×

صنایع تبدیلی، حلقه گمشده بخش کشاورزی در سلسله

  • کد نوشته: 10466
  • آبان ۱۳, ۱۳۹۸
  • ۰
  • وجود ظرفیت های مناسب در بخش کشاورزی شهرستان سلسله در استان لرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی منجر به عرضه نامناسب محصولات مرغوب این دیار به بازار مصرف شده است. به گزارش نیساخبر، شهرستان سلسله به واسطه آب و هوای بی نظیر و فوق العاده و خاک حاصلخیز دارای توانمندی های فراوانی در تولید محصولات […]

    صنایع تبدیلی، حلقه گمشده بخش کشاورزی در سلسله
  • وجود ظرفیت های مناسب در بخش کشاورزی شهرستان سلسله در استان لرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی منجر به عرضه نامناسب محصولات مرغوب این دیار به بازار مصرف شده است.

    به گزارش نیساخبر، شهرستان سلسله به واسطه آب و هوای بی نظیر و فوق العاده و خاک حاصلخیز دارای توانمندی های فراوانی در تولید محصولات مختلف کشاورزی است.
    اغلب مردم این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و این منطقه ظرفیت بالایی در کاشت و تولید غلات، حبوبات، محصولات باغی، تولید گردوی منحصر به فرد، عسل، شیلات، زعفران، پرورش طیور و دام دارد اما به رغم وجود این توانمندی ها متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مهمترین معضلات پیش روی تولید کنندگان این شهرستان به شمار می رود.
    این معضل منجر به مهاجرت افراد جویای کار و روانه شدن اغلب محصولات تولیدی شهرستان سلسله با برندهای دیگر شهرستان ها به بازارهای فروش می شود.
    اغلب این محصولات به دلیل نبود صنایع تبدیلی تنها به صورت خام و در بازارهای داخل استان و شهرستان به فروش می رسند و اغلب اوقات، کشاورزان به دلیل نرخ پایین محصولات و هزینه های برداشت و وجود دلالان و واسطه ها، متحمل ضررهای بسیاری می شوند.

    سلسله نیازمند صنایع تبدیلی متناسب با مزیت های کشاورزی است
    معاون توسعه کارآفرینی  و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفری که به شهرستان سلسله داشت با بیان اینکه نیروهای کار آزموده و تحصیلکرده به دلیل شکل نگرفتن بخش صنعت به مرکز استان و سایر شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند، اظهار کرد: برای برون رفت از این معضل باید تم اصلی کار را مرتبط با مزیت های منطقه تعریف کنیم.
    عیسی منصوری این معضل را تنها مختص لرستان نداست و عنوان کرد: ایجاد صنعت بزرگ در کوتاه مدت با هدف ایجاد اشتغال به طور قطع کافی نیست بلکه در گام نخست باید اشتغال مکمل در منطقه ایجاد کرد.
    وی بخش کشاورزی شهرستان سلسله را شغل موجود و مزیت منطقه بر شمرد و تصریح کرد: باید صنایع تبدیلی و تکمیلی متناسب با مزیت های بخش کشاورزی شهرستان را برای ایجاد اشتغال در این منطقه فراهم کنیم.
    منصوری با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه های پیشنهاد داده شده اعتبار و بودجه به طرح ها داده می شود، افزود: با حداکثر ظرفیت و توان به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در شهرستان سلسله به صورت ویژه هستیم.

    سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی سبب افزایش تولید ملی می شود
    فرماندار سلسله نیز با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه کشاورزی گفت: وجود آب های سطحی و زیر زمینی مناسب، آب و هوای معتدل و زمین های حاصلخیز و غنی، شهرستان سلسله را به یکی از مناطق با ظرفیت بالا در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.
    شریف خسروی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی شهرستان سلسله سبب رونق اقتصادی و افزایش تولید ملی می شود، افزود: صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین ۲ بخش صنعت و کشاورزی است.
    وی تصریح کرد: به رغم اینکه ظرفیت های بالایی در بخش کشاورزی شهرستان سلسله وجود دارد اما متاسفانه این شهرستان در بخش فرآوری، نگهداری و صنایع تکمیلی با مشکل مواجه است و با وجودی که اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفته است اما می طلبد زمینه مناسب توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت اساسی تر و با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرستان شکل بگیرد.
    وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش صنعت و معدن شهرستان سلسله وضعیت مناسبی ندارد، اظهار داشت: تعداد واحدهای صنعتی موجود در شهرستان تنها یک درصد بخش صنعت استان لرستان را شامل می شود که این امر در کنار نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و اشباع بخش کشاورزی به مهاجرت گسترده مردم به خارج از شهرستان منجر شده است.
    خسروی با اشاره به احداث صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در شهرستان سلسله به عنوان محور تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از ظرفیت های شهرستان سلسله در زمینه تولید گردو است که سطح زیر کشت آن در شهرستان یکهزار و ۷۰۰ هکتار می باشد و سالانه حدود چهار هزار تن گردوی با کیفیت و مرغوب در شهرستان برداشت می شود.
    وی گفت: شهرستان سلسله با تولید ۱۴۵ تن عسل و ۶ هزار و ۲۵۰ تن سیب و حدود سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل آلا در سال نیز مزیت هایی دارد و در سایر بخش ها نیز دارای ظرفیت های فوق العاده ای است که باید به آنها توجه ویژه ای داشت.
    فرماندار سلسله با تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات به کشاورزان افزود: در سال اقتصاد مقاومتی باید در راستای تقویت اقتصاد داخلی به ویژه حوزه کشاورزی اقدام کنیم که برای این کار حمایت از سرمایه‏ گذاری در بخش های مختلف شهرستان ضروری است.
    وی تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت احداث صنایع کوچک در شهرستان سلسله وجود دارد و با توجه به تاثیر این صنایع در کاهش آمار بیکاری و افزایش تولید باید توجه ویژه ای به آنها شود.
    خسروی افزود: شهرک صنعتی سلسله یکی از پهنه های صنعتی آماده و دارای زیرساخت های لازم در شهرستان است که می تواند با حضور بخش خصوصی و توجه ویژه مسئولان بسیار موثر عمل کند و علاوه بر افزایش سطح تولید در شهرستان زمینه اشتغال جوانان جویای کار سلسله را فراهم کند.

    وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی منجر به رونق و افزایش تولید می شود
    رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز کل تولیدات بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری در بخش های مختلف را حدود ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و و گفت: شهرستان سلسله دارای قابلیت های فراوانی در بیشتر بخش های مرتبط با کشاورزی است، دامپروری، پرورش طیور، شیلات، باغداری و تولید گردو، کشت زعفران و تولید عسل از جمله بخش هایی هستند که در شهرستان سلسله حرف های خوبی برای گفتن دارند و در صورت توجه می توانند این شهرستان را به قطب تولید در استان تبدیل کنند.
    رضا سوخته زاری اظهار داشت: بعضی از محصولات تولیدی شهرستان سلسله به دلیل نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری با برندهای دیگر در بازارهای شهرستان و استان به فروش می رسیدند لذا تمامی تلاش خود را بر آن داشتیم تا با احداث صنایع تبدیلی در مقیاس کوچک و سردخانه های صنعتی تا حدودی به کمک کشاورزان آمده و بخشی از مشکلات این بخش را کمتر کنیم.
    رئیس جهاد کشاورزی سلسله افزود: به طور قطع ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با بخش کشاورزی در شهرستان سلسله منجر به رونق و افزایش تولید بخش کشاورزی و افزایش اشتغال در شهرستان می شود.
    سوخته زاری گفت: وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند ارزش افزوده بخش کشاورزی را بالا ببرد و به رونق اقتصادی شهرستان سلسله کمک کند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *