تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا در کشور اندک است اما همین موضوع زنگ خطری است تا اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شده و جلوی شیوع بیشتر آن گرفته شود، موضوعی که بنا به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت در سراسر کشور دنبال می شود و با راه اندازی بسیج ملی کرونا را شکست می دهیم در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به مردم این اطمینان را داده است که به زودی پیام مهار این بیماری را خواهند شنید.

در هر صورت نگرانی و دغدغه خانواده ها را در این میان نمی توان به حاشیه برد و حداقل کار برای اطمینان دادن به آحاد جامعه این است که وسایل اولیه در اختیار آنان قرار گیرد اما عده ای سودجو که همواره به دنبال منافع خود بوده و قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند بار دیگر دست به کار شده و با راه انداختن بازار سیاه، ماسک را با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند و مراجعه مکرر مردم به داروخانه ها نیز به این وضعیت دامن زده است.

برخی داروخانه ها و فروشندگان تجهیزات پزشکی هم از این فرصت استفاده کرده و ماسک های فیلتردار که از نوع اصل آن هم نیست را به عنوان جنس مرغوب به مردم ارایه کرده و ۲ تا سه برابر قیمت می فروشند. این درحالی است که پزشکان صرفا استفاده از ماسک های معمولی را برای جلوگیری از سرایت یا ابتلا به این ویروس توصیه کرده اند البته به شرط اینکه هوا از لبه های آن جریان نداشته باشد.

تعدادی از داروخانه ها نیز اقدام به محدودیت خودسرانه در فروش ماسک و ژل ضدعفونی کننده کرده اند و همین موضوع باعث شده این اقلام نایاب شده و باعث تشویش اذهان عمومی شود.

شایعات فضای مجازی هم مزید بر علت شده و انتشار خبرهایی که صحت و سقم آنها مبنی بر افزایش مبتلایان به بیماری کرونا و یا مرگ افراد موجب شده برخی کالاهای بهداشتی حتی برای بیمارانی که هیچ ارتباطی به کرونا ندارند، به سختی تامین شود.

مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور اعلام کرده اند که هیچ گونه الزامی برای استفاده از ماسک به صورت دائمی وجود ندارد و تنها در صورتی که فردی علائم سرماخوردگی را دارد و یا در مجاورت بیماران مبتلا به این ویروس قرار داشته، باید از ماسک استفاده کند و بهترین راهکار برای مقابله با ابتلا به ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و به ویژه پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن و نیز حضور در اماکن عمومی است.

همچنین از مردم خواسته شده که اخبار موثق مبتلایان را تنها از سوی مراجع رسمی وزارت بهداشت دنبال کنند و به مطالب غیرواقعی که در فضای مجازی دست به دست می شود، توجه نکنند.

مسوولیت اصلی نظارت بر کالاهای پزشکی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و با مواردی که ماسک را با نرخ های نامتعارف به فروش می رسانند برخورد می کند.

 

در برخی شهرها که وجود ویروس کرونا تائید شده از جمله در قم وضعیت وخیم تر است و هیچ داروخانه ای به مردم ماسک عرضه نمی کند و در مواردی نیز پنج تا ۶ برابر قیمت واقعی به فروش می رسد و داروخانه ها علت تمام شدن ماسک را تقاضای بیش از حد عنوان می کنند البته مسوولان اعلام کرده اند که به زودی حدود ۴۰۰ هزار ماسک در داروخانه های این شهر توزیع می شود تا مردم مشکلی در خرید این وسیله بهداشتی نداشته باشند.

 

رئیس سازمان غذا و دارو نیز صبح امروز (چهارم اسفندماه) بخشنامه جدیدی به منظور عرضه انواع ماسک در کشور ابلاغ کرد که براساس آن داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان توزیع خواهد شد.

محمدرضا شانه ساز در این بخشنامه تصریح کرده است: نظر به شرایط موجود، بخشنامه مدیرکل تجهیزات پزشکی و با توجه به مصوبه قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر لزوم برنامه ریزی در خصوص تامین و توزیع انواع ماسک توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی، بخشنامه‌ای به تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی، عرضه کنندگان و داروخانه های سراسر کشور ابلاغ شد.

 

شانه ساز گفت: در صورت مشاهده هرگونه فروش، توزیع و عرضه کالا خارج از این بخشنامه و با قیمت های نامتعارف و غیرقانونی، متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و هموطنان می توانند موارد تخلف را با شماره ۱۳۵ به سازمان تعزیرات اطلاع رسانی و پیگیری کنند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس  هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌های پزشکی شامل ماسک جراحی(بنددار و کش‌دار)، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی و غیره تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و کالاهای موجود صرفاً قابل فروش به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت است.

به گفته معاون وزیر بهداشت توزیع انواع ماسک فقط از طریق هیات امنا صورت خواهد گرفت و داروخانه های سطح شهر می تواند صرفاً اقدام به عرضه موجودی انبار خود (که قبل از ابلاغ این بخشنامه خریداری شده است) و در حد مصرف شخص متقاضی اقدام کنند. طبق این ابلاغیه داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه خرید مجدد  از شرکت توزیع را به هیچ عنوان ندارد.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه فروش، توزیع و عرضه کالا خارج از این بخشنامه و با قیمت های نامتعارف و غیرقانونی، متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و هموطنان می توانند موارد تخلف را با شماره ۱۳۵ به سازمان تعزیرات اطلاع رسانی و پیگیری کنند.

همدان، سمنان، قم، خرم آباد، خراسان شمالی، بجنورد، کرمانشاه و البرز از جمله شهرهایی هستند که بنا بر گزارش میدانی خبرنگاران ماسک و برخی اقلام بهداشتی نایاب شده و مردم به هنگام مراجعه به داروخانه ها سردرگم شده و دست خالی برمی گردند.

/ انتهای پیام