×

بحران طلاق جدی‌تر شد/افزایش چراغ خاموش آمار طلاق در لرستان

  • تیر ۳۱, ۱۳۹۶
  • ۰
  • افزایش روز افزون آمار طلاق در جامعه زنگ خطری جدی است که اگر چاره‌ای برای جلوگیری از افزایش نامبارک آمار این آسیب اجتماعی گرفته نشود تبعات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.  به گزارش نیساخبر، ازدواج در دین مبین اسلام امر مقدسی است و طبق روایات و احادیث ائمه از آن به عنوان تکمیل کننده دین […]

    بحران طلاق جدی‌تر شد/افزایش چراغ خاموش آمار طلاق در لرستان
  • افزایش روز افزون آمار طلاق در جامعه زنگ خطری جدی است که اگر چاره‌ای برای جلوگیری از افزایش نامبارک آمار این آسیب اجتماعی گرفته نشود تبعات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

     به گزارش نیساخبر، ازدواج در دین مبین اسلام امر مقدسی است و طبق روایات و احادیث ائمه از آن به عنوان تکمیل کننده دین یاد شده است.

    در مقابل ازدواج طلاق وجود دارد که از ابعاد مختلف امر پسندیده‌ای نیست، اما متاسفانه در جامعه امروز ما این امر به وفور دیده می‌شود.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار طلاق در کشور و همچنین در لرستان در حال افزایش است و برای وقوع آن نیز دلایل مختلفی وجود دارد.

    مشکلات مالی و فقر، بیکاری،اعتیاد،خیانت زوجین، اختلافات فرهنگی، اختلاف طبقاتی، عدم تفاهم زوجین با یکدیگر، پرخاشگری و بدرفتاری و… از جمله علت‌های وقوع طلاق است.

    هر چند طلاق همیشه نقطه پایان زوجین نیست،اما در بسیاری از موارد و به خصوص در طلاق‌هایی که به دلایل پیش پا افتاده و ساده صورت گرفته است زوجین دچار آسیب‌های روحی شدید شده و تا مدت‌ها نتوانسته‌اند به شرایط عادی برگردند و بعضا طلاق باعث تغییر مسیر زندگی افراد شده و تبعات جبران ناپذیری به بار آورده است.

    متاسفانه در استان لرستان نیز طلاق روز به روز وضعیت بحرانی تری پیدا می‌کند چنانکه نسبت طلاق به ازدواج در لرستان در حال حاضر یک به ۵ است و این یعنی از هر ۵ ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود در حالی که این آمار در سال ۸۳ به مراتب کمتر بوده و در آن سال از هر ۱۱٫۹ ازدواج یکی منجر به طلاق شده است.

    افزایش بیش از ۲ برابری آمار طلاق در لرستان طی ۱۳ سال گذشته زنگ خطر بزرگی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود قطعا شرایط از این که هست به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد.

    لذا برای اینکه طلاق به یک فرهنگ عادی در جامعه تبدیل نشود باید برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مناسبی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول صورت گیرد.

    هر چند تا کنون تلاش‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری نیز برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی انجام ‌شده است اما به نظر می‌رسد، این تلاش‌ها تاثیر چندانی در کاهش و پیشگیری از وقوع آن نداشته،و لذا لازم است که بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

    *رتبه هفدهم لرستان در وقوع طلاق

    رییس سازمان بهزیستی استان لرستان در رابطه با موضوع طلاق در استان لرستان اظهار داشت: لرستان در این زمینه استان هفدهم کشور است و این  وضعیت خیلی بد نیست.

    اسداله حیدری با اشاره به اینکه لازم است تا در جهت کاهش طلاق آمادگی وجود داشته باشد، عنوان کرد: امسال طبق توافق‌هایی که با دستگاه قضایی در هفته قوه‌ قضاییه انجام دادیم، مقرر شد که تمام دعاوی خانواده‌ها پیش از مطرح شدن در دادگاه خانواده به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع شوند.

    وی ادامه داد: اگر پرونده تمام طلاق‌ها به مرکز بهزیستی ارجاع شود، طبق ساختارهایی که در بهزیستی وجود دارد می‌توان اقدامات مناسبی در راستای کاهش طلاق انجام داد.

    *پیامدهای طلاق بر فرد و جامعه

    پیامدهای طلاق در ابعاد مختلف به فرد، خانواده و جامعه باز می‌گردد.

    اولین آسیبی که بعد از وقوع این واقعه پیش‌ می‌آید به خود فرد است که اتمام زندگی زناشویی سبب ایجاد مشکلات روحی و همچنین اجتماعی به فرد می‌شود.

    در استان‌هایی مانند لرستان که ساختار آن‌ها هنوز وجهه سنتی دارد، تقبل فردی که قربانی طلاق شده است سخت است و دیدگاه خوبی به او وجود ندارد.

    درصد بالایی که از این اتفاق آسیب می‌بینند، زنان هستند و به وضوح دیده می‌شود که تعداد بسیار زیادی از زنانی که مهر طلاق در شناسنامه آن‌ها به ثبت رسیده یا خانه‌نشین شده و یا برای همیشه مجرد مانده‌اند.

    آسیب‌های بعدی طلاق به خانواده برمی‌گردد، چراکه در ک واقعه طلاق تنها دو نفر آسیب نمی‌بینند، بلکه زوجین اگر دارای فرزند باشند، فرزندان خود را نیز از داشتن خانواده محروم می‌کنند، چراکه زن و شوهر پایه‌های یک زندگی بوده و اگر پایه‌های آن از بین رود، تمام خانواده از هم فرو می‌پاشد.

    *به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق در لرستان ثبت می‌شود

    مدیرکل ثبت احوال لرستان در این زمینه گفت: ۵۳ درصد از طلاق‌هایی که در لرستان ثبت شده است در طی پنج سال اول زندگی اتفاق افتاده است.

    مصطفی امانی‌پور ادامه داد: در کشور به ازای هر ۳.۹ ازدواج یک طلاق انحام شده  و در لرستان نیز به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.

    وی افزود: میانگین سن طلاق مردان در لرستان ۳۴.۶ سال و میانگین سن طلاق در لرستان ۲۹.۴ سال بوده است.

    *پیشگیری بهتر از درمان است

    در تمام آسیب‌های اجتماعی و مشکلات پیوسته به پیشگیری نسبت به درمان تاکید بیشتری می‌شود، چراکه اگر از وقوع یک آسیب پیشگیری شود، آسیبی به وجود نمی‌آید که برای درمان آن اقدام کنیم.

    در طلاق نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی بهتر است، به پیشگیری از آن اهمیت بیشتر داده شود تا از وقوع آن جلوگیری ‌شده و مشکلات در این زمینه به حداقل برسد.

    بر این اساس معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان در ارتباط با اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از وقوع طلاق در لرستان اظهار داشت: سال گذشته با کمک اعتبارات ملی توانستیم به ۳ هزار و ۹۹۰ نفر آموزش‌های پیش از ازدواج ارائه کنیم.

    ابتسام داشی افزود: براساس اطلاعات مرکز مشاوره‌ای در سال ۹۵، دو هزار و ۱۷۴ زوج برای طلاق مراجعه کرده بودند که توانستیم با ارائه مشاوره به آن‌ها، یک‌هزار و ۸۱۶ مورد آن را به سازش ختم کنیم.

    وی بیشترین علت‌های طلاق را بر دلیل سوظن، خیانت، اعتیاد، بیکاری و…برشمرد و افزود: کاهش این عوامل نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق است.

    معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان ادامه داد: علاوه بر ارائه مشاوره حضوری، ارائه مشاوره تلفنی و رجوع زوج‌ها به مراکز دولتی وخصوصی نیز داریم و در تلاش هستیم که این اقدامات در طی سال جاری به صورت جدی‌تری  انجام شوند.

    برای پیشگیری از این وقوع این آسیب لازم است که فراگیری آموزش‌های پیش از ازدواج به صورت بهتر و تخصصی‌تری انجام شود و همچنین برای استفاده زوج‌ها از مراکز مشاوره فرهنگ‌سازی انجام شود.

    گزارش از سیده یاسمن موسوی نژاد

    منبع:فارس

    انتهای پیام/

    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *