×

هر موکب یک خدمت:
اربعینی‌ها برای محرومیت‌زدایی از استان لرستان پای کار آمدند

  • کد نوشته: 13919
  • مهر ۱۵, ۱۳۹۹
  • ۰
  • موکب‌های اربعین امسال در مناطق محروم لرستان برپا شده تا با ارائه خدمت و محرومیت‌زدایی، اربعین متفاوت‌تری را رقم بزنند.

    اربعینی‌ها برای محرومیت‌زدایی از استان لرستان پای کار آمدند
  • با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال خدمت در مجمع موکب‌های مردمی اربعین لرستان حال و هوای دیگری گرفته و اربعینی‌ها و خادمان زائران سید و الشهداء سفره اربعین را در جای جای استان پهن کردندهر موکب یک خدمت تا بتوانند درد و رنجی را از محرومان و نیازمندان بکاهند.

    هر ساله در ایام اربعین مجمع مردمی موکب‌های اربعین لرستان در قالب ۲۷ موکب در کربلا و نجف به زائران خدمت می‌کردند اما امسال با توجه به شرایط کرونایی این مواکب برای خدمت در مناطق محروم استان به میدان آمده‌اند تا خدمتی از جنس محرومیت‌زدایی را به مردم تقدیم کنند.

    اربعینی‌ها امسال نیز با همان شور و عشق به خدمت پای کار آمدند تا با ارائه خدمات مختلفی از قبیل توزیع بسته‌های معیشتی، تهیه و توزیع جهیزیه، توزیع لوازم التحریر و کارهای عمرانی و جهادی کمک حال مردم محروم استانمان باشند.

    برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌های موکب‌های مردمی لرستان در این روزهای کرونایی گفت‌وگویی داشتیم با محمد سرلک دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان که بدین شرح آمده است.

    محمد سرلک  با بیان اینکه امسال در قالب مجمع مردمی مواکب اربعین لرستان،۲۷ موکب در سطح شهرهای استان سازماندهی شد اظهارداشت: نیروهای این مواکب هر سال در ایام اربعین توفیق داشتند در کشور عراق در خدمت زائران سید الشهداء باشند اما امسال امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا توفیق نشد که در کشور عراق حضور پیدا کنند.

    اربعینی‌ها در کنار مردم مناطق محروم

    وی افزود: با توجه به اطاعت پذیری در امر ولایت، اربعینی‌ها کنار هم نشستند و در چند قالب و محور عملیات مشترکی به نام «مع امام منصور» برنامه‌ریزی کردند تا بر اساس این عملیات به مردم مناطق محروم خدمت رسانی کنند.

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان عنوان کرد: امسال مواکب در  مناطق حاشیه نشین شهرها، روستاهای کم برخوردار و محروم از امکانات رفاهی اولیه استقرار یافته تا با شناسایی افراد نیازمند آن منطقه به آنها خدمت رسانی شود.

    وی با اشاره به اینکه نیازهای هر منطقه و روستا اعم از حمام، سرویس بهداشتی، خانه عالم، مسجد، آبرسانی و… توسط اربعینی‌ها شناسایی شده است بیان کرد: مواکب با امکانات و تجهیزاتی که دارند به این کارهای جهادی و عمرانی ورود پیدا می‌کنند.

    سرلک گفت: با توجه به اینکه موکب‌ها از افراد مختلفی اعم از خادمان صنوف مختلف، آشپز، پزشک، تاسیسات چی، افراد فنی، مبلغان و… تشکیل شده است امسال با استقرار در شهرها و روستاها خدمات مختلفی به مردم محروم ارائه می‌دهند.

    طبخ و توزیع غذا برای نیازمندان

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان یکی از خدمات امسال مواکب لرستان را طبخ غذا و توزیع آن بین افراد نیازمند دانست و خاطرنشان کرد: امسال در ایام اربعین طبخ غذا به صورت بیرون بر در اختیار افراد بی بضاعتی که شناسایی شده‌اند قرار می‌گیرد.

    وی تصریح کرد: از سال گذشته که نیروهای مواکب از اربعین بازگشتند چندین کار و فعالیت خدماتی اجتماعی داشته‌اند به طوری که با ورود به چله انقلاب اسلامی، نشست‌ها و برنامه‌های بصیرتی توسط مواکب در استان برگزار شد.

    سرلک اظهارداشت: با شهادت حاج قاسم سلیمانی، موکب‌ها علمدار بودند و برنامه‌های مختلفی در سطح استان برگزار کردند و پس از جریان شهادت حاج قاسم وارد یک عملیات وسیع و گسترده به نام کرونا شدند که در بخش‌های مختلف به خدمت رسانی پرداختند.

    ضد عفونی و تولید ماسک توسط موکب‌های اربعین

    وی افزود: با شیوع ویروس کرونا موکب‌های اربعین در وهله نخست به ضدعفونی اماکن عمومی پرداختند به طوری که با بلوک بندی مناطق شهرستانی و تقسیم کار این کار انجام گرفت سپس با توجه به خلعی که در بحث ماسک وجود داشت به سراغ تولید ماسک رفتند تا این نیاز مردم را برطرف کنند، البته هنوز هم در برخی شهرستان‌ها کار تولید ماسک ادامه دارد.

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان عنوان کرد: موکب‌ها پس از تولید ماسک به سمت تولید ژل شست و شو، دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده رفتند تا این خلع را نیز برطرف کنند سپس در مرحله بعد وارد کار تقویت کادر درمان، ایجاد کارگاه‌های آبمیوه گیری رفتند و در نهایت وارد یک مرحله وسیعی از مواسات شدند.

    وی بیان کرد: در بحث مواسات، موکب‌ها از توزیع بسته‌های معیشتی گرفته تا تهیه جهیزیه وارد کار شدند تا درد و غمی از مردم برطرف کنند، بعد از قصه مواسات نیز یک عملیات مشترک به نام غدیر داشتند و پس از آن نیز در محرم با توجه به اطاعت پذیری موکب‌ها بحث رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسمات بود که واقعا حماسه آفریدند.

    شناسایی افراد کم بضاعت  

    سرلک گفت: اکنون نیز خانواده‌های کم درآمد و بی بضاعتی که به خاطر شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند شناسایی شدند به طوری که تنها توسط یک موکب پنج هزار خانوار شناسایی و تحت پوشش خدمات موکب قرار گرفته‌اند.

    وی تصریح کرد: برخی از مواکب دوازدهیمن و سیزدهمین مرحله توزیع بسته‌های معیشتی را در دستور کار دارند و ان‌شالله در اربعین همه مواکب بحث توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان را دارند.

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان خاطرنشان کرد: در مرحله بعد کار توزیع جهیزیه انجام می‌شود که در این زمینه نیز مواکب چندین شهر مشغول آماده کردن جهیزیه هستند تا تقدیم افراد نیازمند کنند، پس از بحث جهیزیه نیز بحث تهیه و توزیع لوازم التحریر دانش‌آموزان انجام می‌شود.

    سر لک اظهارداشت: در روز اربعین نیز مواکب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فضاسازی و برگزاری مراسم‌های اربعین می‌پردازند تا فضای اربعینی در استان لرستان حاکم شود که البته این برنامه با توجه به وضعیت قرمز، زرو و سفید هر شهر و منطقه ای متفاوت است.

    خدمت موکب‌های اربعین در جهت محرومیت‌زدایی

    وی افزود: اگر امسال توفیق خدمت‌گذاری برای اربعینی‌ها در عراق نبود اما توفیق خدمت‌گذاری به مردمان وجود دارد بنابراین با عملیات و شعار «مع امام منصور» امسال گوشه گوشه استان لرستان حرم سید الشهداء و کربلاست و اربعینی‌ها علم سید الشهداء را یک بار دیگر در دیار لرستان پیش می‌برند.

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان با اشاره به آغاز فعالیت‌های جهادی و عمرانی برخی از مواکب لرستان عنوان کرد: مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان در همه شهرها موکب دارد و از همه شهرها و شهرستان‌ها عضو این مجمع مواکب هستند.

    وی با بیان اینکه کار خدمت رسانی و برخی از فعالیت‌های مواکب لرستان تا ۲۸ ماه صفر ادامه دارد بیان کرد: در بحث مواسات که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، نگاه‌شان به آن جنس مردمی است یعنی آن میانه نظام و همان مردمی ها که به این سمت بروند که خوشبختانه این اتفاق در مواکب لرستان افتاد و در پی شیوع کرونا در هر مرحله که خلعی وجود داشت مواکب تاکنون برای رفع آن اقدام کرده‌اند.

    سر لک تصریح کرد: در مرحله با توجه به مقتضیات و عَلمی که روی زمین بود و خلع وجود داشت، اربعینی ها آن عَلم را بلند می‌کردند تا آن خلع را جبران کنند.

    دبیر مجمع مردمی موکب‌های لرستان خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ و ۹۱ که عرصه عملیاتی خدمت به زائران اربعین توسط قرارگاه صاحب الامر (عج) در کشور عراق شروع و اولین موکب توسط این مجموعه ایجاد شد، یک موکب برپا شد سپس در سال‌های بعد افزایش یافت و سپس از فعالان فرهنگی استان دعوت شد تا برای ایجاد یک موکب توسط هر شهری پای کار بیایند و این مجمع مردمی در داخل استان شکل گرفت.

    وی با بیان اینکه مجمع مردمی موکب‌های  لرستان به الگویی برای مجمع مردمی مواکب کشور تبدیل شده است اظهارداشت: موکب‌های اربعین پای کار آمده تا درد و گرفتاری‌های مردم را رفع کنند.

    سر لک افزود: سالهای قبل در فضای مجازی حملات شدید و عجیبی نسبت به فعالیت اربعینی‌ها وجود داشت و برخی این موضوع را مطرح می‌‌کردند که نذورات مردم را جمع می‌کنند و می‌برند و کمک به افراد بی بضاعت و کم درآمد نمی‌کنند حال کجا هستند که ببینند اربعینی‌ها از زمان سیل پلدختر تاکنون مشغول کار جهادی و خدماتی برای مردم هستند.

    وی عنوان کرد: به قول شهید حاج قاسم سلیمانی امت ملت امام حسین (ع)، این ملت امام حسین (ع) همین اصحاب و لشکر اربعینی‌هاست که نیروهای حاج قاسم محسوب می‌شوند؛  حاج قاسم بنیان گذار موکب‌هاست و باید گفت همین امت ملت امام حسین (ع) در خدمت امت امام حسین (ع) است و مشغول خدمت رسانی به خود امت امام حسین (ع) هستند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *