×

ایران، بر مدار “ما می‌توانیم”/ “نور” ثابت کرد سد تحریم‌ها با پیشرفت‌های فناورانه فرو می‌ریزد

  • اردیبهشت ۷, ۱۳۹۹
  • ۰
  • سوم اردیبهشت ماه ۹۹ در حالی برای ایران به عنوان روزی غرور آفرین در پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی در تقویم بین‌المللی به ثبت رسید که جهان همچنان با تبعات منفی بحران کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند.

    ایران، بر مدار “ما می‌توانیم”/ “نور” ثابت کرد سد تحریم‌ها با پیشرفت‌های فناورانه فرو می‌ریزد
  • سوم اردیبهشت ماه ۹۹، خبر پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران درحالی در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت که دنیا بیش از دو ماه است در شوک بحران ذره ای کوچک به نام کووید ۱۹ به سر می برد و با اثرات منفی آن دست و پنجه نرم می کند.

    اما خبر دست یابی ایران به این اقدام موفقیت آمیز که هموطنان را خوشحال و دشمنان را غافلگیر کرد، نشان داد که نظام جمهوری اسلامی ایران محصور هیچ تحریم و بحرانی باقی نمی ماند.

    سپاه پاسداران ایران صبح روز چهارشنبه گذشته موشک ماهواره بر نور را از کویر مرکزی ایران به فضا پرتاب کرد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد که این پرتاب سه مرحله ای و به صورت ترکیبی سوخت جامد و مایع بود.

    و این موفقیت جدید ایران بار دیگر واکنش دشمن چهل ساله را برانگیخت و در همین زمینه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داد و ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.

    وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این نیز بارها اتهامات بی اساسی را علیه ایران مطرح کرده بود، بار دیگر با متهم کردن ایران به انجام اقدامات بی ثبات کننده در منطقه و نقض تعهدات بین المللی خود، مدعی شد: «امروز سپاه پاسداران که یک موشک [ماهواره بر قاصد] را پرتاب کرده است.

    من اظهارنظر درباره جزئیات آن را به وزارت دفاع واگذار می کنم؛ اما وقتی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حرف می زنیم، من فکر می کنم هر کشوری وظیفه دارد که به سازمان ملل مراجعه کند و ببیند که آیا پرتاب این موشک با قطعنامه های شورای امنیت سازگاری دارد یا خیر!

    با این وجود، این موفقیت غرورآفرین در عرصه ای دیگر از پیشرفت های فناورانه کشور موجب خشنودی هموطنان شد.

     موشک ماهواره‌بر سپاه اقتدار علمی و نظامی ایران را به رخ جهان کشید

    در همین باره، محمد شیخ زاده، کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه بجنورد درباره پرتاب موشک ماهواره بر سپاه به فضا در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: دسترسی به فناوری های پیشرفته در هر مقیاسی بسیار مهم است.

    شیخ زاده گفت: پیش از این، کشور ایران به فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز دست یافته بود حالا به عرصه هوا و فضا ورود کرده است.

    وی تصریح کرد: این فناوری در شرایطی رخ داد که کشور با تحریم و محدودیت مواجه است و این دست آورد ایران با تکیه بر توان تخصصی نخبگان کشور رقم خورده است.

    وی در ادامه با غرور آمیز خواندن چنین پیشرفتی برای کشور که ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان در دست یابی به چنین فناوری قرار داده، عنوان کرد: این دست آورد یک اقتدار علمی و نظامی جدید برای کشور است.

    این کارشناس علوم سیاسی همچنین با یادآوری این مطلب که کشورها این اجازه را دارند تا در عرصه های مختلف فناوری تحقیق و پژوهش کنند، گفت: کشور ایران نیز بر اساس راهبردهای مشخص خود به عرصه هوا و فضا ورود کرده هر چند که با مشکلات تحریم مواجه است.

    وی افزود: با این وجود، دشمنان این کشور در تلاش هستند که روند رشد و توسعه کشور را کند کنند.

    در عین حال، وی تاکید کرد: اقتدار نظامی نیروهای مسلح کشور در این عرصه فناوری، نوید بخش آینده خوبی برای کشور است و این دست آورد می تواند گویای آن باشد که می توانیم با استفاده از تجربه های موفق این چنینی مسیر را به سوی فناوری های فوق پیشرفته ادامه دهیم.

    پیشرفت‌های فناورانه تحریم‌ها را بی اثر خواهد کرد

    شیخ زاده، کارشناس علوم سیاسی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور به طور مستمر از سوی دشمنان تهدید می شود، رشد فناوری ها در کشور موجب خواهد شد که جلوی تهدیدهای بالقوه آنان را بگیریم و پیشرفت متوازن در عرصه های مختلف نیز تحریم ها را بی اثر خواهد کرد چون اتکا بر توان داخلی، تحریم ها را بی معنا می کند.

    شیخ زاده در ادامه افزود: پیشرفت های فناورانه موجب توانمندسازی کشور خواهد شد و این رشد قطعا آینده ای روشن را برای کشور به ارمغان می آورد.

    وی درباره اعتراض و مانع تراشی های آمریکا نسبت به دست آورد فضایی کشور نیز اظهار کرد: بهانه تراشی دشمنان کشور همواره وجود داشته است تا مانع پیشرفت کشور شوند که نمونه بارز آن را در زمینه انرژی هسته ای و تفاهم نامه برجام تجربه کردیم، با این وجود، ایران به مسیر خود ادامه داد.

    این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه در حال حاضر یکی از اهداف جدید و بلند مدت نظام جمهوری اسلامی ایران حضور جدی کشور در عرصه هوا و فضا است، بنابراین تمامی بدنه نظام باید از این برنامه حمایت کنند که نقش آن بازدارندگی تهدیدها است.

    وی گفت: تقویت توان بازدارندگی کشور مانع طمع ورزی دشمن می شود و هر عقلی حکم می کند که باید از چنین دست آوردهایی حمایت شود که البته دست آوردهای فناورانه باید به سایر امور از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات نیز تعمیم پیدا کند تا به یک توسعه متوازن و همه جانبه دست یابیم.

    شیخ زاده تصریح کرد: ابته دشمنان هیچ گاه از موفقیت های کشور ایران خوشحال نخواهند شد.

     سپاه پاسداران بار دیگر ما میتوانیم را رقم زدند

    علی جدی، نماینده منتخب مردم شیروان در یازدهمیم دوره مجلس نیز در گفت و گو با عصر اترک در این باره اظهار کرد: پرتاب موشک ماواره بر سپاه که طی چند روز اخیر توسط سپاه پاسداران کشور انجام شد، نشان داد، ایران در اوج مشکلاتی از جمله مواجه با تحریم ها، توانسته است که با تکیه بر توان داخلی، ظرفیت های داخلی و تخصص نخبگان خود اقداماتی بزرگ را رقم بزند.

    جدی تصریح کرد: ایران در این دست آورد جدید خود اعلام کرد که ایران در عرصه بین المللی حرف برای گفتن دارد و در عرصه هوا و فضا نیز می تواند جزو کشورهای برجسته جهان باشد.

    وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین رویکرد تمامی قوای نظام باید این باشد که اولویت اول کشور می بایست تکیه بر بهره برداری از ظرفیت های داخلی کشور قرار گیرد و هر اقدامی در راستای تقویت آن باشند.

    در عین حال، وی بیان کرد: همانطور که ایران طی ۴۰ سال گذشته پیشرفت هایش را با تکیه بر توان داخلی رقم زده است، کشور در مسیر پیش رو می تواند در تعامل با کشورهایی که خط قرمز کشور نیستند، دست آوردهای فناورانه خود را تقویت کند.

    نماینده منتخب مردم شیروان در یازدهمیم دوره مجلس در خاتمه یادآور شد: در کشور ایران، نیروهای مسلح، قوای سه گانه و ملت در زیر چتر وحدت باید این باور را داشته باشیم که می توانیم و توانستن را تعبیر می کنیم.

    جدی افزود: چتر وحدت موفقیت های بیشتری را برای کشور رقم خواهد زد.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *