×

نارضایتی کشاورزان لرستانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

  • بهمن ۱۵, ۱۳۹۶
  • ۰
  • عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب شده کشاورزان لرستانی عطای بیمه را به لقای آن ببخشند و از انجام این کار منصرف شوند. به گزارش نیساخبر” بخش کشاورزی در لرستان به دلیل دربرگرفتن فعالیت جمع زیادی از جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است به‌نحوی‌که سالانه ۳ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود. فعالیت […]

    نارضایتی کشاورزان لرستانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی
  • عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب شده کشاورزان لرستانی عطای بیمه را به لقای آن ببخشند و از انجام این کار منصرف شوند.

    نارضایتی کشاورزان لرستانی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

    به گزارش نیساخبر” بخش کشاورزی در لرستان به دلیل دربرگرفتن فعالیت جمع زیادی از جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است به‌نحوی‌که سالانه ۳ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

    فعالیت در بخش کشاورزی سرشار از مخاطرات بوده و به دلیل اتکای بالای این بخش به طبیعت و وابستگی به شرایط جوی همواره با ریسک‌پذیری بالایی همراه است.

    در چندسال اخیر با تغییر شرایط اقلیمی شاهد کاهش محصولات و افزایش مخاطرات طبیعی همانند خشکسالی هستیم، از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی کشاورز سود آن‌چنانی از محصول خود دریافت نمی‌کند، لذا تولیدکنندگان این بخش همیشه با بروز حوادث قهری روبه‌رو هستند.

    این شرایط دست به دست هم داده تا کشاورز و فعالان بخش کشاورزی راه‌های مختلفی را در جهت کاهش مخاطره و جبران خسارات ناشی از آن به کار گیرند.

    بیمه محصولات کشاورزی راهکاری مناسب در راستای تثبیت تولید و مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و در نهایت تقلیل نوسانات درآمدی کشاورزان محسوب می‌شود.

    بیمه محصولات کشاورزی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و این صندوق با بیمه انواع محصولات کشاورزی وسیله‌ای برای دستیابی به این سیاست‌ها تلقی می‌شود.

    متاسفانه بنا به گفته برخی کشاورزان صندوق بیمه کشاورزی لرستان آنچنان که باید کارآمد نیست، به‌نحوی‌که این بیمه کل هزینه‌های تولید را تحت پوشش قرار نداده و در پرداخت مطالبات سرعت عمل مناسب را ندارد.

    اهمیت این موضوع سبب شد با برخی مسوولان مربوط به حوزه کشاورزی استان و مدیر صندوق بیمه کشاورزی مصاحبه کنیم اما در نهایت با تناقض در آمار و ارقام روبه‌رو شدیم.

    در حالی که مسوولان لرستانی از کاهش درصد بیمه کشاورزی و عدم رغبت کشاورزان به منظور بیمه‌کردن زمین و محصول سخن می‌گویند اما مسوول صندوق بیمه کشاورزی استان این اعتقاد را نداشته و تنها مرجع اصلی برای بیان آمار را خود معرفی می‌کند.

    اهمال‌کاری، داشتن شرایط سخت و پایین‌آوردن نرخ بیمه از جمله مشکلات صندوق بیمه کشاورزی لرستان

    در همین راستا یکی از کشاورزان فعال در بخش زراعت در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بخش بیرانشهر شهرستان خرم‌آباد ۴۰ هکتار برای کشت گندم دارم.

    وی خاطرنشان کرد: از همان سال‌های ابتدایی تاسیس صندوق بیمه کشاورزی در لرستان اقدام به بیمه‌کردن محصولات خود می‌کردم که ۶ سالی است از انجام این کار صرف‌نظر می‌کنم.

    کرم حیدری با بیان اینکه علی‌رغم میل باطنی اما دیگر تا  زمانی که شرایط صندوق تغییر نکند اقدام به بیمه محصولات خود نمی‌کنم، افزود: اهمال‌کاری، داشتن شرایط سخت و پایین‌آوردن نرخ بیمه از جمله مشکلات صندوق بیمه کشاورزی استان است.

    وی با ذکر این نکته که ارزیاب بیمه بایستی شخص بی‌طرفی باشد، تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که ارزیاب‌ها از خود بیمه انتخاب شده و در هنگام برآورد به بهانه‌های مختلف حق بیمه را کم می‌کنند.

    حیدری بیان داشت: بیمه باید بر اساس تولید محصول هزینه را برآورد کند به‌گونه‌ای که میانگین تولید در سطح منطقه را لحاظ کرده و بر اساس آن نرخ بیمه را تعیین کند، حال اینکه چنین نیست.

    این کشاورز خرم‌آبادی با ابراز اینکه سال گذشته محصول کلزای بخش بیرانشهر با سرمازدگی مواجه شد، گفت: کارشناسان بیمه اما در بازرسی که داشتند حکم به سوء مدیریت دادند و با این کار سعی در پایین‌آوردن نرخ بیمه داشتند.

    وی گفت: چگونه زمانی که که حق بیمه کشاورز را می‌گیرند همه مبلغ را یکجا دریافت کرده اما پرداخت خسارت با تاخیر چند ماهه همراه است.

    حیدری یادآور شد: تا زمانی که بر اساس تولید پرداخت بیمه صورت نگیرد و مطالبات به موقع پرداخت نگردد کشاورز هیچ رغبتی به بیمه کردن محصول نداشته و این شرایط تنها دلسردی کشاورز را به همراه دارد.

    صندوق بیمه کشاورزی لرستان هیچ حمایتی از کشاورز ندارد

    یکی دیگر از کشاورزان فعال بخش طرحان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با وجود اینکه سال گذشته اقدام به بیمه‌کردن محصول خود کردم اما تاکنون هیچ‌گونه دریافتی از بیمه نداشتم.

    وی خاطرنشان کرد: هر سال به امید بهترشدن شرایط اقدام به بیمه‌کردن بخشی از زمین خود می‌کنم اما متاسفانه هر سال شرایط بدتر می‌شود.

    اکبر میرزایی بیان داشت: ۵۲ هکتار زمین دارم اما به دلیل عدم پرداختی به‌موقع بیمه هر سال بخشی از آن را بیمه می‌کنم، امسال نیز با وجود  شرایط نامناسب طبیعی اما تنها ۱۰ هکتار از زمین را بیمه نمودم.

    این کشاورز از شرایط کنونی حاکم بر صندوق بیمه انتقاد کرد و افزود: بیمه بایستی برای کشاورز پشتوانه باشد اما متاسفانه صندوق بیمه کشاورزی لرستان هیچ حمایتی از کشاورز ندارد.

    میرزایی با بیان اینکه از بیمه‌کردن خسته شده‌ام چرا که ارزش ندارد، یادآور شد: بیمه بایستی بهای محصول را پرداخت کند نه اینکه خسارت مرحله آسیب دیده را بدهد چرا که ممکن است بعد از آسیب زمین مهیای کشت مجدد نگردد.

     

    پرداخت دیر مطالبات کشاورزان مهمترین عامل کاهش رغبت به بیمه

    در همین راستا مدیر جهادکشاورزی خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرم‌آباد قابلیت این را دارند که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرند.

    وی خاطرنشان کرد: این اراضی شامل ۳۸ هزار هکتار مزارع گندم دیم، ۶٫۵ هزار هکتار مزارع گندم آبی و ۲۰ هزار هکتار مزارع جو است.

    مراد بیرانوند با بیان اینکه امسال ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته، بیان‌داشت: این میزان در سال گذشته ۸ هزار هکتار بوده که متاسفانه امسال کاهش محسوسی را در این زمینه شاهد هستیم.

    بیرانوند پرداخت دیر مطالبات کشاورزان توسط بیمه را مهمترین عامل این کاهش عنوان کرد و افزود: اگر بیمه نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان به‌موقع عمل کند، کشاورزان نیز با رغبت بیشتری اقدام به بیمه‌کردن محصول خود می‌کنند.

    وی تصریح کرد: مخاطرات طبیعی فراوانی محصولات کشاورزان را تهدید می‌کند که از جمله مهمترین این تهدیدها می‌توان به سرمازدگی بهاره، خشکسالی و گرمازدگی اشاره نمود.

     

    صندوق بیمه محصولات کشاورزی به بخش غیردولتی واگذار شود

    در همین راستا مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در استان ۱۹۵ هزار هکتار اراضی گندم دیم و ۵۵ هزار هکتار نیز اراضی گندم آبی داریم.

    وی خاطرنشان کرد: امسال بر طبق آخرین آمار ۷ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و ۱۱۰ هکتار از مزارع گندم دیم بیمه شدند.

    کیانوش حمیدیان با بیان اینکه درصد بیمه‌شده اراضی نسبت به سال گذشته کاهش داشته، بیان داشت: در حال حاضر تنها ۶۰  درصد گندم دیم و ۱۵ درصد گندم آبی استان بیمه شده است.

    این مسوول عنوان داشت: نسبت به سال گذشته در گندم دیم ۲۰ درصد کاهش و در بخش گندم آبی ۵۰ درصد کاهش را شاهد هستیم.

    مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان پرداختی پایین بیمه را عاملی بر کاهش رغبت کشاورز نسبت به بیمه محصول عنوان کرد و گفت: هزینه‌هایی که کشاورز بابت بیمه تقبل می‌کند برابر با هزینه‌های پرداختی بیمه بوده و لذا کشاورز تمایلی به انجام بیمه محصول خود ندارد.

    حمیدیان یادآور شد: به نظر من بیمه صندوق کشاورزی بیمه‌ای فرمالیته و ناکارآمد است که پرداختی عملا در آن جایگاهی ندارد.

    وی به عدم برخی مطابقات برآوردهای کارشناسان بیمه با خسارت‌های واقعی در سطح مزرعه اشاره و تصریح کرد: در برخی موارد این برآوردها مغایرت دارد مثلا بیمه مبنای خود را بر آمار هواشناسی گذاشته حال اینکه این مبنا بایستی بر اساس میکروکلیما صورت گیرد چرا که شرایط جوی مناطق مختلف استان متفاوت است.

    مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه بیمه به بخش غیردولتی واگذار شود، گفت: ضرورت دارد بیمه به بخش غیردولتی واگذار شده و همچنین عملکردی واقعی از خود نشان دهد.

    این مسوول اظهار داشت: از آنجا که شرایط اقلیمی در حال تغییر بوده بدون شک سالیان آینده شرایط برای فعالیت در بخش کشاورزی سخت می‌شود لذا بایستی در راستای حمایت از کشاورز اقدامات موثری برای بخش بیمه انجام داد.

    حمیدیان با ابراز اینکه بیمه کنونی ناکارآمد بوده و هیچ شکی در آن نیست، افزود: با توجه به اینکه قشر زیادی از مردم لرستان کشاورز هستند بنابراین بایستی یک چتر حمایتی به نام بیمه به معنای واقعی برای کشاورزان ایجاد شود.

     

    آمار اراضی بیمه شده نه تنها کاهش نیافته بلکه سال به سال نیز در حال افزایش است

    در همین راستا فتح‌الله رفیعی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: آمار اراضی بیمه شده نه تنها کاهش نیافته بلکه سال به سال نیز در حال افزایش است.

    وی خاطرنشان کرد:در تمامی زیربخش‌ها روند صعودی را داشتیم به‌نحوی‌که امسال ۱۲ هزار هکتار اراضی بیشتری بیمه شده‌است.

    مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۱۲۰ هزار بهره‌بردار در سطح استان داریم، افزود: سال گذشته ۳۷ هزار کشاورز اقدام به بیمه کردند و امسال این آمار به ۳۹ هزار کشاور افزایش یافته است.

    رفیعی بیان داشت: در بخش زراعت به ویژه گندم و جو سال گذشته ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی بیمه شدند اما امسال این آمار به ۱۳۸ هزار هکتار رسیده است.

    وی از پرداخت بیمه به‌موقع بیشتر کشاورزان خبر داد و گفت: مطالبات سال گذشته بسیاری از کشاورزان و فعالان حوزه طیور، آبزیان، زنبورداری، باغبانی به طور کامل پرداخت شده و تنها ۵۰ درصد بخش زراعت تاکنون پرداخت نشده است.

    مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان یادآور شد: در بخش زراعت امسال نسبت به سال گذشته ۷ هزار هکتار بیمه‌شده بیشتر داریم و سال گذشته نسبت به سال قبل ۶۰ هزار هکتار اراضی بیمه‌شده بیشتر داشیم.

    رفیعی با ابراز اینکه بیش از ۶۰ درصد کشاورزان اقدام به بیمه پایه کرده‌اند، اظهار داشت: کشاورز بیمه خوداظهاری دریافت کرده و پس از پذیرش تمامی شرایط اقدام به بیمه می‌کند.

    بنا بر این گزارش صندوق بیمه در راستای حمایت از کشاورز و جبران خسارت‌های وی در زمان بروز مخاطرات ایجاد شده و مهمترین رسالت آن اطمینان‌بخشی به کشاورز در جهت پشتوانه‌سازی است.

    حال اگر این بخش حمایتی سازوکار مفیدی نداشته و یا در تحقق اهداف و نیازهای کشاورز قادر به پرداخت هزینه‌ها نشود، ضمن ایجاد اشکال برای سرمایه کشاورز، فعالیت‌های موثر بخش کشاورزی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و روندی نزولی را در تولید محصولات پدید می‌آورد.

    نارضایتی کشاورزان لرستانی از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی سبب شده این کشاورزان عطای بیمه را به لقای آن ببخشند و از انجام این کار صرفنظر کنند.

    انتهای پیام/

    منبع خبر: فارس

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *