×

«خون‌صلح» سنت دیرینه عشایر لرستان/حلاوت «خون‌‌بس» کام روستای شهنه را شیرین کرد

  • کد نوشته: 14964
  • خرداد ۱۴, ۱۴۰۰
  • ۰
  • امروز در روستای شهنه از توابع بخش فیروزآباد شهرستان سلسله مراسم «خون صلح» با حضور بزرگان و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف به جا آورده شد و اولیای دم با بخشش قاتل، سنت حسنه بخشش و صلح و سازش را به جا آوردند.

    «خون‌صلح» سنت دیرینه عشایر لرستان/حلاوت «خون‌‌بس» کام روستای شهنه را شیرین کرد
  • «خون‌صلح» یا «خون‌بس»، یکی از روش‌های غیررسمی حل وفصل اختلافات کیفری در بین عشایر غرب کشور خصوصا لرستان بوده که از دیرباز در میان اقوام و طوایف این دیار از اهمیت بالایی برخورد است.

    در همین راستا امروز در روستای شهنه از توابع بخش فیروزآباد شهرستان سلسله نیز این مراسم با حضور بزرگان و ریش‌سفیدان قبایل و طوایف به جا آورده شد و خوشبختانه اولیای دم با بخشش قاتل، سنت حسنه بخشش و صلح و سازش را به جا آوردند.

    محمد رزم، رئیس دادگستری لرستان در این مراسم ضمن عرض تسلیت ارتحال امام راحل(ره) و قیام ۱۵ خرداد، با بیان اینکه امروز کشور عزیزمان با مشکلاتی روبرو است که امیدواریم مسئولان خدوم و دلسوزان نظام توجهات ویژه‌ای به آنها داشته باشند، افزود: ضرورت دارد مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان حل و فصل شوند تا بتوان بیش از پیش رضایت مردم که سرمایه اصلی نظام هستند را جلب کرد.

    وی ضمن تشکر از بانیان این مراسم بیان کرد: خداوند را شاکرم که در این جمع حضور دارم چراکه مجلسی ارزشمند و معنوی است.

     رزم با اشاره به اینکه صلح و سازش موجب اخوت، برادری، اتحاد و برادری می‌شود، افزود: این موضوع را می‌توان از سه منظر مورد توجه قرار داد.

    وی اهمیت صلح و سازش، رضایت و بخشایش اولیای دم و قداست جایگاه مصلحین و ریش‌سفیدان را از جمله نکات حائز اهمیت در مراسم خون‌صلح عنوان کرد و گفت: مردمان عشایر و خصوصا غرب کشور اهل اخوت، برادری و گذشت بوده و خیراندیشان و مصلحین هم به خاطر سعی در از بین بردن کینه و دشمنی دارای جایگاه بالایی هستند.

    رزم صلح و سازش را اقدامی نیکو برشمرد که از آن در روایات به عنوان راس همه کرامت‌ها یاد شده است و در ادامه اظهار کرد: صلح سید احکام است و قبل از هر چیزی باید به دنبال سازش، رضایت و گذشت بود.

    رئیس دادگستری لرستان با بیان اینکه کسی می‌بخشد که قدرتمند است، ادامه داد: خداوند بهترین بخشنده است و از گناهان زیادی می‌گذرد چراکه قادر مطلق است.

    وی با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید که بروید و بین برادران خود صلح و سازش را برقرار کنید، اضافه کرد: خوشا به حال افرادی که به دنبال کسب رضایت و سازش بین مردم هستند و دائما این کار را انجام می‌دهند؛ اینان از مقربان درگاه خداوند متعال هستند چراکه در کارهای خیر از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

    رزم برقراری صلح و سازش را طبق آیات و روایات بالاتر از یک سال عبادت و روزه گرفتن عنوان کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم به دنبال ایجاد صلح و سازش باشیم مگر در جایی که حلال را حرام یا حرامی تبدیل به حلال شود و بهترین صدقه در نزد خداوند همین ایجاد صلح و برادری بین مردم بوده، زمانی که رابطه‌شان خراب شده است.

    این مسئول با تاکید بر اینکه مردم عشایر هنوز رسم و سنت دیرینه خون‌صلح و خون‌بس را بین‌شان حفظ کرده و برایش احترام خاصی قائل هستند، افزود: همچنین حرمت ریش‌سفیدان را نگه داشته و حرف شنوی دارند.

    وی با بیان اینکه نیکی را باید با خوبی پاسخ داد، ادامه داد: اختلافی پیش آمده، کسی عصبانی شده و قتلی صورت پذیرفته است که ادامه دادن این کینه جز پیش آمدن قتل‌های دیگر و دشمنی نیست. چرا نیاییم و این افراد را به صلح و سازش دعوت نکنیم؟

    رزم بیان کرد: اولیای دم با اینکه توان گرفتن قصاص را دارند اما از خون عزیز خود گذشتند و برای انسجام و اتحاد بین شیعیان بخشیدند که این حائز اهمیت است.

    رئیس دادگستری لرستان با بیان اینکه برکت همراه ریش‌سفیدان و بزرگان است، اضافه کرد: صلح و سازش به نفع مردم بوده و افرادی که در این راه می‌کوشند نزد خدا کرامت دارند.

    وی با تاکید بر اینکه اصل رضایت مهم بوده و عفو زکات قدرت و پیروزی است، ادامه داد: زینت این رضایت، انسجام و اتحاد امروز است و سازش کفاره همه گناهان شما خواهد بود.

    رزم موضوع صلح و سازش را از سیاست‌های راهبردی، محوری و اولویت‌دار ریاست قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: این مهم در قالب یک سند تحولی از قبل تهیه و به مقام معظم رهبری تقدیم شده که مورد تایید ایشان قرار گرفته چراکه فرمان رهبری است.

    رئیس دادگستری لرستان با بیان اینکه همواره به دنبال اجرای این سیاست‌ها و ایجاد صلح و سازش هستیم، افزود: در همین راستا معاونت توسعه حل اختلاف در کشور ایجاد شده است و در کنار ۳۰ سیاست دیگر این مهم نیز پیگیری می‌شود.

    وی به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: امروز یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری موضوع انتخابات بود و فحوای کلام ایشان بیشتر تاکید بر حضور گسترده و باشکوه در آن است.

    رزم با اشاره به اینکه همگی باید در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود دخیل باشیم، ادامه داد: خودمان باید مسئولان خدوم را انتخاب و مدیریت کنیم بنابراین نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

    این مسئول اظهار کرد: باید به شخصی که اصلح، کارآمد، مدیر و مدبر است رای دهیم چراکه رای‌مان امانت است و باید آن را به اهلش بسپاریم.

    وی مهم‌ترین مجرای حاکمیت مردم‌سالاری را انتخابات عنوان کرد و گفت: امیدواریم با شرکت حداکثری مردم موجبات یاس دشمنان فراهم شود.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *