×

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان مطرح کرد:
آموزش‌ها مطابق با نقش افراد در آینده باشد

  • کد نوشته: 15227
  • مرداد ۸, ۱۴۰۰
  • ۰
  • مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی لرستان نگاه یکسان به آموزش دختر و پسر را آفت دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: دختر و پسر به لحاظ ویژگی‌های فطری با هم تفاوت دارند و نوع آموزش باید مطابق با نقش آنان در آینده باشد.

    آموزش‌ها مطابق با نقش افراد در آینده باشد
  • حجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان اظهار کرد: تعامل و گفت‌وگو با رسانه‌ها هم به جهت اخوت و برادری و هم به جهت پیوند تفکرات، اثرات مطلوبی به‌همراه دارد.

    وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند، افزود: گاهی مشاهده می‌شود وقتی خبرنگاری سؤالی را برخواسته از تفکرات عمومی مطرح می‌کند، مورد تهمت قرار می‌گیرد و این نشان از دور بودن آن مسئول از اذهان عمومی است.

    وحیدی با اشاره به اینکه خبرنگار به‌دنبال مطامع شخصی نیست و فقط انتقال‌دهنده سؤالات و نگاه‌های مردم است، نگاه برخی مسئولان به رسانه‌ها را ابزاری برای معرفی و چهره کردن خودشان توصیف کرد و گفت: رسانه‌ها نیز باید حقایق را بیان کرده و در مسیر اصلاح حقایق قدم بردارند امیدوارم با حضور یک دولت جوان انقلابی نوع نگاه مسئولان به رسانه اصلاح شود و خود را در جایگاه پاسخگویی قرار گیرند.

    این فعال قرآنی ادامه داد: تربیت مسئله اصلی نظام و جهان امروز است چراکه در بین تولید فکر و تربیت، تربیت در اولویت است از طرفی ریشه مشکلات امروز جامعه مشکلات تربیتی است و اگر می‌بینیم در مدیریت به موفقیت دست پیدا نکردیم ریشه آن عدم رشد و بالندگی  در تربیت مدیران است.

    مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان با اشاره به اینکه اگر در مشکلات اقتصادی چالش داریم ریشه آن در تربیت است و باید جلو فساد گرفته شود، افزود: مشکلات اقتصادی در تربیت اقتصادی ما قابل جبران بوده است به‌معنای دیگر مسائل امروز جامعه به مسئله تعلیم و تربیت بر می‌گردد.

    وی با یادآوری اینکه اگر بخواهیم مسئله‌شناسی دقیقی را نسبت به تربیت داشته باشیم مسئله امروز نظام تعلیم و تربیت، مسئله مدیریت و بی‌ثباتی مدیران است، تصریح کرد: عملکرد یک مدیر را زمانی می‌توان ارزیابی کرد که ثبات مدیریت داشته باشد و بعد از گذشت چند سال عملکرد آن را ارزیابی کرد کمااینکه مدیر تربیتی حداقل ۵ سال برای نشان دادن فعالیت‌های خود زمان نیاز دارد اما در دولت گذشته در وزارت آموزش و پرورش بیشترین جابجایی‌های مدیران را شاهد بودیم.

    وحیدی با بیان اینکه تا زمانی بی‌ثباتی مدیریتی باشد نباید انتظار تربیت موفق را داشته باشیم، گفت: نوع نظام تربیتی و چینش نیروها باید اصلاح شود چراکه وقتی دولت تغییر می‌کند از وزیر تا مدیران استانی تا مدیران مدارس تغییر می‌کند و نتیجه آن مشکلات متعدد آموزش و پرورش است.

    مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان لرستان با اشاره به اینکه نگاه دولت جدید به وزیر و مدیران آینده تعلیم و تربیت باید نگاه باثبات و پایدار باشد، افزود: امروز خلاء نگاه تربیتی به آموزش و پرورش موج می‌زند به طوری‌که مدیران آموزش و پرورش ما از بین افرادی‌که روابط سیاسی دارند انتخاب می‌شوند از طرفی در دانشگاه‌ها رشته مدیریت تربیتی نداریم گویا مجموعه‌های ما مجموعه تربیتی نیستند.

    وی افزود: آموزش بر پرورش جایگاهی برای حوزه تربیت اخلاقی قائل نیستیم ما نسبت به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و حتی مبانی روز دنیا هم به‌شدت عقب هستیم چراکه نگاه تربیتی در فضای امروز جامعه نمی‌بینیم به‌معنای دیگر رویکرد رشد معدل را می‌بینم و رویکرد رشد اخلاق مشاهده نمی‌شود.

    حجت‌الاسلام وحیدی با بیان اینکه مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت به‌لحاظ تئوری قوی اما به‌لحاظ عملی عملکرد غیرجهادی دارند، افزود: محیط تعلیم و تربیت محیط مونولوگ و یک‌طرفه است در حالی‌که در فرآیند تربیت، نیازمند حرکت دو طرفه هستیم مصداق آن ۲۰ سال به جوان می‌گوییم فقط باید درس بخوانی و مسئولیت نداری پس مسئولیت‌پذیری چگونه رشد می‌کند.

    وی بر لزوم اصلاح محیط تربیتی تاکید کرد و با اشاره به اینکه هر چه در فضای تعلیم و تربیت هزینه شود سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش فقط به یک مسابقه قرآن یا اردوی تفریحی خلاصه می‌شود در حالی‌که حتی ساختار اردویی آموزش و پرورش باید اصلاح شود.

    مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان لرستان از آفات مهم در فضای تعلیم و تربیت را نگاه یکسان به آموزش دختر و پسر دانست و با تاکید بر اینکه دختر و پسر به‌لحاظ ویژگی‌های فطری با هم تفاوت دارند، افزود: نوع آموزش دختر و پسر  باید مجزا و جداگانه باشد اما در آموزش به نقش‌های دو جنسیت در آینده توجه نمی‌شود.

    وی افزود: کجا به دختران نقش‌های دختری، مادری و همسری و به پسران نقش‌های پدری، مدیریت خانواده و شوهری آموزش داده شده است و این نشان از عقب‌ماندگی آموزشی ماست زیرا آموزش‌ها بر اساس نیاز دانش‌آموزان در آینده نیست.

    وحیدی با بیان اینکه مدیریت آموزش و پرورش باید شهامت اصلاح را داشته باشد، افزود: حتی قرآنی که آموزش داده می‌شود بر اساس نیاز دانش‌آموزان نیست و نتیجه آن عدم آشنایی دانش‌آموزان با آیات قرآن و انس بیشتر با این کتاب آسمانی است.

    مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش لرستان باید از بین نیروهای تربیتی بدون توجه به روابط سیاسی تعیین شوند، گفت: سیاست زدگی آفت اصلی آموزش و پرورش لرستان بوده و خواهد بود از طرفی گزارش زدگی آفت امروز مجموعه‌های آموزشی است.

    وی در خصوص عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه ساختارهای آموزشی و تربیتی بر اساس سند تحول برنامه‌ریزی شده است اما این سند به‌طور کامل اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: در عرصه تربیت قرآنی در سند تحول مبانی ارزشمندی بیان شده است اما بر اساس آن برنامه‌های قرآنی تغییر پیدا نکرده است، به‌معنای دیگر سرعت تحول پایین است و این امر برای آموزش آفت محسوب می‌شود.

    وحیدی با اشاره به اینکه تا چند سال دیگر بسیاری از فرهنگیان بازنشسته می‌شود بر لزوم توجه به نحوه استخدام در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: عمده افرادی‌که جذب آموزش و پرورش می‌شود سابقه تحصیلات فرهنگی و تربیتی ندارد و این به‌معنای آن است که ساختار جذب ایراد دارد.

    مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان لرستان با تاکید بر لزوم استفاده از الگوهای مذهبی در طراحی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها، اظهار کرد: از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی فروشگاه امن اینترنتی راه‌اندازی شده است که تمام اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان در آن قرار دارد از طرفی تمام اجناس این فروشگاه منطبق با طراحی‌های بومی و اسلامی است.

    وی با تاکید بر اینکه هدف از فروشگاه امن اینترنتی فایده و انتفاع‌طلبی نیست بلکه هدف آن فرهنگی و تربیتی است، اضافه کرد: در بسیاری از سایت‌های فروش اینترنتی شاهد نشر تصاویر نامناسب هستیم.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *