×

ساده انگاری کرونا و انتشار ویروس بی‌خیالی

  • کد نوشته: 14040
  • آبان ۳, ۱۳۹۹
  • ۰
  • شیوع کووید ۱۹ در لرستان حادتر شده است و مردم همچنان ساده انگارتر می‌شوند گویی کرونا و ساده‌انگاری در جدالی برابر برای گرفتن جان مردم به رقابت نشسته‌اند.

    ساده انگاری کرونا و انتشار ویروس بی‌خیالی
  • ساده انگاری بیشتر از ویروس کرونا در حال سرایت است، گویی برخی از مردم با وجود گذشت هشت ماه از انتشار این ویروس مهلک، هنوز نمی خواهند وجود آن را باور کنند، مرگ و میر از تمام رده های سنی هیچ تاثیری روی برخی از افراد نگذاشته و بسیاری از آنها با گفتن ” کرونا کجا بوده، ما که هنوز چیزی ندیدیم” می کوشند این ویروس بی خیالی را در تمامی لایه های جامعه منتشر کنند.

    گرچه حفظ خونسردی در موقعیت های نگران کننده می تواند نقش مهمی در مسلط بودن به اوضاع و احوال داشته باشد اما درخصوص این افراد تنها جمله ای که می تواند حق مطلب را به خوبی ادا کند، “بی خیال و ساده انگار” است.

    افراد بی خیال می توانند به اندازه ویروس کرونا برای جامعه خطرناک باشند زیرا تا زمانی که آنها به باور بیماری نرسند، با ساده انگاری خود نسبت به مرگبار بودن ویروس و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، افراد زیادی از جامعه را به بیماری مبتلا خواهند کرد و چه بسا جان بسیاری از رهگذر ساده گرفتن و بی خیالی آنها قربانی شوند.

    با وجودی که وضعیت قرمز سلسله، لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و  پرهیز از تجمعات شادی و عزاداری توسط رسانه ها و فضای مجازی به مردم هشدار داده شده است اما در عمل می بینیم برخی از افراد جامعه همچنان بی خیال و پیگیر برگزاری مراسم عروسی و عزاداری هستند و با دعوت از اقوام و دوستان، نشان می دهند برای جان آنان پشیزی ارزش قائل نیستند.

    یک گزارشی مردمی مبنی بر برگزاری مراسم عروسی در یکی از روستاهای سلسله به شبکه بهداشت و درمان داده بودند، به همراه مسوولان شهرستان راهی روستا شدیم تا بلکه با گفت و گو و شرح واقعیت های کرونا مانع از برگزاری آن شود، دکتر میثم اکبری رییس مرکز بهداشت خاضعانه از بانیان مراسم می خواست آن را لغو کنند، به آنها توضیح می داد همین الان که در حال صحبت با آنهاست، جوانی ۳۲ ساله زیر دستگاه ونتیلاتور ( تنفس مصنوعی) در حال جدال با مرگ است اما بانیان مراسم در اظهاراتی عجیب می گفتند تنها ۵۰۰ نفر دعوتی دارند و سعی می کنند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

    عجیب بود، طوری می گفتند تنها ۵۰۰ نفر دعوتی دارند، گویی صحبت از بود و نبود ۵۰۰ جان نبود و انگار ۵۰۰ جان با ارزش در خطر نبودند.

    دکتر اکبری از درگیر شدن تمامی رده های سنی به این ویروس مرگبار و کشنده می گفت و دخترکی را که مشغول شنیدن صحبت های آنها بود نشان می داد و می گفت شما دوست دارید در این مراسم با سلامت و جان کودکانی بازی کنید که آرزوهای بسیاری را برای آینده خود در سر دارند، اما بانیان مراسم خیلی راحت می گفتند نگران نباشید هیچ اتفاقی نمی افتد، ما نهار را تدارک دیده ایم و نمی توانیم مراسم را لغو کنیم.

    همان لحظه که مسوولان در حال صحبت برای لغو این مراسم بودند گزارشی از برگزاری یک مراسم پرازدحام ختم در آرامستان سیاهپوش دریافت شد و بلافاصله برخی از آنها به همراه عوامل نیروی انتظامی راهی آرامستان مورد نظر برای متفرق کردن مردم شدند.

    درنهایت پا درمیانی برای لغو مراسم عروسی بی فایده بود و آخرسر دکتر اکبری گفت علیه بانیان آن اعلام جرم می کند چرا که با علم به وضعیت قرمز شهرستان و هشدارهای مکرر اقدام به برگزاری مراسم شده اما این گفته هم چندان اثری در آنها نکرد.

    بیمارستان سلسله ظرفیت پذیرش مبتلایان کرونا را ندارد

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: چنانچه روند افزایشی ابتلا به کرونا ادامه داشته باشد بیمارستان این شهرستان ظرفیت پذیرش مبتلایان جدید را ندارد.

    دکتر حمزه حسنی با بیان اینکه وضعیت سلسله فوق قرمز و آمار مبتلایان به قدری افزایش یافته است که بیمارستان شهرستان ظرفیت پذیرش بیمار ندارد ادامه داد: علاوه بر اینکه کادر درمان به شدت خسته و ضعیف شده اند، تجهیزات درمانی موجود نیز کفاف این تعداد بیمار را نمی دهد و در صورت تداوم این روال، وضعیت بسیار اسفناک خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه افراد از تمامی رده های سنی درگیر بیماری شده اند افزود: قدرت کشندگی ویروس در مقایسه با اسفندماه بسیار تغییر کرده و این زنگ خطری جدی برای مردمی است که کرونا را آنگونه که باید جدی نمی گیرند.

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله با اشاره به اصرار برخی شهروندان به برگزاری مجالس شادی و عزاداری گفت: برخی با وجود اطلاع از شرایط قرمز کووید ۱۹ کماکان به برگزاری مراسم عروسی یا ختم اصرار دارند و شهروندان نیز در این مراسم شرکت می کنند که جای تاسف دارد.

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان افزایش یافته است و تا وقتی به این باور نرسیم که مردم تعیین کننده قطع انتقال زنجیره بیماری کووید ۱۹هستند، همچنان شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها خواهیم بود.

    وی با اشاره به خستگی بیش از حد کادر درمان و کوشش هشت ماهه آنها در ارائه خدمت به مبتلایان عنوان کرد: انتظار داریم مردم با همراهی و همدلی بیشتر کمک حال پرسنل خسته شبکه بهداشت و کادر درمان باشند.

    حسنی تصریح کرد: ۷۵ درصد تخت های بیمارستان شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و در حال حاضر چهار نفر از بیماران بستری با ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)تحت مراقبت هستند که یکی از آنان جوانان ۳۲ ساله ای است و این یعنی کرونا پیر و جوان نمی شناسد.

    وی ادامه داد: بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد و اگر مردم می خواهند که این ویروس کنترل شود باید تمام توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

    سرپرست شبکه بهداشت و درمان با اشاره به حضور مردم در تجمعات گفت: بارها به شهروندان هشدار داده ایم در تجمعاتی همچون مراسم عروسی و ختم شرکت نکنند اما برای برگزاری این مجالس و شرکت در آنها اصرار هست.

    مردم دچار ساده انگاری بیماری کرونا شده‌اند

    سرپرست فرمانداری سلسله گفت: برخی شهروندان درخصوص بیماری کرونا دچار ساده انگاری شده اند و آنرا جدی نمی گیرند در حالی که ویروس بسیار خطرناک تر از آن است که می پندارند.

    افشین ترکارانی با اشاره به همراهی خوب بسیاری از مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و توصیه های مسوولان اظهار داشت: معضل برگزاری مراسم در لرستان و تاثیر آن در گسترش بیماری جدی است بنابراین تا اطلاع ثانوی برگزاری هرگونه مجالس شادی و عزا در شهرستان ممنوع است.

    وی در خصوص دفن اجساد بیماران کرونایی نیز افزود: از این پس تحویل و تدفین اجساد کرونایی در شهرستان تنها در ساعاتی انجام خواهد شد که زمینه حضور مردم در مراسم خاکسپاری به حداقل برسد.

    ترکارانی گفت: درتمامی آرامستان های شهرستان هم به شیوه ای اقدام خواهد شد که مردم پروتکل ها را رعایت کنند و کمترین حضور را داشته باشند.

    وی با اشاره به ممنوعیت چاپ هرگونه اعلامیه ترحیم و کارت عروسی در شهرستان و پلمب واحدهای متخلف تصریح کرد: چنانچه شخصی در مراسمی دچار بیماری کرونا شده و فوت کرده است، بازماندگان متوفی می توانند علیه بانیان مراسم اعلام جرم نمایند.

    ترکارانی با تاکید بر اینکه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به منزله تضییع حقوق شهروندی است ادامه داد: برخورد قاطعی با برگزارکنندگان مراسم خواهد شد چرا که سلامت شهروندان خط قرمز ما است و در این رابطه با کسی تعارف نداریم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *