×

“قلعه مظفری”؛ گنجینه تاریخی قوم لک در سلسله

  • کد نوشته: 7734
  • اسفند ۲۶, ۱۳۹۶
  • ۰
  • قلعه مظفری یکی از آثار تاریخی شاخص شهرستان سلسله است که همه ساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. به گزارش نیساخبر، سلسله شهرستانی کوچک و خوش آب و هوا در شمال استان لرستان است که به واسطه قرار گیری بر سر راه استان‌های کرمانشاه و ایلام همه ساله در ایام […]

    “قلعه مظفری”؛ گنجینه تاریخی قوم لک در سلسله
  • قلعه مظفری یکی از آثار تاریخی شاخص شهرستان سلسله است که همه ساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

    لرستان| "قلعه مظفری"؛ گنجینه تاریخی قوم لک در سلسله+فیلم

    به گزارش نیساخبر، سلسله شهرستانی کوچک و خوش آب و هوا در شمال استان لرستان است که به واسطه قرار گیری بر سر راه استان‌های کرمانشاه و ایلام همه ساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر استان و کشور است.

    آثار تاریخی فراوان، چشمه‌ها و سراب‌های دلنشین، رودهای خروشان، طبیعت سرسبز و زیبا و آب و هوایی معتدل همه در کنار هم دست به دست هم داده تا طبیعتی بهشت گونه را برای گردشگران مهیا شود و به رسم مهمانوازی همه ساله در ایام نوروز میزبانی شایسته برای مسافران باشد.

    یکی از آثار تاریخی کم نظیر شهرستان سلسله که در ایام نوروز گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند، “قلعه تاریخی مظفری” است؛ این قلعه به واسطه قرار گیری در مرکز شهر و اصلی‌ترین خیابان الشتر زمینه دسترسی آسان گردشگران را فراهم کرده و همین امرسبب شده تا نسبت به سایر آثار تاریخی شهرستان بازدیدکنندگان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

    قلعه مظفری میراثی به جای مانده از دوران قاجار

    قلعه تاریخی مظفری میراثی به جای مانده از اواخر دوره قاجار و بیانگر قدمت قوم لک است، قلعه‌ای که سال‌ها پر صلابت و استوار مقر حکومت بزرگان شهر الشتر بوده و به واسطه همین قلعه تاریخی نام شهرستان سلسله به (قلا) معروف بوده و هنوز هم هستند بزرگانی از این شهر که به همین نام شهر تاریخی الشتر، مرکز شهرستان سلسله را خطاب می‌کنند.

    این بنای تاریخی که ۷۵۰ متر مربع وسعت دارد در دو طبقه ایجاد شده که در ساخت آن از مصالحی همچون، آجر، چوب، خاک، گچ و سنگ ساخته شده است، معماری این بنا به شیوه طاق ضربی است و در گذشته های دور که این بنای تاریخی در اوج شکوه خود بوده بخشی از آن دارالحکومه و بخشی دیگر محلی برای روضه خوانی و برگزاری مناسبت‌های مذهبی بوده است.

    برگزاری مناسب‌های مذهبی در قلعه

    به گواه بزرگان شهرستان سلسله در گذشته‌های دور مناسبت‌های مذهبی شهرستان در این بخش با شکوه هرچه تمام تر و بسیار گسترده برگزار می شده و اکثر بزرگان شهرستان در این مراسمات حضور پررنگی داشته‌اند.

    قلعه تاریخی مظفری به شکل جنوبی ساخته شده و در گذشته چهار برج مدور در چهار گوشه آن قرار داشته که اکنون تنها یکی از برج ها باقی است که با سنگ و آجر ساخته شده است.

    مقر حکومت مخالفان حکومت رضاخانی 

    این قلعه را مهرعلی خان حسنوند ملقب به امیرالعشایر در دوره قاجار بنا نهاد و سال‌ها مقر حکومت او بود، مهرعلی خان در حدود سال ۱۲۶۰ خورشیدی در الشتر به دنیا آمد و از مخالفان حکومت رضا خانی وامیران منتسب به وی بود، قیام او به همراه اعظم السلطنه کاکاوند(خان لره) و طوایف متحد دلفان بر علیه نظرعلی خان امیر اشرف از حوادث مهم زندگی اوست.

    سرانجام با توجه به مخالفت‌هایی که با گماشتگان رضاخان در لرستان داشت روز بیستم اسفند مهرعلی خان دستگیر شد و روز ۲۷ اسفند ماه به همراه شیخ علی خان بیرانوند، حسین خان بیرانوند، غلام علی بیرانوند، خدابخش ازطایفه سبزعلی، محمد میرزا از کدخدایان معروف و تقریبا ۱۲ نفر دیگر به دار مجازات آویخته شدند.

    اولین موزه مردم شناسی غرب کشور

    عملیات مرمت این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۵ توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان سلسله آغاز شد، مرمت نما، سقف، استحکام بخشی پی و رنگ آمیزی از کارهای صورت گرفته برای بازسازی این بنای تاریخی بوده است.

    قلعه تاریخی مظفری بنا است که به عنوان موزه مردم شناسی قوم لک پذیرای علاقه‌مندان باشد و به دلیل اینکه در سال‌های گذشته در حریم قلعه توسط اهالی شهرستان ساخت و سازهای مسکونی صورت گرفته این بنای باشکوه و با عظمت در پس کوچه‌های شهر از دید رهگذران پنهان است و همین امر میراث فرهنگی را بر آن داشت تا با آزادسازی بخشی از حریم آن، ورودی این بنای تاریخی به خیابان اصلی منتقل شود.

    به گفته مسئول میراث فرهنگی سلسله برای مرمت، بازسازی، آزادسازی حریم و تجهیز موزه تاکنون در حدود یک میلیارد تومان هزینه صرف شده است و اگر نصب تجهیزات موزه شتاب بیشتری به خود گیرد می‌تواند به زودی به اولین موزه مردم شناسی غرب کشور تبدیل شود و بی شک امسال نیز همچون سال‌های گذشته گردشگران بسیاری از این بنای تاریخی و باشکوه شهرستان سلسله در ایام نوروز بازدید خواهند داشت.

    منبع:تسنیم

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *