×

فرآیندهای نظارت در کشور دارای ایراداتی است/ باید به سمت پیشگیری از فساد برویم

  • کد نوشته: 13475
  • مرداد ۲۵, ۱۳۹۹
  • ۰
  • دبیر ملی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مساله نظارت باید اصلاح شود؛ ساختارها، فرآیندهای نظارت در کشور دارای ایراداتی است که باید اصلاح شود.

    فرآیندهای نظارت در کشور دارای ایراداتی است/ باید به سمت پیشگیری از فساد برویم
  • داوود گودرزی در مراسم افتتاح دفتر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در استان لرستان که با حضور مدیرکل بازرسی استان لرستان و دبیران شهرستان های استان برگزار شد، اظهار داشت:فعالیت قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی قریب سه سال است که آغاز شده است.

    وی افزود: هدف این قرارگاه این است که بتواند جبهه ای فراگیر، موثر و هوشمند برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد.

    دبیر ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با بیان اینکه تاکنون دفاتر استانی در حدود ۲۰ استان کشور راه اندازی شده است، ابراز کرد: دفاتر استانی با حضور فعالین و افراد موثر در استان‌ها، فارغ التحصیلان، اساتید و دانشجویان، طلاب و روحانیون، معلمان و اقشار مختلف مردم راه اندازی شده است.

    گودرزی بیان کرد: هدف اصلی قرارگاه مردمی مبارزه با مفاسد اقتصادی این است که با تشکیل جبهه گسترده مردمی، روش‌ها و شیوه های مبارزه با فساد را اصلاح کند.

    وی با بیان اینکه نبود رویکرد و روش‌های صحیح مبارزه با فساد از دلایلی است که کشور تاکنون درجلوگیری از گسترش فساد موفق نبوده است، افزود: هم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و هم دستگاه‌های قضایی و هم نمایندگان مجلس و سایر مسئولین تاکنون بیشتر به دنبال معلول‌ها بوده‌اند و بیشتر به  دنبال دانه درشت‌های فاسد بوده‌اند، در حالی که کشوری می‌تواند در مبارزه با فساد موفق باشد که بتواند از فساد پیشگری کند.

    باید هزینه فساد برای افراد زیاد شود

    گودرزی خاطرنشان کرد: در این راستا باید هزینه فساد و ریسک فساد را زیاد کنیم تا کسی رغبت نکند به سمت فساد پیش برود.

    دبیر ملی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: باید زمینه های شکل گیری فساد را در دستگاه‌های اجرایی و اداری کم کنیم و امکان وقوع فساد را از بین ببریم.

    وی با بیان اینکه باید صرفه فساد برای افراد را کم کنیم، افزود: اگر توانستیم به این اهداف دست یابیم، در این عرصه موفق خواهیم شد.

    گودرزی بیان کرد: در این راستا لازم است نمایندگان مجلس، قوه قضائیه، دولت و همه کسانی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند باید به سمت پیشگیری از فساد حرکت کنند.

    باید با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع قضایی شود

    وی با تاکید به اینکه حتما حتما باید مفسدین برخورد قاطع شود، ابراز کرد: یکی از راه‌های درست مبارزه با فساد اصلاح فرآیند قضایی است و قانون مجازات ما باید بازدارنده باشد.

    گودرزی افزود: علاوه بر اصلاح فرآیند قضایی باید گلوگاه‌ها و نقاط اصلی زمینه ساز فساد باید شناسایی و این نقاط اصلاح شود.

    وی تصریح کرد: مساله شفافیت در فضای اداری و اقتصادی کشور باید به صورت حداکثری به وجود بیایید،جریان پول، کالا و خدمات را باید بتوانیم شفاف کنیم تا بتوانیم مساله فساد را شناسایی و ریشه کن کنیم.

    گورزی خاطرنشان کرد: مساله نظارت باید اصلاح شود؛ ساختارها، فرآیندهای نظارت در کشور دارای ایراداتی است که باید اصلاح شود.

    وی با بیان اینکه مساله تعارض منافع را دربرخی از ادارات و ساختارها و فرآیند ها وجود دارد، اذعان داشت: کارمند و مدیر نباید در منفعت خود و منفعت ملی و عمومی تعارض ببیند و اگر تعارض دید نتواند منفعت خود را به منفعت ملی ترجیح دهد.

    گودرزی ادامه داد: مساله حذف انسان و کاغذ در حد ممکن در امورات اداری و تجاری و جایگزین شدن سامانه‌های الکترونیک، مساله اصلاح فرآیند مدیریت در کشور، انتصاب‌ها، ارتقاء ها و جابجایی مدیران از اموری است که باید اصلاح شود و مدیران باید پاسخگو باشند، مدیرت در کشور باید هزینه بر باشد و نباید به راحتی کسی جایی مدیریت کند و پاسخگویی هم نداشته باشد، عملکرد خوبی هم نداشته باشد و به جایی دیگر منتقل شود.

    فرهنگساری مناسب بستر تربیت نسلی متعهد، دلسوز، ساده زیست و خادم ملت است

    وی خاطرنشان کرد: کارهای  فرهنگی و تربیتی باید انجام شوند به نحوی که اثر گذار باشد و بتوانیم برای نسل‌های آینده افراد متعهدی را با عرق ملی، خادم و نوکر مردم و ساده زیست تربیت کنیم.

    دبیر ملی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: ما در قرار گاه تلاش می کنیم با کمک نخبگان و صاحب نظران به سراغ دستگاه‌ها، نمایندگان مجلس و مسوولان برویم و با هم افزایی کمک کنیم مبارزه با فساد را به سمت پیشگیری از فساد پیش ببریم و امکان شکل گیری فساد در اداره‌جات را کم کنیم.

    گودرزی با بیان اینکه تقویت جنبه مردمی مبارزه با فساد از اهداف مهم قرارگاه است، اظهار کرد: از همه نخبگان و دلسوزان در این عرصه را دعوت می‌شود که همراه این قرارگاه باشند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *