×

نگاهی به ۱۰ دوره انتخابات مجلس در لرستان

  • کد نوشته: 11898
  • بهمن ۲۶, ۱۳۹۸
  • ۰
  • با پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس ایران پس از ۷۳ سال به جایگاه واقعی خود رسید و در ۴۱ سال گذشته کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند.

    نگاهی به ۱۰ دوره انتخابات مجلس در لرستان
  • به گزارش نیساخبر، سابقه تشکیل مجلس در ایران به پس از انقلاب مشروطه باز می‌گردد. در آن روز‌ها به دستور  مظفرالدین شاه قاجار در ۱۶ مرداد ۱۲۸۵ مجلس در ایران افتتاح شد.

    اما هنوز چند ماهی از افتتاح مجلس  نگذشته بود که با سرکار آمدن شاه جوان محمد علی شاه قاجار مجلس شورای ملی با بحران‌های زیادی روبرو شد.

     در اواخر عمر سلسله قاجاریه مجلس شورای ملی قدرت زیادی در کشور داشت و بزرگانی همچون آیت الله مدرس، محمد مصدق و ملک الشعرای بهار نمونه‌هایی از نمایندگان این مجلس بودند.

    اما هنوز ۱۹ سالی از عمر مجلس در ایران نگذشته بود که با پادشاهی رضا خان این نهاد مدنی به یک نهاد ظاهری تبدیل شد و تا اواخر عمر حکومت پهلوی نمایندگان مجلس شورای ملی به جای نمایندگی از مردم نماینده شاه در کشور بودند.

    با پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره) بار دیگر این امید در میان مردم ایجاد شد که مجلس به جایگاه واقعی خود برگردد.

    حضرت امام خمینی (ره) در یکی از تاریخی ترین سخنرانی‌های خود با بیان اینکه “مجلس در راس امور است” نشان داد که خواهان بازگرداندن جایگاه واقعی به مجلس است و امروز با گذشت بیش از ۴۰  سال از عمر انقلاب در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم.

    مجلس شورای ملی که پس از بازنگری قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی تغیر نام داد در ۱۰ دوره گذشته خود شاهد برگزاری انتخاباتی آزاد بوده به طوری که تمامی مردم با تفکرات سیاسی مختلف در آن شرکت می‌کنند و نامزد مورد تایید خود را انتخاب می‌کنند.

    کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال نیز جلب کنند.

    کمتر از یک هفته دیگر تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور آغاز می‌شود و بار دیگر احزاب سیاسی کشور با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود فضای جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

    به همین مناسبت در این گزارش سعی کرده‌ایم که به صورت اجمالی انتخابات ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی را در لرستان مرور کنیم.

    دوره اول مجلس شورای اسلامی

    شاید بتوان گفت دوره نخست مجلس شورای اسلامی سیاسی ترین مجلس پس از پیروزی انقلاب بوده زیرا در این دوره برای اولین و آخرین بار رئیس جمهور کشور استیضاح شد.

    از حوادث مهم دوره اول مجلس شورای اسلامی می توان به انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش اشاره کرد که در این میان لرستان نیز دستخوش این حادثه بزرگ بود.

     انتخابات دوره نخست مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند سال ۵۸  برگزار شد.

    سهم  لرستان از مجلس شورای اسلامی در آن‌ روزها هشت کرسی بود که مردم لرستان نیز با حضور گسترده خود پای صندوق‌های رای نمایندگان خود را انتخاب کردند.

     در دوره اول مجلس شورای اسلامی بیشتر نمایندگان لرستان روحانیان مبارزی بودند که در سال‌های پیش از انقلاب با رژیم طاغوت جنگیده بودند.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    لازم به ذکر است که با انفجار دفتر حزب جمهوری در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شهید حجت الاسلام صادقی، در انتخابات میان‌ دوره ای مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام حسین بازقندی  راهی مجلس شد.

    شهید رحیمی نیز همچون شهید صادقی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و در انتخابات میان دوره ای مجلس برادر ایشان حجت الاسلام سید‌ نورالدین رحیمی با رای مردم راهی مجلس شد.

    دوره اول مجلس شورای اسلامی در ششم خرداد سال ۱۳۶۳ به پایان یافت.

    دوره  دوم مجلس شورای اسلامی

    دور دوم مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس دوره اول در حادثه تروریستی هفت تیر به شهادت رسیده بودند.

    انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار و در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۶۳ اولین جلسه مجلس دوم برگزار شد.

    در این دوره نیز مردم لرستانی با حضوری گسترده و پرشورتر از قبل به انتخاب نمایندگان خود برای حضور در مجلس دوم پرداختند.

     در این دوره نیز بیشتر نمایندگان لرستان از جامعه روحانیت استان بودند.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    لازم به ذکر است که سید نورالدین موسوی نماینده منتخب مردم ملاوی در مجلس در جریان سقوط هواپیما مسافربری در سال ۶۴ توسط هواپیماهای رژیم بعثی به شهادت رسید و در انتخابات میان دوره۲ای کریم ملک آسا به مجلس راه پیدا کرد.

     دوره سوم مجلس شورای اسلامی

    در این دوره از انتخابات تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تنها هفت نفر بود که این آمار کمترین میزان نمایندگان استان در مجلس پس از انقلاب اسلامی بوده است.

    علت این امر این است که در حوزه انتخابیه کوهدشت به دلیل درگیری بین طرفداران کاندیداها اتفاقات گوناگونی به وقوع پیوست.

    در انتخابات هفتم خرداد ماه علی‌اصغر اسفندیارپور نماینده سابق این شهرستان توانست با بیشترین آرا به مجلس راه پیدا کند اما به دلیل اعتراض حجت الاسلام علی شاهرخی‌قبادی، اعتبارنامه اسفندیار پور تصویب نشد.

    در انتخابات میان‌دوره‌ای نیز شاهرخی‌قبادی بالاترین رأی را کسب کرد که پس از پایان انتخابات اعتبار نامه‌ وی نیز تایید نشد و به این ترتیب کوهدشت در مجلس شورای اسلامی دوره سوم نماینده‌ای نداشت.

     اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    دوره سوم مجلس شورای اسلامی از هفت خرداد ۱۳۶۷ شروع و تا ششم خرداد ۱۳۷۱ ادامه داشت.

    دوره چهارم مجلس شورای اسلامی

     دوره چهارم مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات سراسری در روز جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد.

    در این دوره از انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه استان تغیراتی ایجاد شد همچنین حجت الاسلام سید محمدصالح طاهری خرم آبادی و حجت الاسلام محمد محمدی برای دومین مرتبه به عنوان نماینده مردم استان انتخاب شدند.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    مجلس چهارم از هفتم خرداد ۱۳۷۱ تا ششم خرداد ۱۳۷۵ ادامه داشت.

    دوره پنجم مجلس شورای اسلامی

    انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار شد.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    لازم به ذکر است در حوزه انتخابیه بروجرد نیز حجت الاسلام هادی خاتمی توانست برای بار دوم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

    مرحوم خاتمی در ۲۰ مرداد ۷۸ و در سال چهارم مجلس پنجم بر اثر سکته قلبی درگذشت.

    دوره ششم مجلس شورای اسلامی

    انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ششم در روز جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ برگزار شد.

    در دوره ششم مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان استان از هشت تن به ۹ نفر افزایش یافت این تغیر در حوزه انتخابیه بروجرد رخ داد که تعداد نمایندگان این شهر از یک نفر به دو نفر افزایش یافت.

     در این دوره از انتخابات مردم چندین شهر استان برای بار دوم به کاندیدای سابق خود اعتماد کردند.

    که این نمایندگان شامل غلامرضا عبدالوند از حوزه انتخابیه دورود و ازنا، در حوزه انتخابیه سلسله و دلفان نیز حجت الاسلام محمد محمدی همچون دوره‌های دوم و چهارم توانست با کسب بیشترین آرا به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

    علی امامی‌راد که در دوره چهارم نیز از سوی مردم کوهدشت راهی مجلس شورای اسلامی شده بود،   نیز توانست با کسب بیشترین آرا در دوره ششم نیز در مجلس شورای اسلامی حضور یابد.
    در حوزه انتخابیه پلدختر نیز نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تکرار شده و حجت الاسلام محمدمهدی شاهرخی توانست برای دومین دوره متوالی راهی مجلس شود.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    مجلس ششم به عنوان یکی از جنجالی ترین دوره های مجلس شورای اسلامی در کشور بود که از هفتم خرداد ۱۳۷۹ آغاز و تا ششم خرداد ۱۳۸۳ به طول انجامید.

    دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

     انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی یکم اسفند سال ۱۳۸۲ آغاز شد.

    در این دوره از مجلس شورای اسلامی مردم لرستان با تکرار انتخاب خود برخی نمایندگان را برای دومین دوره متوالی و برخی را برای سومین دوره راهی مجلس کردند.

    در حوزه انتخابیه بروجرد علاء‌الدین بروجردی برای دومین دوره متوالی و در حوزه انتخابیه کوهدشت نیز علی امامی‌راد برای دومین دوره متوالی و سومین بار به مجلس راه یافت.

    حجت الاسلام سید محمدمهدی شاهرخی نیز برای سومین دوره متوالی توانست از مردم پل‌دختر بیشترین آرا را کسب کرده و راهی مجلس شود.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

     نخستین جلسه این مجلس در هفتم خرداد ۱۳۸۳ برگزار و تا ششم خرداد ۱۳۸۷ این مجلس به قانون گذاری پرداخت.

     دوره هشتم مجلس شورای اسلامی
    انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۴ اسفند ۸۶ برگزار شد.

     در این دوره از انتخابات بر خلاف دو دوره گذشته تنها دو نفر از نمایندگان استان دوباره توسط مردم انتخاب شدند.

    در حوزه انتخابیه بروجرد نیز علاء‌الدین بروجردی برای سومین دوره و در حوزه انتخابیه سلسله و دلفان حجت الاسلام محمدمحمدی برای بار چهارم همچون دوره‌ها دوم، چهارم و ششم توانست بیشترین رای را در این حوزه انتخابیه کسب کند.

     همچنین در حوزه انتخابیه کوهدشت حجت الاسلام علی شاهرخی‌قبادی که در میان دوره‌ای مجلس سوم موفق به کسب اعتبارنامه نشده بود توانست در این دوره راهی مجلس شود.
    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    این دوره از مجلس از هفتم خرداد ۱۳۸۷ شروع و ششم خرداد ۱۳۹۱ ادامه داشت.

     دوره نهم مجلس شورای اسلامی
    انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۰ برگزار شد.

    در حوزه انتخابیه بروجرد علاء‌الدین بروجردی برای چهارمین دوره متوالی و در حوزه انتخابیه پلدختر نیز علی کاییدی برای دومین دوره متوالی راهی مجلس شورای اسلامی شدند.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    مجلس نهم کار رسمی خود را از هفتم خرداد ۱۳۹۱ آغاز کرد.

     لرستان در مجلس دهم
    انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز هفتم اسفند ماه ۱۳۹۴ در سراسر کشور برگزار شد.

    در حوزه انتخابیه بروجرد علاء‌الدین بروجردی برای پنجمین دوره متوالی و الهیار ملکشاهی و محمد رضا ملکشاهی‌راد برای دومین دوره به نمایندگی مردم لرستان انتخاب شدند.

    اسامی نمایندگان استان در این دوره به شرح ذیل است

    نمایندگان مجلس دهم تا ۶ خرداد ۹۹ به قانون گذاری خواهند پرداخت.

     انتخابات مجلس یازدهم

    با نزدیک شدن به پایان کار مجلس دهم و پس از ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای دوره یازدهم  در سراسر کشور، در مجموع ۴۰۸ نفر برای نمایندگی مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۴ نفر انصراف دادند و اکنون ۲۲۳نفر تایید صلاحیت نهایی شده است.

    بر اساس تقویم انتخابات دوم  اسفند ماه ۱۳۹۸ مردم در سراسر کشور برای تعیین نمایندگان خود در مجلس یازدهم به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا بار دیگر برگ زرینی از افتخارات این کشور را ورق بزنند.

    گزارش از محمد عبدالله زاده/فارس

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *