×

مسیر ناهموار صنعت گردشگری در سلسله

  • آذر ۹, ۱۳۹۸
  • ۰
  • آب و هوای معتدل و طبیعت چشم نواز شهرستان سلسله در استان لرستان باعث شده که این شهر کوچک و خوش آب و هوا به مکانی مناسب برای بازدید گردشگران تبدیل شود.

    مسیر ناهموار صنعت گردشگری در سلسله
  • به گزارش نیساخبر؛شهرستان سلسله دشتی چشم نواز و زیبا با آب و هوایی بی نظیر در استان لرستان است که در قلب کوه های سر به فلک کشیده زاگرس قرار گرفته و جلوه های بی نظیر و مناطق زیبای گردشگری آن هر ساله در فصول گردشگری و پاییز برگریزان ، پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط کشور هستند.

    این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا با جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب و داشتن ۶ رودخانه دائمی و فصلی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی زیبایی است.
    مناطق نمونه گردشگری “کهمان”، “گلهو” و “کاکارضا”، “سراب زز” و “سراب هنام” از مهمترین جاذبه های عمده گردشگری شهرستان سلسله محسوب می شوند که در ایام سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور هستند.
    حجم بارش های فراوان اخیر جلوه ای رویایی و باشکوه به این مناطق بخشیده به گونه ای که مسافران حتی فرصتی کوتاه از وقت خود را به تماشا و عکس گرفتن از این جلوه های خدادای بی نظیر و بکر مشغول می شوند.
    اما آنچه به معضل بازدید کنندگان این مناطق تبدیل شده است، کمبود امکانات رفاهی، نبود هتل، مهمانسرا و نداشتن سرویس های بهداشتی است که همواره موجب نارضایتی مسافران می شود.
    احداث سرویس های بهداشتی، فراهم کردن امکانات رفاهی، نصب سطل زباله در مسیرهای پرتردد، ایجاد سکوهایی برای نشستن خانوادها و گشت زنی نیروی انتظامی برای فراهم کردن محیطی امن و به دور از خطر برای خانواده های گردشگر در ایام تعطیل می تواند موجب رونق این صنعت درآمدزا در شهرستان شود.

     نبود امکانات رفاهی مهمترین مشکل گردشگران است
    یک گردشگر اهوازی که سراب هنام را برای یک روز تفرج در دامان طبیعت این شهرستان برگزیده است به خبرنگار ایرنا، گفت: شهرستان سلسله دارای طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی پاک و بی نظیر است و این عوامل از جمله فاکتورهای بسیار مهم برای هر گردشگری است.
    وی افزود: چشم اندازهای طبیعی شهرستان سلسله آدمی را به حیرت وا می دارد چرا که تا چشم کار می کند مقابل چشمان تماشاگر پهن دشت های وسیع و سرسبز و درختان سر به فلک کشیده ای خودنمایی می کنند که به روح انسان آرامش و نشاط می بخشند.
    این شهروند اهوازی با انتقاد از نبود امکانات رفاهی در اغلب مناطق گردشگری لرستان، خاطرنشان کرد: در این چند روزی که مهمان لرستانی ها بودیم و به اغلب مناطق گردشگری آن از جمله آبشار نوژیان، آبشار بیشه، پارک جنگلی بلوران و سراب های کهمان و هنام سفر کردیم، نبود امکانات و زیرساخت های رفاهی یکی از مشکلات بسیار مهمی بود که اغلب گردشگران این مناطق با آن مواجه بودند.
    وی با تاکید بر اینکه در کنار زیبایی هایی طبیعی وجود امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، رستوران ها و سفره خانه ها و آلاچیق هایی برای آسایش خانواده های گردش کنندگان بسیار ضروری است، عنوان کرد: متاسفانه در اغلب مناطق گردشگری یا سرویس های بهداشتی اصلا وجود ندارد یا حتی اگر به تعداد کم وجود دارد بسیار کثیف و آلوده هستند.
    این گردشگر اهوازی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان لرستان چند سالی است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و آب و هوای مناسب از سوی گردشگران به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می شود ضروری است که مسئولان استان نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و رفاهی مناطق گردشگری آن بیشتر توجه داشته باشند.
    یکی از گردشگرانی هم که به همراه خانواده خود برای گردش از کرج به سراب زز آمده بودند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مناطق تفریحی و گردشگری شهرستان سلسله بی نظیر هستند، افزود: این سراب جاذبه ای بی نظیر است اما وقتی مراجعه کنندگان از ابتدایی ترین امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی، پارکینگ و استراحتگاه ویژه گردشگران بهره مند نیستند در مراجعات بعدی قطعا این منطقه را برای تفریح برنمی گزینند و همین امر باعث می شود که این سراب بی نظیر و بکر همچنان ناشناخته بماند و مردم آن نیز نتوانند از این جاذبه طبیعی کسب درآمد کنند.
    وی با اشاره به وجود نمازخانه و سرویس بهداشتی در سراب زز و عدم فعالیت آنها، اافزود: از مسئولان انتظار می رود با توجه به گردشگر پذیر بودن روستا نسبت به استراحتگاه و آلاچیق و فعالیت سرویس های بهداشتی این سراب برای رفاه حال گردشگران اقدام کنند.

    اجرای طرح بوم گردی نیاز توسعه صنعت گردشگری سلسله است
    رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله در این باره اظهار داشت: این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که در ایام گردشگری پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور هستند.
    فیروز میرزایی با اشاره به ثبت ۲۳۸ اثر تاریخی شهرستان سلسله در فهرست آثارملی، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۴ اثر در سلسله به ثبت ملی رسیده است و هرساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور از مناطق گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان بازدید می کنند.

    وی با اشاره به افزایش آمار اقامت و بازدید گردشگران از مناطق گردشگری شهرستان نسبت به سالهای گذشته، عنوان کرد: این امر می طلبد که زیرساخت های رفاهی موردنیاز گردشگران در این شهرستان خوش آب و هوا و گردشگرپذیر فراهم شود.

    رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله با اشاره به صدور چندین مجوز طرح بوم گردی در منطقه نمونه گردشگری کهمان، خاطرنشان کرد: اگر از طرح بوم گردی مردم و بخش خصوصی استقبال کنند قطعا با گسترش ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاها و مناطق گردشگری شهرستان در آینده نزدیک مردم منطقه از مزایای آن از جمله رونق اقتصادی روستاها، کاهش مهاجرت، رونق صنعت گردشگری و افزایش اشتغال بهره مند خواهند شد و به درآمدی پایدار نیز دست خواهند یافت.

    رئیس میراث فرهنگی سلسله با بیان اینکه به متقاضیان ایجاد رستورانهای بین راهی و اقامتگاه های بوم گردی در مناطق گردشگری شهرستان مجوز داده می شود، عنوان کرد: با ایجاد زیرساخت های رفاهی لازم در منطقه نمونه گردشگری کهمان، تاکنون به بیش از ۲۴ نفر متقاضی احداث رستورانهای بین راهی و ۱۰ نفر متقاضی احداث خانه های بوم گردی مجوز داده شده است.

    وی با اشاره به آمار گردشگران مناطق گردشگری شهرستان، گفت: در ایام روزانه حدود ۲ هزار نفر از مناطق گردشگری کهمان، هنام و کاکارضا بازدید می کنند که قطعا رونق صنعت توریسم در این شهرستان در گرو فراهم کردن امکانات رفاهی مناسب برای این گردشگران است.

    رونق صنعت گردشگری شهرستان سلسله در گرو حمایت بخش خصوصی است
    فرماندار سلسله نیز اظهار داشت: این شهرستان علاوه بر ظرفیت کشاورزی، پتانسیل بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری دارد که باید زمینه بهره برداری از این ظرفیت از سوی مسوولان ذیربط فراهم شود چرا که رونق صنعت گردشگری در شهرستان سلسله می تواند در کنار کشاورزی محور جدیدی برای فعالیت های اقتصادی مردم این شهرستان باشد.
    شریف خسروی با اشاره به بازدید گردشگران از مناطق گردشگری شهرستان حتی در فصول پاییز  و زمستان، افزود: افزایش چند برابری میزان گردشگران شهرستان نسبت به سال گذشته بیانگر این واقعیت است که سلسله در مسیر توسعه و رونق گردشگری قرار گرفته و این رونق سال به سال افزایش بیشتری خواهد یافت لذا باید برنامه های مدون و جامعی در این بخش داشت.
    خسروی با اشاره به اینکه متاسفانه به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و رونق این بخش در شهرستان سلسله کمتر توجه شده است، عنوان کرد: نیاز است در این مسیر قدم‌های جدی‌تری برداشته شود و مناطق گردشگر پذیر شهرستان بیشتر معرفی شوند چرا که توسعه گردشگری باعث رونق اقتصادی، کاهش فقر، درآمدزایی و کاهش بیکاری می شود.
    وی با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرستان سلسله، افزود: این شهرستان دارای آب و هوای معتدل و طبیعت بی نظیری است که در صورت توجه و توسعه بخش گردشگری، این بخش می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه اجتماعی مردم شهرستان و افزایش اشتغال جوانان داشته باشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *