اظهار داشتند؛ امروزه اعتیاد به فضای مجازی عواطف را در خانواده ها کم رنگ کرده و این امر باعث به وجود آمدن بحران اجتماعی و خانوادگی گردیده است، همچنین از نظر روانی باعث افسردگی شدید،عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، و حتی مسائل دوست یابی غیر هم جنس و مسائل غیر اخلاقی شده و این امر نیز عمر تعهدات زناشویی را از بین می برد.

     

    وی از فضای مجازی به عنوان علت جدید جدایی ها نام برد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر عامل ماهواره کمرنگ تر شده است. استفاده خلاف اصولی که زن و شوهر از تلفن همراه دارند باعث شده است روز به روز با آمار طلاق بیشتر شود. وقتی زن و شوهر نمی توانند زمان زیادی را با هم بگذرانند و با توجه به اینکه عموماً زن و مرد با هم کارمی کنند، در ساعت هایی که باید در کنار هم باشند، هر کدام با تلفن همراه درگیر هستند و به نوعی موبایل ها به عضو اصلی خانواده تبدیل شده است.

     

    مشاوره خانواده در خصوص افزایش آمارطلاق اظهار داشتند: درست است که امروزه مشکلات اقتصادی و بیکاری و اعتیاد باعث جدایی گسسته شدن روابط عاطفی واحساس افراد شده که شاید ریشه اصلی آن عدم نشاط و امید به زندگی باشد ولی امروزه با گسترشفضای مجازی این امر چندین برابر باعث افزایش میزان طلاق در بین زوجین گردیده است و این جای نگرانی دارد.

     

    این استاد دانشگاه در خصوص طلاق عاطفی گفت: طلاق عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که توقعات و نیازهای افراد با استعمال شبکه‌های مجازی افزایش پیدا کند و به‌جای اینکه فرد عواطف و محبت را از همسر خود بگیرد، از طریق فضای مجازی دریافت می‌کند که زمینه را برای طلاق عاطفی فراهم می‌کند و یکدیگر را برای مدتی تحمل می‌کنند و پس از زمانی نهایتاً باعث طلاق توافقی می‌شود که با یکدیگر توافق می‌کنند تا در احساساتی که قبلاً می‌توانستند با یکدیگر تقسیم کنند، شریک نباشند.

     

    آموزش های پیش از ازدواج افزایش یابد

    جمیاری بر راهکارهای کاهش طلاق تاکید کرد و افزود: برای کاهش طلاق باید به سمت ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج برویم، زیرا آگاه شدن جوانان از آسیب‌هایی که پیش رویشان وجود دارد در کاهش طلاق بسیار موثر است. درواقع به نظر می‌رسد در کشورمان آن طور که باید آموزش و فرهنگسازی برای استفاده از محصولات و خدمات جدی گرفته نمی‌شود.

     

    با ظهور و گسترش صنعت هم‌زمان ارتباطات و در امتداد آن اینترنت به عنوان شبکه ارتباطی و اطلاعاتی جهانی، فضای جدیدی در عرصه‌ی زندگی به وجود آمد که می‌توان با عناوینی هم‌چون «فضای مثالی» از آن یاد کرد.

     

    امیر علی حیدر امیری افسر ارشد جنگ نرم در خصوص مفهوم فضای مجازی به سفیر افلاک گفت: فضای سایبر یا مجازی محیط الکترونیکی واقعی است که ارتباطات انسانی به شیوه‌ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و با ابزار خاص خود در آن زنده و مستقیم روی می‌دهد. به طور کلی رسانه ها به سه بخش دیداری، شنیداری و نوشتاری تقسیم می شوند و فضای مجازی امروز به عنوان یک ابزار چند رسانه ای در برگیرنده هر سه بخش است.

     

    وی با بیان اینکه فضای مجازی، به عنوان فضای دومی از زندگی واقعی است که مانند فضای واقعی، نیازمند فرهنگ است افزود: همان‌گونه که در فضای واقعی، از عوامل متعددی مانند عرف، شرع، وضعیت اقتصادی و معیشتی، سطح تحصیلات و غیره ناشی می‌شود، در فضای مجازی نیز از همین عوامل تاثیر پذیرفته و بر همین عوامل نیز تاثیر می‌گذارد. منظور از فرهنگ فضای مجازی، فرهنگی است که از سوی شبکه‌های اجتماعی تحمیل می‌شود و نه بخش‌های جدی فضای مجازی مانند سایت‌های خبری.

     

    امیری تصریح کرد: فضای مجازی نیز مانند سایر اقسام تکنولوژی می تواند در بسیاری از موارد مفید واقع شود. در این خصوص فضای مجازی بستری را برای نسل نوجوان و جوان فراهم کرده است که می توانند با استفاده از آن در زمینه آموزشی وضعیت بهتری را تجربه نمایند اما چنانچه سواد رسانه ای وجود نداشته باشد همین افراد متحمل ضربه های جبران ناپذیری خواهند شد.

     

    افسر ارشد جنگ نرم با اشاره به این موضوع که فضای مجازی مصداق نمونه جنگ نرم است گفت: غالبا در فضای مجازی تهاجم فرهنگی در مقابل تبادل فرهنگی قرار می گیرد؛ از همین رو غرب با شیوه های جدید و البته جذابش سعی در قالب کردن فرهنگ خود به جوانان ما را دارد.

     

    در جنگ نرم کشته های ما به وسیله فشنگ و موشک نیست بلکه به وسیله تهاجم تفکر مسموم غربی کشته می شوند و در حقیقت می توان گفت ابزارهای جنگ نرم جذاب و فریبنده هستند.

     

    وی تاکید کرد: سواد رسانه ای مهمترین ابزار ورود به فضای سایبر است. همان طور که فرد نسبت به غذایی که تناول می کند بایستی سواد حلال و حرام بودن آن را داشته باشد ورود به فضای مجازی نیز نیازمند سواد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می باشد چرا که در این فضا روح و ذهن فرد تغذیه می شود.

     

    امیری به بیان برخی از تهدیدات فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: ازجمله چالش های اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان،مخصوصأ درکشورهای درحال توسعه ، آسیب های فرهنگی است؛ قرار گرفتن در معرض فرهنگ های گوناگون، آزادی های زیاد در یک دوره زمانی نسبتأ کوتاه، امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی گوناگون از طریق اینترنت و به چالش کشیده شدن فرهنگ ایرانی- اسلامی برخی از نمونه های این خطرها محسوب می شوند.

     

    اینترنت فضای جولان و قدرت نمایی کشورهای طراح و پردازنده آن است، طبیعی است که هم در صدد القای فرهنگ خود بر دیگر فرهنگ ها و عقائد باشند و هم مکاتب و تفکرات مخالف خود را بر نتابند و به انحای متعدد به تقابل با آنها برخیزند، از این رو با توجه به اینکه مدیریت اطلاعات این گونه فضاها در اختیار آنهاست، میبینیم بسیاری از اخبار در موتور های بزرگ جستجو گر، مربوط به اسلام هراسی است.

     

    تهدیدات امنیتی؛ یکی از آسیب‌های جدی که از سوی فضای مجازی به کشورها -خصوصاً کشورهای مستقل- وارد می‌شود، استفاده از آن به عنوان ابزار جاسوسی و دریافت اطلاعات محرمانه می‌باشد. با توجه به این که در این زمینه آموزش‌های لازم به کاربران داده نشده و اینترنت به صورت شبکه‌ای فراگیر در تمام بدنه‌ی دستگاه‌های اجرایی کشور حضور دارد و از همه مهم‌تر اینکه نوع نرم‌افزارهایی که برای کار با اینترنت، تولید و استفاده می‌گردد نیز توسط جهان غرب صورت می‌گیرد، لذا برخی از این برنامه‌های نرم‌افزاری در بطن خویش وظیفه‌ی جاسوسی را به عهده دارند. پس می‌توان گفت که فضای مجازی بستری است که ظرفیت آسیب‌رسانی جدی به امنیت و اقتدار کشورها را دارد مگر این‌که در این خصوص چاره‌ای جدی اندیشیده شود

     

    تهدیدات اقتصادی؛ از دیگر آسیب‌های محیط اقتصادی که در فضای مجازی بستر آن فراهم شده و ترویج می‌گردد، وجود بازی‌های آنلاین قمار (برد و باخت) می‌باشد. در این بازی‌ها مبلغ زیادی پول از طریق کارت‌ها و حساب‌های الکترونیکی جا‌به‌جا می‌شود. در فضای مجازی هر کاربر می‌تواند در هر نقطه از جهان و با هرکسی بازی را انجام دهد و به این ترتیب گردش مالی بازی به طرز چشم‌گیری بالا می‌رود. قمار و بازی برد و باخت، زمینه‌ی کسب درآمدی نامشروع را -که بدون تحمل هیچ‌گونه زحمت و تلاشی به دست می‌آید- موجب می‌شود. کلاهبرداری و پول شویی های اقتصادی از دیگر تهدیدات اقتصادی فضای مجازی است.

     

    افسر ارشد جنگ نرم ادامه داد: ما قادر به محدود کردن علم نیستیم و نمی توانیم با علم روز و تکنولوژی مقابله کنیم لکن تنها می توان با مدیریت درست این فضا را کنترل نمود. همه افراد و ارگان ها  در این مدیریت سهیم هستند و باید یک وحدت و ساختار بین بخشی برای افزایش آگاهی و بصیرت صورت پذیرد.

     

    به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شده اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می توانند ثمر بخش واقع شوند.

     

    – با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازی برای کاهش پیامدهای آن ضروری است. لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می تواند مؤثر واقع گردد

    – استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.

    –  برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه ی استفاده ی صحیح از آنها

    – پخش آگهی های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت.

    – طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.

    – طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.

     گزارشگر: پریسا قربانی نژاد

    انتهای پیام

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *