×

به مناسبت فرارسیدن پنجمین سالگرد شهادت سردار همدانی؛
سردار شهید همدانی، حبیب حرم و عمار انقلاب/ حاج حسین همدانی پیشرو بسیجیان و سپاهیان در فتنه سال ۸۸ بود

  • کد نوشته: 13938
  • مهر ۱۶, ۱۳۹۹
  • ۰
  • سردار شهید همدانی، عمار رهبر لقب گرفته بود اما او را ابو وهب میخواندند کردستان، سرپل ذهاب، تنگه مرصاد، دوکوهه، شلمچه، طلائیه وخین، وجب به وجب خوزستان، خیابان های تهران در فتنه ۸۸ و کوچه پس کوچه های حلب رد گام های استوارو مردانه اش را بوسیده اند.

    سردار شهید همدانی، حبیب حرم و عمار انقلاب/ حاج حسین همدانی پیشرو بسیجیان و سپاهیان در فتنه سال ۸۸ بود
  • سردار شهید همدانی، عمار رهبر لقب گرفته بود اما او را ابووهب میخواندند کردستان، سرپل ذهاب، تنگه مرصاد، دوکوهه، شلمچه، طلائیه و خین، وجب به وجب خوزستان، خیابان های تهران در فتنه ۸۸ و کوچه پس کوچه های حلب رد گام های استوار و مردانه اش را بوسیده اند. فرمانده مقتدری که در کنار سجاده متواضع ترین بود و همیشه پس از نماز، درسجده دعای‌ اللهم ارزقنا شهاده فی سبیلک صورتش را از اشک پر می کرد.

    بعد از حماسه آفرینی در ۸ سال دفاع مقدس کنار شهدان همت، متوسلیان، وزوایی، شهبازی و هزاران همسنگر دیگرش و نجات کشور در فتنه ی ۸۸، نوبت هم رزم بودن با مدافعان حریم عشق رسید این اواخر دوشادوش «حاج قاسم» انتظار رسیدن به فیض شهادت را می کشید.

    سردار سرتیپ پاسدار شهید حاج حسین همدانی، یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بین سپاهیان به “حبیب سپاه” معروف شده بود.  فرماندهی لشکر ۳۲ انصارالحسین استان همدان، فرماندهی لشکر ۱۶ قدس استان گیلان، معاونت عملیات قرارگاه قدس، فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر ۴ بعثت، ریاست ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران، جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفان، عضویت هیات امنای هیئت رزمندگان و فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران گوشه ای از مسئولیت های پر شمار این فرمانده شجاع و سردار دلاور سپاه اسلام است.

    در  بیان دشمنان مصدق بارز اشداء علی الکفارو رحمابینهم بود. اعتراف روزنامه Wall Street Journall در مورد عظمت این سردار شهید ختم کلام است، ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و او به عنوان افسر سپاه پاسداران اعلام خدمت داشته است. همدانی یک متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان است. ”

    سردار همدانی پیشرو بسیجیان و سپاهیان در فتنه سال ۸۸

    همچنین حاج حسین همدانی همان مردی بود که پیشرو بسیجیان و سپاهیان در فتنه سال ۸۸ شناخته می شد. او با درایت و بصیرت خود توانست راه درست را تشخیص دهد و با کمترین هزینه برای نظام و مردم، فتنه آمریکایی، انگلیسی، صهیونیستی را خنثی کند.

    حبیب سپاه اسلام با رافت اسلامی حدود ۸ ماه تلاش کرد تا این ماجرا ختم به خیر شود. سردار همدانی در شناخت ویژگی های نیروهای مردمی و بسیج، فوق العاده مسلط بود، در فرماندهی آنها قابلیت های زیادی داشت و جزو بهترین فرماندهان تهران بود.

    سردار  مهدی فرجی، جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در مورد روز های تلخ فتنه ۸۸ و فرماندهی مدبرانه سردار شهیدهمدانی می گوید: شهید حاج حسین همدانی آن روزها فرمانده سپاه تهران بزرگ بود. در رصدهای اطلاعاتی سربازان انقلاب متوجه شدیم که دستگاه ها و سیستم های اطلاعاتی امریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی پشت صحنه جریان راه اندازی فتنه ای بزرگ هستند، فتنه ای که به دنبال تغییر افکار پاک و اذهان جوانان ما با دروغ پردازی ها و شایعه پراکنی های خود بود.

    او این موضوع را به طور کامل متوجه شده بود و از طرفی جوانانی هم ناپخته و فریب خورده بودند که در صحنه فتنه آشوب ایجاد می کردند، عمده آنان از روی عدم اطلاعات و شناختی که به جریان فتنه برمی گشت، در خیابان ها حضور پیدا می کردند و آن خسارت های بزرگ را برای کشور رقم زدند. وی در این باره با تاکید بر این صحبت رهبر معظم انقلاب که “در درگیری های خیابانی کشته نمی‌پذیرم” ادامه داد: هیچ کس حق حمل اسلحه در تهران را نداشت. به این قیمت که حتی ممکن بود ما مورد حمله قرار بگیریم. در طول مدت این اتفاقات از حدود ۴۵ هزار بسیجی که در صحنه بودند حتی یک فشنگ هم شلیک نشد.

    سردار حسین بهشتی، رئیس بسیج مساجد و محلات کشور هم در مورد آن روزها می گوید: سردار همدانی تاکید داشت در مواجهه با افراد حتی اغتشاشگران حتما اخلاق رعایت شود. در آن مقطعی که حادثه عاشورا اتفاق افتاد خود سردار به شخصه در میدان حاضر بود و مانند یک رزمنده بسیجی در صحنه مهار اغتشاشات حضور میدانی داشت. این طور نبوده که در قرارگاه بنشیند و فرماندهی کند.

    علی ثابت از بسیجیان سپاه محمدرسول‌الله (ص) نیز در وصف محرم ۸۸ می گوید: ایشان از قبل احتمال می‌داد فتنه‌گران عزاداری سیدالشهدا (ع) را بر هم بزنند و تبدیل به یک گردهمایی سیاسی کند. به همین دلیل از روزهای قبل آمادگی لازم را فراهم کرده بود. شهید همدانی نقش مهمی در شناسایی و پیش‌بینی حرکات فتنه‌گران داشت. شاخصه گذاری برای تشخیص عوام و خواص از یکدیگر و شناسایی حرکات احتمالی کار هر کسی نیست از طرف دیگر مدیریت ایشان در مهار اوضاع نقش به سزایی در خاموش کردن آتش افروزی‌های جریان فتنه داشت.

    شهید همدانی بازوی سردار شهید سلیمانی بود

    رضا میرزایی، پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان نقش کلیدی سردار همدانی در ماجرای سال ۸۸ می گوید: زمانی که دشمن و ضدانقلاب در سال ۸۸ سراسر تهران را به آشوب کشیده بود، شهید همدانی که فرمانده لشکر محمدرسول الله تهران بود، با شجاعت، تدبیر، قاطعیت و قدرت پیش رفت و حرفه ای عمل کرد و بدون آنکه به کسی آسیب برسد، تمام فتنه گران را سرکوب و امنیت پایدار را به تهران بازگرداند.

    این پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه شهید همدانی غیر از آن که در جنگ و دفاع از میهن اسلامی و حتی در جبهه مقاومت فعال باشد، در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هم اقداماتی خوبی داشت، گفت: وی کسی بود که هیأت ثارالله و رزمندگان اسلام را پایه گذاری کرد و همه هیأت‌ها در ماه محرم در این هیأت عزاداری می‌کردند.

    شکل‌گیری بسیج مردمی در سوریه، حاصل کار شهید همدانی

    وی با تأکید بر اینکه ما نباید فراموش کنیم که اگر نقش شهید همدانی نبود، داعش در حمله به سوریه باعث سقوط این کشور می شد، افزود: او تجربه هشت سال دفاع مقدس را در جبهه مقاومت با مدیریت پیاده کرد و با ساماندهی خوب یکصد هزار بسیجی سوریه را نجات داد.

    این پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگرمی‌بینیم امروز سپهبد شهید قاسم سلیمانی این همه افتخارات را داشته، بازوهایش سردار همدانی ها بودند و اگر سردار سلیمانی موفق بود با همکاری شهید همدانی بوده است.

    سیاهی سرنوشت داعش بخاطر ابتکار عمل سردار همدانی بود

    در ادامه نیز سردار سعید فرجیان زاده، معاون اجرایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به گرامیداشت پنجمین سالگرد شهید حاج حسین همدانی، اظهار کرد: شهید همدانی فرماندهی شجاع و توانمند بود که در همه عرصه‌ها نقش‌آفرینی کرد، او هم در قبل و در پیروزی انقلاب، در مقابله با ضدانقلاب‌ها در کردستان و هم در دفاع از میهن اسلامی در جنگ تحمیلی نقش مهم داشت.

    وی گفت: شهید همدانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هم فرماندهی توانمند و تأثیرگذاری داشت.

    نقش شهید همدانی در مقابله با فتنه ۸۸ نقش کلیدی بود

    معاون اجرایی سپاه کشور با اشاره به فتنه سال ۸۸، تصریح کرد: یکی از نقش های مهم و کلیدی شهید همدانی در مبازره با فتنه‌گران در سال ۸۸ بود که در برخورد با آنان بسیار شجاعانه و با اقتدار ایستاد.

    وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ حدود ۸ ماه طول کشید و با حضور میلیونی مردم این فتنه خنثی شد، گفت: در طول این ۸ ماه حوادث ناگواری اتفاق افتاد که شهید همدانی به عنوان فرماندهی شجاع مقابل فتنه‌گران ایستاد.

    فرجیان‌زاده به خاطراتی از شهید حاج حسین همدانی در مبارزه با فتنه‌گران اشاره کرد و گفت: او می‌گفت ما در شهرک غرب تهران به دنبال این بودیم که صفوف مردم را از فتنه گران جدا کنیم، عده ای از فتنه‌گران از طبقات بالای آپارتمان بلوک‌هایی را به سمت نیروهای ما پرتاب می کردند و باعث مجروح و شهید شدن تعدادی از نیروها شدند.

    شهید همدانی با بصیرتش می دانست که فتنه ۸۸ کار آمریکاست

    وی ادامه داد: شهید همدانی با آن بصیرت و آگاهی خود می‌دانست طراحی این فتنه از سوی استکبار جهانی و آمریکا و افراد ناآگاه در داخل کشور بوده، لذا با هوشیاری و توانمندی و فرماندهی خوب در مقابل این فتنه ایستاد.

    معاون اجرایی سپاه کشور یادآور شد: می‌توان گفت که شهید همدانی یکی از فرماندهانی بود که در دوران ۸ ماه فتنه ۸۸ با هوشیاری عمل کرد و توانست آن فتنه کور را خاموش و جمهوری اسلامی را بار دیگر سرافراز کند.

    همراهی خانواده شهید با او در سوریه برای درک اوج درگیری با داعش بود

    وی با بیان اینکه شهید همدانی توجه زیادی به خانواده داشت، گفت: در کتاب خداحافظ سالار که خاطرات همسر وی منتشر شده، می‌توان به عمق ارتباط او با خانواده پی برد.

    فرجیان‌زاده با اشاره به توفیق خدمت شهید همدانی در جبهه مقاومت، گفت:  وی در برخی از مواقع خانواده را با خود به سوریه می‌برد تا هم خانواده با محیط درگیری‌ها آشنا شوند و هم اینکه همراه او باشند و اوج درگیری را درک کنند.

    بسیجی بود و با بسیج بزرگ شد و بسیج را بزرگ کرد

    وی با بیان اینکه شهید همدانی یکی از فرماندهان برجسته سپاه بود که تجربه بسیار خوبی در شکل‌گیری بسیج در ایران داشت، گفت: او از بنیانگذاران بسیج و سپاه در همدان بود که در عملیات‌های مختلف جنگ تحمیلی هم ساماندهی بسیج را برعهده داشت، مدتی هم قائم مقام سازمان بسیج در ایران بود و در ابعاد مختلف بسیج نقش داشت.

    دوست و همرزم شهید همدانی ادامه داد: کمتر فرماندهی با نقش‌آفرینی ساماندهی بسیج درخشیده است و شهید همدانی این ویژگی خاص با بسیج و بسیجی بودن را داشت و این تجربه طولانی ۳۰ سال کار با بسیج موجب شد که او در جبهه مقاومت با بسیج کردن نیروهای سوریه و از دیگر کشورها، به مقابله با داعش و گروههای تکفیری به پاخیزد.

    بسیج مردمی سرمایه ای بزرگ و حاصل کار شهید همدانی در خدمت جبهه مقاومت بود

    وی خاطرنشان کرد: امروز با افتخار و صراحت می‌توان گفت شهید همدانی پایه‌گذار بسیج در جبهه مقاومت بود و با ابتکار و خلاقیت وی بسیج سوریه شکل گرفت، همین امر باعث پیروزی مردم آن کشور شد و داعش را به زانو درآورد، امروز هم بسیج مردم در سوریه به عنوان یک سرمایه بزرگ در خدمت جبهه مقاومت است.

    فرجیان‌زاده با تأکید بر اینکه باید صدا و سیما و رسانه‌ها در معرفی شخصیت شهید همدانی و نقش بسیار برجسته وی در جبهه مقاومت بیشتر کار کنند و این مهم تبیین شود، گفت: افراد همرزم شهید همدانی در جبهه مقاومت بیشتر باید به نقش او بپردازند.

    لزوم ساخت سریالی از زندگی شهید حاج حسین همدانی

    وی خواستار ساخت سریال و فیلمی از شهید همدانی در صداوسیما شد، گفت: باید با ساخت فیلم به ابعاد شخصیتی او بیشتر پرداخته شود و لازمه این کار، کار رسانه ای است و با تهیه سریال و فیلم هنری برای تببین شخصیت برجسته شهید همدانی اقدام شود.

    معاون اجرایی سپاه با بیان اینکه شهید همدانی ابتکار تشکیل بسیج در سوریه را داشت و این نکته بسیار مهمی بود، افزود: نیروهای سوریه نمی‌توانستند به تنهایی با داعش مقابله کنند و نیاز به بسیج مردم بود، و آنچه توانست سرنوشت داعش را به سیاهی تبدیل کند و شکست دهد، همان حضور مردم سوری در لباس بسیج مردمی بود که ساماندهی و شکل گیری آن به همت و ابتکار عمل شهید همدانی انجام شد.

    سه دهه کار با بسیج و انتقال تجربیات به سوریه

    وی با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی بارها به نقش پر رنگ و برجسته شهید همدانی در شکل‌دهی و ساماندهی بسیج مردم در سوریه اشاره کرده، افزود: شهید همدانی تجربیات خود در طول ۳ دهه کار و آشنایی با بسیج را به جبهه مقاومت انتقال داد و همین تجربه و شکل گیری بسیج مردمی سوریه باعث مقابله با داعش و پیروزی‌ها شد.

    فرجیان‌زاده با اشاره به تقارن سالگرد شهید همدانی با اربعین امام حسین(ع)، گفت: شهید حاج حسین واقعا” عاشق حضرت اباعبدالله الحسین بود و در شبهای تاسوعا و عاشورا در حسینیه ثارالله به عشق آن حضرت گریه می‌کرد و سینه می‌زد و در سوگ می‌سوخت.

    شهید همدانی، عاشق امام حسین(ع) بود

    وی یادآور شد: برپایی پیاده‌روی اربعین حسینی در سالهای گذشته حاصل خون شهدا و فداکاری شهید همدانی و حاج قاسم بود که شهید حاج حسین هم در سنوات گذشته عاشقانه در این پیاده روی حضور داشت.

    معاون اجرایی سپاه با بیان اینکه تقارن پنجمین سالگرد شهید همدانی با اربعین حسینی بیانگر شور و عشق و علاقمندی وی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، افزود: بی تردید این شهید عزیز امروز در جوار آن حضرت در بهشت خواهند بود و مزد ۴۰ سال مجاهدت برای پایداری انقلاب اسلامی را گرفت.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *