×

جزئیات زلزله ۵.۱ ریشتری فیروز‌آباد ‌لرستان| تخریب چند کنگره قلعه فلک‌الافلاک/ تخریب بافت‌های فرسوده روستایی/ ۲۵ نفر مصدوم شدند

  • اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۹
  • ۰
  • زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ریشتر در عمق ۷کیلومتری زمین ‌حوالی فیروز‌آباد در استان لرستان را لرزاند.

    جزئیات زلزله ۵.۱ ریشتری فیروز‌آباد ‌لرستان| تخریب چند کنگره قلعه فلک‌الافلاک/ تخریب بافت‌های فرسوده روستایی/ ۲۵ نفر مصدوم شدند
  • زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵٫۱ ریشتر در عمق ۷کیلومتری زمین حوالی فیروز‌آباد در استان لرستان را لرزاند.

    مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: امروز در ساعت در ساعت ۱۲:۳۷:۴۹ زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵٫۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ظهر چهارشنبه حوالی فیروزآباد استان لرستان را لرزاند. موقعیت مرکز این زمین‌لرزه طول جغرافیایی ۴۸٫۰۸ و عرض جغرافیایی ۳۳٫۷۵ درجه و در عمق ۷کیلومتری زمین گزارش شده است.

    زلزله به بناهای بافت تاریخی بروجرد آسیب زد

    مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آسیب جزیی به خانه آخوند ابو خرم‌آباد بر اثر زلزله گفت: چند ساختمان در بافت تاریخی بروجرد دچار خسارت شده است.

    سید امین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان اظهار داشت: پس از زلزله دقایقی پیش در استان لرستان جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک الافلاک بلافاصله در محله قلعه حاضر شدیم.

    وی افزود: پس از بررسی‌های انجام‌شده چند تا از کنگره‌های برجک دچار آسیب شده است ولی خوشبختانه آسیب جدی به قلعه فلک الافلاک وارد نشده است و همچنین پس از بررسی و بازدید از خانه آخوند ابو دیدم که دیواره سالن ضلع شرقی این مکان تاریخی دچار ترک‌خوردگی و آسیب جزیی شده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: بر اساس گزارشات رسیده از شهرستان بروجرد در بافت تاریخی این شهرستان چند ساختمان که خشت و گلی بودن دیوارهای آنها دچار آسیب محدود و جزیی شده است.

    خسارت زلزله به بافت‌های فرسوده روستایی لرستان / ۲۵ نفر مصدوم شدند

    سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان با اشاره به خسارت زلزله به بافت‌های فرسوده روستایی لرستان گفت: تاکنون ۲۵ مصدوم گزارش شده است.

    مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به آخرین گزارش‌ها از زلزله ظهر امروز استان لرستان اظهار داشت: براساس آخرین گزارشاتی که در جلسه مدیریت بحران مطرح شد خوشبختانه هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم.

    وی افزود: تاکنون خسارت تخریبی گزارشی به دست ستاد مدیریت بحران نرسیده و تنها تعدادی ساختمان مسکونی که در بافت‌های روستایی بوده دچار خسارت جزیی شدند.

    سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: عمده خسارت به بافت‌های روستایی فرسوده مربوط به روستاهای شهرستان خرم‌آباد، سلسله و دوره‌چگنی گزارش شده است.

    وی بیان کرد: بر اثر زلزله ظهر امروز در استان تاکنون ۲۵ نفر مصدوم شده و پس از مراجعه به بیمارستان به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند. در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها تا عادی شدن شرایط در حال آماده‌باش هستند.

    آماده‌باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران لرستان / ۶ تیم ارزیابی در فیروزآباد حضور دارند

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به آماده‌باش اعضای ستاد بحران لرستان گفت: ۶ تیم ارزیابی در کانون زلزله لرستان حضور دارند و مشغول ارزیابی خسارت زلزله هستند.

    صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با زلزله امروز لرستان اظهار داشت: در زلزله فیروزآباد خسارات جزیی بود و برخی از منازل این منطقه دچار ترک‌خوردگی شدند ولی خوشبختانه خسارت جدی نداشتیم.

    وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران لرستان ساعاتی پیش به‌ریاست معاون استاندار لرستان برگزار شد افزود: در این جلسه مصوب شد تا تمامی اعضای ستاد در حالت آماده‌باش کامل باشند تا اگر خدای‌نکرده مشکلی بود به‌موقع وارد عمل شوند.

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: هم‌اکنون شش تیم برای ارزیابی در فیروزآباد، کانون این زلزله حضور دارند.

    ‌زلزله ۵٫۱ریشتری در سلسله خسارتی نداشت

    فرماندار سلسله گفت: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح شهرستان سلسله گزارش نشده است. شریف خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با خسارت زلزله ۵٫۱ریشتری امروز که در ۱۶کیلومتری فیروزآباد به وقوع پیوست اظهار داشت: خوشبختانه در زلزله امروز خسارت کلی اصلاً نداشتیم.

    وی افزود: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح این شهرستان گزارش نشده است و تنها برخی ساختمانهای قدیمی و فرسوده دچار ترک‌خوردگی شده است.

    زلزله به قلعه فلک‌الافلاک لرستان آسیب زد

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از آسیب زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد. سیدامین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان از بررسی خسارت احتمالی زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد و اظهار داشت: پس‌از زلزله استان لرستان بلافاصله جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک الافلاک در محله قلعه حاضر شدیم. در حال حاضر بر اثر مشاهده عینی خسارتی به چشم دیده نمی‌شود، ولی در حال بررسی کامل قلعه هستیم که نتایج بررسی را اعلام خواهیم کرد.
    وی اضافه کرد: پس‌از بررسی‌های انجام‌شده چند عدد از کنگره‌های برجک دچار آسیب شده، ولی خوش‌بختانه آسیب جدی به قلعه فلک‌الافلاک وارد نشده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: جهت بررسی خسارات احتمالی بناهای تاریخی سراسر این استان به رؤسای شهرستان‌ها دستور داده‌ایم با حضور در محل بناهای تاریخی خسارات احتمالی را گزارش بدهند.

    دستور ستاد بحران ‌به فرمانداران لرستان‌

    مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به وقوع زمین‌لرزه ۵٫۱ریشتری در استان لرستان گفت: ظهر امروز زلزله نسبتاً شدیدی ۱۶کیلومتری  فیروزآباد را لرزاند.

    سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان اضافه کرد: برای برآورد خسارات احتمالی به تمام فرمانداران دستور داده‌ایم تیم‌های ارزیاب را در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها اعزام کنند تا برآورد خسارت احتمالی را گزارش دهند. تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی از طرف فرمانداری‌ها گزارش نشده است.

    ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل‌

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ‌لرستان از اعزام دو گروه ارزیاب اعزام سریع هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده فیروزآباد و الشتر‌ خبر داد و گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵٫۱ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در حوالی فیروزآباد و الشتر ‌بلافاصله ستاد بحران‌ تشکیل و ‌‌دستورات لازم ‌برای اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه زلزله‌زده صادر شد.

    کانون  این زلزله فیروزآباد گزارش شده است.

    صارم رضایی با اعلام اینکه با اعزام این گروه‌های واکنش سریع امدادی به کانون این زمین‌لرزه مراحل ارزیابی از خسارات و تلفات احتمالی این زمین‌لرزه در حال انجام است، افزود: ‌هم‌اکنون نیروهای ارزیاب هلال احمر وارد منطقه زلزله‌زده شده و مشغول انجام ارزیابی‌های اولیه و ثانویه وقوع این زمین‌لرزه هستند.

    وی با بیان اینکه شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بوده که مردم در شهرهای اطراف الشتر از جمله خرم‌آباد و نورآباد آن را احساس کرده‌اند و اکنون در کوچه و خیابان هستند، تصریح کرد:  تاکنون از تلفات و خسارات احتمالی این زمین‌لرزه به‌جز ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل گزارشی مخابره نشده است.

    گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

    بزرگی: ۵٫۱
    محل وقوع: استان لرستان ــ حوالی فیروزآباد
    تاریخ و زمان وقوع به‌وقت محلی: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۱۲:۳۷:۴۹
    طول جغرافیایی: ۴۸٫۰۸
    عرض جغرافیایی: ۳۳٫۷۵
    عمق زمین‌لرزه: ۷ کیلومتر

    نزدیک‌ترین شهرها:
    ۱۶کیلومتری فیروزآباد (لرستان)
    ۲۱کیلومتری الشتر (لرستان)
    ۲۱کیلومتری سراب دوره (لرستان)

    نزدیکترین مراکز استان:
    ۳۹کیلومتری خرم‌آباد
    ۱۱۲کیلومتری کرمانشاه.

    انتهای پیام/‌

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *