×

قبله‎نمای برخی مدیران از کاخ سفید به سمت منافع مردم بچرخد/ دولت به جای گشت ارشاد و برگزاری کنسرت به فکر جنگ اقتصادی باشد

  • کد نوشته: 8406
  • مرداد ۱۱, ۱۳۹۷
  • ۰
  • نماینده پیشین مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه در گرو این است که قبله‎نمای برخی مدیران از کاخ سفید به سمت منافع مردم بچرخد. به گزارش نیساخبر، این روزها و در شرایطی که کشور ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن شماره یک خود یعنی […]

    قبله‎نمای برخی مدیران از کاخ سفید به سمت منافع مردم بچرخد/ دولت به جای گشت ارشاد و برگزاری کنسرت به فکر جنگ اقتصادی باشد
  • نماینده پیشین مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه در گرو این است که قبله‎نمای برخی مدیران از کاخ سفید به سمت منافع مردم بچرخد.

    به گزارش نیساخبر، این روزها و در شرایطی که کشور ایران در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن شماره یک خود یعنی آمریکا قرار گرفته است، باید دید که دولتمردان چه اندازه این موضوع را اولویت خود دانسته و چه راهکارهای مقابله‎ای برای آن اتخاذ کرده‎اند.

    برخی‎ها در انتقاد به عملکرد دولت و به ویژه تیم اقتصادی آن معتقدند که هنوز هم دولتمردان به این باور نرسیده‎اند که ایران در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته و به این ترتیب خود را مهیای مقابله نکرده‎اند.

    از طرفی منتقدان معتقدند که آشفته بازار این روزهای ارز و سکه و حباب کاذب قیمت در این بخش گواه بی‎تدبیری دولت است، به اعتقاد منتقدان دولت با مجال دادن به از هم گسیختگی هر چه بیشتر بازار ارز و سکه و رفتارهایی که اتفاقا التهاب‎ها را بیشتر می‌کند، به نوعی در حال خودزنی است.

    از طرفی بی‎توجهی دولت به بازارهای مطمئن کشورهای همسایه برای خرید و فروش و مبادله اقتصادی آن هم بدون نیاز به دلار به نوعی غفلت از ظرفیت و بستری است که اتفاقأ می‎تواند به ما در مقابله با نقشه‎های اقتصادی دشمن و شکست دادن آن‎ها کمک کند.

    همچنین خیلی‎ها معتقدند رو راست نبودن دولت با مردم و عدم تشریح شرایط کشور در زمان جنگ اقتصادی حاکی از این است که دولتمردان خود این جنگ را نپذیرفته و کاملا درک نکرده‎اند.

    در این باره با بهرام بیرانوند نماینده پیشین مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی به بحث و گفت‌وگو نشسته‎ایم که در ادامه می‎خوانید.

    با توجه به تلاش دشمن برای اعمال فشارهای شکننده اقتصادی، با چه شیوه‎هایی می‎توان مانع تحقق این نقشه شد؟

    دشمن می‎کوشد که حواس ما را از داشته‎هایمان پرت کرده و با در اختیار گرفتن اراده‎مان به نوعی ما را منفعل کند.

    ما باید بپذیریم دشمنی داریم که ستاد جنگی تشکیل داده است به طوریکه حدود ۴۰۰ کارشناس وزارت خزانه‎داری آمریکا تنها بر روی موضوع ایران و اقتصاد آن کار می‎کنند؛ بپذیریم که ستاد جنگ دشمن امروز در وزارت خزانه‎داری آمریکا است و می‎خواهد از هر طرفی که می‎تواند، به ما ضربه بزند.

    در این شرایط باید چه کار کرد؟

    بر این اساس باید مبتنی بر یک استراتژی و با نگاه به حضور دشمن در عرصه برنامه‎ای برای استفاده از داشته‎های خودمان تدوین و اجرا کنیم و بدانیم عمده مشکلاتی که در داخل کشور داریم، با اتخاذ تدابیر خاص برای زمان‎های خاص قابل حل است.

    به این ترتیب اولأ باید مواظب باشیم که عده‎‌ای سودجو توسط دشمن یا التهاباتی که در فضا وجود دارد، تحریک نشوند و بعد هم تصمیمات مدیران ما التهابات فضای اقتصاد را تشدید نکند.

    با این وجود خیلی‎ها منتقد عملکرد دولت در حوزه اقتصادی از جمله مقوله افزایش نرخ ارز و سکه هستند.

    هیچ توجیهی ندارد که دولت به یک باره بیش از ۷ میلیون سکه را پیش فروش کند، البته نباید فراموش کرد برخی از مشکلاتی که اکنون رخ داده از قبل دیده و پیش‌بینی می‎شد.

    از طرفی دولت با زبان تلخش در مقابل نقد منتقدان داخلی که می‎گفتند ادعاهای دولت در خصوص مذاکره و تعامل با آمریکا درست نیست، موضع گرفت.

    همچنین به نوعی می‌توان گفت دولت هنوز هم به طور جدی باور نکرده که وارد یک جنگ تمام عیار با کشوری شده که عمده اختیارات نهادهای بین‎المللی با او است، چرا که آمریکا رژیم‌های حقوقی، نهادها و ساختارهایی را در دنیا ایجاد کرده که منافعش را تامین کنند تا بتواند از این طریق دشمنان را زمین بزند.

    وظیفه دولت در این شرایط چیست؟

    دولت باید اعتراف کند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است و از طرفی بپذیرد که وظیفه دفاع از مردم به عهده دولتی است که به آن رای داده‌اند.

    اما به نظر می‎رسد دولت هنوز کاملا این را نپذیرفته که وارد یک جنگ اقتصادی شده است که اگر بپذیرد، بایستی برای زمان جنگ با دشمن تدابیری داشت.

    کدام دولت در زمان درگیری با دشمن به اسم ارز مسافرتی ذخایر ارزی کشور را تحویل عده‌ای می‌دهد که بروند خارج از کشور برای خوشگذرانی؟

    البته آن‎هایی که برای تحصیل، تحقیقات علمی یا درمان به خارج از کشور می‎روند را مستثنی می‎دانیم، اما بعید می‌دانم یک یا دو میلیون نفر برای درمان بروند ترکیه و آنتالیا.

    بر اساس آنچه که گفته شد، معتقدم بخش‎های مختلف به ویژه بخش اشرافی هیأت دولت هنوز نپذیرفته که ملت ایران درگیر یک جنگ است و این می‎طلبد که مردم در انتخابات ‎ بعدی کسانی را انتخاب کنند که دردشان درد میانگین جامعه و مستضعفان باشد.

    دولتی که دردش گشت ارشاد، عدم فیلتر تلگرام و کنسرت و موسیقی باشد، خیلی باید تلاش کند که وارد فضای جنگ بشود و با این اوصاف بعید می‎دانم دولت با این تیمش بتواند از این فضا عبور کند.

    به نظر می‎رسد که اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی اصلأ در اولویت بخشی از دولت نیست، اولویت برخی از سیاسیون ما هنوز و هنوز هم کوبیدن بر طبل فتنه ۸۸ است.

    به این ترتیب در حالی جنگ ما در حوزه اقتصاد است که برخی از رجال سیاسی ما رفته‎اند به دنبال موضوع آشتی ملی و رفع حصر و اینگونه واضح و روشن است که تعدادی از مدیران ما مطلقا دغدغه مردم را ندارند.

    آقای ظریف که تقریبا همه بدنه دولت معطل نتیجه مذاکرات باخت اندر باخت او بودند، اخیرأ گناه را به گردن مردم انداخته و می‎گوید شما در خصوص برجام ناشکری کردید و فشاری که اکنون دشمن وارد می‎کند، عذاب است.

    این حرف آقای ظریف را می‎توان ادامه حرف رئیس جمهور دید که می‎گوید برجام را ما نیاوردیم بلکه خدا آورد، با این حساب لابد عذاب آمریکا را هم خدا می‎خواهد بیاورد.

    اینها حرف‎هایی است که اصلا از سر هوشیاری گفته نشده است.

    با این اوصاف فکر می‎کنید چه برنامه‎های مقابله‎ای برای ناکام گذاشتن اهداف جنگ اقتصادی دشمن پیش روی ما است؟

    قانون اخذ مالیات که در مجلس قبل هم اصلاح شد، به دولت اختیار داده است که از سکه و طلا مالیات بگیرد و پایه‎های مالیاتی اضافه شود.

    بر اساس این قانون می‎توان گردش مالی افراد را در جامعه رصد کرد و روی افرادی که در حال اخلال در اقتصاد هستند، انگشت گذاشت.

    اخلالگران اقتصادی و آن‎هایی که این روزها ارز و طلا می خرند و پنهان کرده و یا از کشور خارج می‎کنند، در بستر سیستم بانکی خودمان این کار را انجام می‎دهند.

    کدام کشور در وضعیت جنگ اقتصادی اجازه می‎دهد که اخلالگران اقتصادی دارایی‎های مردم را چرخه اقتصاد خارج کنند، بنابراین مقابله با اخلالگران اقتصادی یکی از این شیوه‎ها است.

    موضوع جدی دیگر بحث کنترل نقدینگی است، چرا که وقتی نقدینگی بی‎حساب و کتاب وارد فضای اقتصادی شود، به هر سمتی که برود ویرانی ایجاد می‎کند.

    مبحث دیگر این است که در موضوع برجام و تحریم‎ها عده‎ای به مردم راست نگفته و مرتبأ گفتند که تحریم ها لغو شده است، در حالی که این اتفاق رخ نداده و امکان مبادلات بانکی ما با خیلی از کشورها وجود ندارد.

    این اقدام برخی‎ها در داخل به مردم می‎گویند که تحریم‎ها لغو شده اما دشمن در خارج از کشور می‎داند که لغو نشده است، شبیه این است که کسی به اعتماد باز شدن چتر نجات از هواپیما می‎پرد، در حالی که چتر باز نشده است

    باید پذیرفت که چتر تحریم‎ها در مذاکرات با آمریکا و موضوع برجام باز نشد.

    علاوه بر اینها باید راستش را به مردم بگوییم تا توقعات آن‎ها با امکانات کشور هماهنگ شود، همچنین فراموش نکنیم که ملت ما ملت جنگ دیده‎ای است که در ۸ سال دفاع مقدس انواع فشارها را تحمل کرد.

    البته آن روزها مدیران جامعه با مردم صادق بوده و آن‎ها نیز پذیرفته بودند که باید در این دفاع جانانه شریک شوند.

    اما حالا بخشی از مردم می‎بینند که دولت در بیان اخبار و تحلیل شرایط روش دیگری را انتخاب کرده و آن‎ها هم از آن تبعیت می‎کنند، در حالی که این رفتار دولت به نفع فضای اقتصاد ما نیست.

    نقش بازار کشورهای همسایه را در عبور از تحریم‎های اقتصادی چطور می‎بینید؟

    کشورهای همسایه ایران نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و ۱۳استان ما با کشورهای همجوار هم مرز هستند، از طرفی در مبادلات با این کشورها نیازی به دلار نداریم.

    به عبارت بهتر می‎توانیم از طریق بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای همسایه بسیاری از گره‎های اقتصادی خودمان و آن‎ها را حل و نیازهای طرفین را برآورده کنیم.

    کشور روسیه اعلام آمادگی جدی و اصرار دارد که با ما در فضای اقتصادی و دیگر فضاها کار کند، چین هم این آمادگی را دارد اما شرطش این است که قبله‎نمای برخی مدیران از سمت کاخ سفید به سمت منافع مردم چرخش کند.

    آیا در شرایط تحریم می‌توان اقتصاد را رونق داد؟

    اگر چه تحریم موجب می‎شود نتوانیم کالاهایمان را بفروشیم و کالاهای مورد نیاز را بخریم، اما می‎توانیم با استفاده از بازارهای مطمئن کشورهای همسایه ارتباط‎های اقتصادی‎مان را گسترش دهیم، همچنانی که تاکنون توانسته‎ایم با استفاده از این ظرفیت بسیاری از ضررهای تحریم را کاهش دهیم.

    تعامل سازنده با کشورهای همسایه و استفاده از این پتانسیل برای خنثی کردن نقشه دشمن به نگاه مدیران بستگی دارد، بنابراین آنان باید به عقب برگشته و ببینند که سال‎های قبل چطور از معابر سخت عبور کردیم.

    به عبارت بهتر اینگونه نیست که شیوه‎های پیشنهادی کارشناسان در دولت‎های قبل لزومأ باید با آن دولت‌ها دفن شود، بنابراین بهتر است که دولت مروری به شیوه‎های کاربردی گذشته داشته و آن‎ها را نادیده نگیرد.

    گفت‌وگو از مژگان شمس

    منبع:فارس

     

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *