×

تراژدی غمناک اشتغال در لرستان/ چرایی افزایش نرخ بیکاری در استان و ضرورت پاسخگویی مسوولان

  • مرداد ۱۳, ۱۳۹۷
  • ۰
  • بنا بر آخرین گزارش اعلام شده ار سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در لرستان افزایش یافته و به ۱۵٫۹ درصد رسیده است تا عملکرد مسوولان در این راستا زیر سوال رود؛ کارشناسان قرار گرفتن لرستان در بین ۴ استان اول بیکار کشور را نشان دهنده توسعه نیافتگی و کم توجهی مسوولان به رفع مشکلات […]

    تراژدی غمناک اشتغال در لرستان/ چرایی افزایش نرخ بیکاری در استان و ضرورت پاسخگویی مسوولان
  • بنا بر آخرین گزارش اعلام شده ار سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در لرستان افزایش یافته و به ۱۵٫۹ درصد رسیده است تا عملکرد مسوولان در این راستا زیر سوال رود؛ کارشناسان قرار گرفتن لرستان در بین ۴ استان اول بیکار کشور را نشان دهنده توسعه نیافتگی و کم توجهی مسوولان به رفع مشکلات این استان می‌دانند.

    به گزارش نیساخبر، نرخ اشتغال و بیکاری یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مهم و واضح برای نشان دادن توسعه و پیشرفت جوامع محسوب شده و عملکرد مسئولان و متولیان امر و موفقیت آنان در حوزه اشتغال و اقتصاد را به‌خوبی نشان می‌دهد.

    در سالیان گذشته لرستان همواره در بین استان‌های اول جدول بیکاری قرار داشته و این خود گواهی بر عدم توسعه‌یافتگی و محرومیت در این استان غنی و پرظرفیت است.

    با وجود اقدامات صورت گرفته طی سالیان گذشته لرستان همواره در بین استان‌های اول کشور در بحث بیکاری قرار گرفته و نرخ بیکاری و اشتغال همواره در این استان مورد بحث قرار داشته است.

    هر چند بسیاری از کارشناسان و اکثر مردم همین آمار اعلام شده را نیز نادرست دانسته و معتقدند آمار در کف جامعه بیش از آن چیزی است که مرکز آمار اعلام می‌کند، اما چون مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری بوده و در این زمینه شاخص‌های خاص خود را دارد برای تحلیل و بررسی بیکاری در لرستان و سایر نقاط کشور نیز به این آمار استناد می‌شود.

    بر این اساس با نگاهی به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران درمی‌یابیم که بیکاری در لرستان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ روند کاهشی داشته به‌گونه‌ای که در بهار سال ۹۵ نرخ بیکاری در این استان ۱۴٫۳ درصد بوده که این میزان در بهار ۹۶ به  درصد ۱۱٫۸ رسیده است.

    اما آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مورد بیکاری در بهار ۹۷ نگرانی‌ها را بیش‌ازپیش در جامعه لرستان ایجاد کرده است؛ آماری که حکایت از آن دارد که به‌واسطه عملکرد مسئولان و متولیان امر در لرستان نرخ بیکاری در بهار ۹۷ نسبت به سال قبل در این استان ۴٫۱ درصد افزایش یافته و به ۱۵٫۹ درصد رسیده است.

    هر چند بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند نرخ بیکاری در لرستان در واقعیت بیش از این بوده و اگر مهاجرت سالانه ۱۲ هزار لرستانی را که انجمن جامعه‌شناسی استان از آن خبر می‌دهد در نظر بگیریم و این واقعیت را بپذیریم که اکثر این افراد برای پیدا کردن شغل از لرستان مهاجرت می‌کنند، آنگاه نرخ بیکاری در لرستان به‌مراتب بیش از آن چیزی که اعلام می‌شود خواهد بود؛ اما با همین شرایط و با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان و مردم بر شاخص‌های بیکاری اعتراض داشته و آن را نیازمند اصلاح می‌دانند، لرستان هم‌اکنون در بین ۴ استان بیکار کشور قرار دارد.

    در هر صورت نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد وضعیت اشتغال در لرستان روز به روز بدتر شده و این یعنی مسئولان این استان نتوانسته‌اند وعده‌های خود برای کاهش بیکاری و رونق اشتغال و توسعه اقتصادی استان عملی کرده و کاری از پیش ببرند.

    امید می‌رود با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی موجود در لرستان مسئولان ارشد کشور نسخه ویژه‌ای برای این استان پرظرفیت در نظر بگیرند و برای بهبود شرایط موجود از افراد توانمند و مؤثر استفاده کرده و در این راه تمام موانع و افراد ناکارآمد را نیز از سر راه بردارند.

    نگارنده سعید سرشار

    انتهای پیام/

    منبع:فارس

     

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *