×

سرنوشت نامعلوم توزیع الکل طبی و ماسک‌هایی که در استان لرستان تولید می‌شود

  • کد نوشته: 12111
  • اسفند ۲۰, ۱۳۹۸
  • ۰
  • رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در حالی از تولید بیش از ۳۰۵ هزار لیتر الکل در لرستان خبر می‌دهد که هنوز بسیاری از مردم نتوانسته‌اند مواد ضدعفونی ‌را تهیه کنند و معلوم نیست این اقلام بهداشتی کجا می‌رود که به دست مردم نمی‌رسد.

    سرنوشت نامعلوم توزیع الکل طبی و ماسک‌هایی که در استان لرستان تولید می‌شود
  • ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه‌ها در حالی اعلام شده که مردم هنوز نمی‌دانند برای تهیه ماسک باید به کجا مراجعه کنند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده که بیش از ۳۰۵ هزار لیتر الکل در واحدهای تولیدی لرستان تولید و روانه بازار شده است. وی گفته دو واحد تولید الکل در لرستان به صورت سه شیف مشغول فعالیت هستند و سومین واحد نیز در حال اخذ استانداردهای لازم است که به زودی وارد مدار تولید می‌شود.

    صفی‌خانی همچنین از تشدید نظارت‌ها خبر داده گفته است: بازرسان ما در واحدهای تولید الکل لرستان مستقر شده‌اند تا تولیدات آنها فقط به سمت داروخانه‌ها، واحدهای تولید ژل ضدعفونی‌کننده و مراکز هدف علوم پزشکی هدایت شود و به این ترتیب نظارت کاملی بر روند توزیع انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه واحد تولیدی ماسک بروجرد نیز با ظرفیت روزانه شش هزار ماسک در حال تولید است، عنوان کرده است: واحدهای دیگری نیز برای تولید ماسک اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت اخذ استانداردهای لازم به معاونت غذا و دارو معرفی می‌شوند.

    تا اینجای کار هر کس این مصاحبه را بخواند تقریباً دلش قرص و قانع می‌شود که همه چیز رو به راه است اما اگر گشتی در میان داروخانه‌های سطح شهر بزنید تناقض میان واقعیت و حرف‌های این مسئول را متوجه خواهید شد.

    ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه‌ها

    اگر از نظر تولید الکل در لرستان مشکلی نداریم پس چرا مواد ضدعفونی ‌کننده در بسیاری از داروخانه‌های لرستان یافت نمی‌شود، پس این اقلام بهداشتی کجا می‌رود که به‌‍دست مردم نمی‌رسد.

    اخیراً هم که فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شده ولی هنوز مشخص نشده که مردم برای تهیه ماسک باید به کجا مراجعه کنند و در این میان میدان برای تولیدات خانگی و زیرپله‌ای ماسک در استان باز شده که این تولیدات، استانداردهای لازم و پروانه بهداشتی ندارند.

    در سرکشی‌هایی که به صورت تصادفی از چند داروخانه خصوصی و دولتی استان داشتیم هیچ کدام مجهز به اقلام بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری کرونا نبودند.

    در برخی از داروخانه‌های دولتی ژل و محلول ضدعفونی کننده به تعداد محدود و سهمیه‌بندی شده وجود دارد که معمولاً موجودی آن در همان ساعات اولیه صبح به پایان می‌رسد و اگر کسی بعدازظهر مراجعه کند نمی‌تواند چیزی دریافت کند و باید صبر کند تا سهمیه روز بعد اعلام شود ولی مشکل بزرگتر، صف‌های بسیار طولانی و ازدحام مردم به داروخانه‌های دولتی است که خود این تجمعات و عدم رعایت فاصله یک و نیم متری عامل اصلی شیوع کرونا در میان مردم است.

    مسئول یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی خرم‌آباد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: هیچگونه ماسک، ژل و حتی محلول ضدعفونی‌کننده نداریم و نمی‌توانیم این اقلام بهداشتی را تهیه کنیم چون اصلاً پیدا نمی‌شود.

    وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دو داروخانه الکل‌سازی در لرستان داریم باید الکل، آن هم به طور فراوان در دسترس همه قرار می‌گرفت؛ وقتی ما به‌عنوان داروخانه نماینده قادر به تهیه این اقلام بهداشتی نیستیم مردم چگونه می‌توانند به آ ن دسترسی پیدا کنند.

    این مسئول می‌گوید: حتی قصد داشتیم نمایندگی پخش بگیریم تا اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را بین سایر داروخانه توزیع کنیم ولی کسی حاضر نیست به ما موادضدعفونی کننده بفروشد.

    در داروخانه دیگر نیز ژل ضدعفونی‌کننده و ماسک وجود نداشت و می‌گفت: هر کجا که برای تهیه ماسک مراجعه می‌کنیم اصلا پیدا نمی‌شود.

    اقلام بهداشتی به اندازه نیاز در دسترس مردم نیست

    مسئول یکی دیگر از داروخانه‌های خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، بیان می‌کند: هفته گذشته روزانه ۶۰۰ لیتر الکل سفید و ۵۰۰ لیتر الکل زرد در اختیار ما قرار می‌گرفت که همه آنها طی دو تا سه ساعت به فروش می‌رسید.

    وی ادامه می‌دهد: یعنی ما دو هزار و ۳۰۰ لیتر الکل را در مدت سه تا چهار روز فروختیم و فقط هم مستقیماً به دست مردم رساندیم که حتی در پایان روز یک الکل باقی نمی‌ماند که آن را با خود به خانه بریم چون اجازه رزرو نداشتیم.

    این مسئول تصریح می‌کند: پس از چهار روز میزان سهمیه ما را از ۶۰۰ لیتر در روز به ۱۲۰ محلول نیم‌لیتری رساندند و گفتند که توزیع الکل بر عهده امور دارو گذاشته شده است.

    وی با بیان اینکه این میزان سهمیه واقعا جوابگو نیست و طی نیم ساعت به فروش می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: زمانیکه در حال توزیع الکل بودیم صدا و سیما آمد و در فیلمبرداری‌های خود اعلام کردند که همه چیز روبه راه است و مشکلی نداریم ولی تا پای خود را از مغازه بیرون گذاشتند الکل و مواد ضدعفونی تمام شد.

    این مسئول تصریح می‌کند: روز گذشته ۱۴۴ لیتر الکل داشتیم که تا ساعت یک بعدازظهر تمام شد و در حال حاضر هیچ‌گونه ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل و دستکش پلاستکی و لاتکس نداریم.

    وی با بیان اینکه وقتی ما در روز بیش از ۶۰۰ متقاضی اقلام بهداشتی داریم چرا فقط باید برای ۱۰۰ نفر سهمیه داشته باشیم، می‌گوید: اگر هزار لیتر هم در روز به ما الکل بدهند همه آن را تا قطره آخر به دست مردم می‌رسانیم حتی حاضریم یک نفر از دادستانی هم بر کار ما نظارت کند تا ببینند که غیر از مردم، الکل ما جای دیگری نمی‌رود.

    این مسئول بیان می‌کند: به ما نامه زدند که از این پس داروخانه‌ها اجازه فروش ماسک را ندارند و باید این وظیفه به امور دارو محول شود، حال سؤال اینجاست وقتی ماسک‌ ها را به داروخانه‌ها نمی‌دهند، به دست مردم هم نمی‌رسد پس امور دارو این ماسک‌ها را در اختیار چه کسی قرار می‌دهد.

    وی می‌گوید: حتی این ماسک‌ها به داروخانه‌های دولتی هم نمی‌روند، فقط یک روز ماسک در اختیار آنها قرار دادند که آن هم ۵۰۰ نفر برای خرید صف کشیدند که همین هجوم مردم عامل شیوع بیماری است.

    یک شهروند خرم‌آبادی نیز در رابطه با تخلف برخی از شرکت های دارویی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: یک الکل ۹۶ درجه از شرکتی در استان تهیه کردم ولی در  زمان رقیق سازی و تبدیل آن به الکل ۷۰ درجه، کارشناس مربوطه اعلام کرد که این الکل ۴۷ درجه است و با نام ۹۶ درصد به شما فروخته شده است.

    وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه الکل ۴۷ درجه قدرت تاثیرگذاری و خاصیت ضدعفونی کمی دارد انتظار داریم که مسئولان مربوطه نظارت لازم را داشته باشند و با این قبیل کم فروشی‌ها که به سلامت مردم لطمه میزند برخورد کنند.

    اخیراً هم که برخی از کارکنان شرکت الکل‌سازی بازار سیاه به راه انداخته‌اند و الکل شش هزار تومانی را با قیمت ۲۳ هزار تومان به صورت خانگی به اقوام و همسایه‌های خود می‌فروشند که در این شرایط معلوم نیست مسئولان مربوطه بر چه اساسی از تشدید نظارتها صحبت می‌کند؛ کدام نظارت؟ مگر این موضوع در لرستان همیشه در حد یک شعار نبوده کمااینکه همین امسال به دلیل ضعف نظارت بیشترین تورم نقطه به نقطه را در استان تجربه کردیم.

    تا زمانیکه سازمان مسئول به وظیفه خود در امر نظارت به درستی عمل نمی‌کند باید هم شاهد جولان افراد سودجو، محتکر و دلال‌بازی‌ها باشیم.

    گزارش از نسیم کریمی صابر

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *