×

سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله پس از ۱۰ سال توقف احداث می‌شود

  • کد نوشته: 3307
  • اسفند ۲۱, ۱۳۹۵
  • ۰
  • سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله که در نبود اعتبار ۱۰ سال متوقف شده بود با اختصاص تسهیلات ۲ میلیارد تومانی احداث می‌شود. به گزارش نیساخبر ، شهرستان سلسله تقریباً دارای ۶۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد و قابل‌کشت است که هرساله حدود یک‌سوم این اراضی توسط کشاورزان شهرستان به کشت محصول حیاتی و استراتژیک گندم اختصاص […]

    سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله پس از ۱۰ سال توقف احداث می‌شود
  • سیلو

    سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله که در نبود اعتبار ۱۰ سال متوقف شده بود با اختصاص تسهیلات ۲ میلیارد تومانی احداث می‌شود.

    به گزارش نیساخبر ، شهرستان سلسله تقریباً دارای ۶۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد و قابل‌کشت است که هرساله حدود یک‌سوم این اراضی توسط کشاورزان شهرستان به کشت محصول حیاتی و استراتژیک گندم اختصاص می‌یابد.

    این شهرستان را می‌توان ‌یکی از تولیدکنندگان عمده گندم در استان لرستان محسوب کرد اما نبود کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم یکی از مشکلات عمده‌ای است که هرساله کشاورزان سلسله در فصل برداشت محصول گندم خود با آن مواجه هستند.

    کلنگ زنی کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم سلسله  در سال ۸۵

    کلنگ احداث کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم شهرستان سلسله سال ۸۵ در زمینی به مساحت چهار هزار و ۷۰۰ مترمربع زده شد اما نبود اعتبارات سبب توقف ده‌ساله این طرح ضروری برای شهرستان شد و کشاورزان سلسله در نبود سیلوی ذخیره گندم هرسال محصول برداشت‌شده خود را در فضای آزاد نگهداری می‌کنند که به دلیل نگهداری در فضای سرباز و آزاد کیفیت گندم‌های برداشت‌شده دچار افت شدید می‌شود و احتمال بارش زودرس سبب فرستادن گندم مرغوب سلسله به خارج از شهرستان می‌شود.

    توقف ده‌ساله این طرح ضروری شهرستان سلسله خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا در گزارشی با عنوان «توقف ۱۰ ساله ساخت کارخانه آرد سلسله/ نبود سیلو  زحمات گندم کاران را برباد داد» توقف این طرح را به مسئولان گوشزد کند.

    لزوم احداث سیلوی ذخیره گندم در سلسله

    استاندار لرستان نیز در سفر اخیر خود به شهرستان سلسله و در نشست ستاد تسهیل در این شهرستان با اشاره به اهمیت احداث سیلوی ذخیره گندم در شهرستان سلسله، از شعب بانکی این شهرستان خواست تا در ارائه تسهیلات به مدیرعامل کارخانه همکاری لازم را در این  زمینه داشته باشند.

    اخیراً نیز فرماندار سلسله در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خبر از ارائه تسهیلات دو میلیارد تومانی به این طرح ضروری شهرستان داد.

    قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله دراین‌ رابطه اظهار داشت: گندم یکی از محصولات استراتژیک محسوب می‌شود و آرد و نان نیز از نیازهای اساسی مردم به شمار می‌روند بنابراین باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داد.

    وی افزود: شهرستان سلسله با اختصاص سالانه حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی خود به کشت گندم و وجود زمین‌های حاصل خیز ظرفیت بالایی درکشت محصول گندم دارد.

    توقف ۱۰ ساله احداث کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم

    فرماندار سلسله عنوان کرد: کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم، دو طرح جدا از هم محسوب می‌شوند که سیلوی ذخیره نسبت به کارخانه آرد از پیشرفت فیزیکی مناسب‌تری برخوردار بوده و برای بهره‌برداری به تسهیلات کمتری نیاز دارد.

    وی با اشاره به ادامه پیگیری برای تخصیص تسهیلات نیز به کارخانه آرد، بیان کرد: در صورت اتمام عملیات احداث هر دو طرح، مشکلات این بخش به حداقل خواهد رسید.

    پرداخت تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای ساخت سیلوی گندم

    فلاح نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال است که روند ساخت کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم شهرستان با مشارکت بخش خصوصی آغازشده است اما به دلیل مشکلات مالی و نبود اعتبار متوقف‌شده بود، گفت: سیلوی ذخیره یکی از نیازهای ضروری شهرستان محسوب می‌شود زیرا هرساله در فصل برداشت برای ذخیره محصولات با مشکلات جدی مواجه هستند که با تأکید استاندار و همکاری بانک کشاورزی مقررشده تسهیلاتی دو میلیارد تومانی برای ساخت سیلوی ذخیره در جهت رفع مشکلات ذخیره گندم شهرستان در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

    فرماندار سلسله ابراز امیدواری کرد که تا قبل از برداشت محصولات سال زراعی جدید سیلوی ذخیره گندم شهرستان آماده و به بهره‌برداری برسد.

    منبع : تسنیم

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *