حدود دو ماه تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است، از مدت‌ها قبل برخی از داوطلبان به‌صورت چراغ خاموش اقدام به تبلیغات کرده و در فضای مجازی و حقیقی خودی نشان داده‌اند.

درگذشته بیشتر تبلیغات کاندیداها با حضور مجالس و محافل و گستراندن سفره‌های شام و نهار خلاصه می‌شد، گرچه هنوز هم این اقدامات از سوی عده‌ای از کاندیداها صورت می‌گیرد اما فضای مجازی گوی تبلیغات را از فضای حقیقی ربوده و از ماه‌ها قبل هواداران و حامیان کاندیداها گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی را تشکیل داده‌اند.

عضویت اجباری در کانال‌های حامیان کاندیداها

این در حالیست که هر یک از این هواداران کاندیداها به‌صورت اجباری اقدام به عضوگیری مخاطبان خود می‌کنند و این‌گونه می‌شود که افراد خواسته یا ناخواسته در ده‌ها و صدها گروه تلگرامی عضو می‌شوند و شاهد ترافیک گروه‌های تبلیغاتی در تلگرام هستیم.

بسیاری از مخاطبان شاید تمایلی به عضو شدن در این گروه‌ها ندارند و بارها لفت می‌دهند اما همچنان پس از اندک زمانی، مجدد در این گروه‌ها عضو می‌شوند؛ گرچه فضای مجازی طی سال‌های اخیر فرصتی را برای تبلیغات فراهم کرده اما بهتر است این برنامه‌ها و اقدامات به زمان قانونی موردنظر موکول شود نه اینکه چند ماه مانده به انتخابات، فضای مجازی پر از کانال‌های تبلیغاتی شود.

نکته جالب‌تر اینکه هر یک از این کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی در پروفایل، عکسی تبلیغاتی از کاندیدای موردنظر را قرار داده و شعار موردنظر را زیرنویس عکس کرده‌اند و در گروه‌های مختلف می‌چرخانند.

توهین و تخریب رقبا در فضای مجازی

متأسفانه در بسیاری از گروه‌های تلگرامی که تعداد زیادی عضو می‌گیرند، توهین‌ها، تخریب‌ها و ناسزاهایی گفته می‌شود که سبب ناراحتی بسیاری از اعضای گروه شده و به‌محض خروج از گروه دوباره عضو می‌کنند.

هدف طرفداران کاندیداها این است که هر طور شده تعداد اعضای گروه را بالا ببرند و شعارها و وعده‌ها را پشت سر هم‌قطار کنند تا شاید شانس رفتن به بهارستان و نشستن بر صندلی سبز مجلس بالا رود.

در شهرستان بروجرد ۶۹ نفر از بین ۷۴ داوطلب ثبت‌نام کننده تأیید صلاحیت شده‌اند، برخی از هواداران این کاندیداها چندین گروه تشکیل داده و مخاطبان خود را عضو کرده‌اند و بیشتر شهروندان این روزها به گروه‌هایی دعوت می‌شوند که حامیان کاندیداها بدون اجازه آن‌ها را عضو می‌کنند.

ممنوعیت تبلیغات پیش از موعد 

حسن بلوریان رئیس ستاد انتخابات بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: از روز نخست ثبت‌نام کاندیداها به همه اعلام شد که تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی را فقط و فقط در زمان قانونی انجام دهند چراکه پیش از زمان قانونی هرگونه تبلیغات ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: تحرکات و تخلفات کاندیداها در فضای مجازی و حقیقی رصد می‌شود و با توجه به تشکیل شعبه رسیدگی به جرائم انتخاباتی، این تبلیغات زودهنگام بررسی می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات بروجرد عنوان کرد: در شهرستان بروجرد ۶۹ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند که پس از مراحل بعدی درنهایت با بیشترین آرای مردم، دو نفر از بروجرد راهی بهارستان می‌شود.

لهراسب چهارمحالی رئیس هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: تبلیغات زودهنگام از مصادیق تخلف انتخاباتی است و در سه مقطع جرائم و تخلفات احتمالی مربوط انتخابات مجلس شورای اسلامی پی گیری می‌شود.

برخورد با متخلفان

وی افزود: این مقاطع شامل مرحله قبل از برگزاری انتخابات، مرحله حین انتخابات و مرحله پس از برگزاری انتخابات است که  قوه قضاییه در اجرای ماده ۱۷ قانون انتخابات و ماده ۶۷ همین قانون موظف است که در سه مقطع فوق‌الذکر نسبت به پیگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی شورای نگهبان، هیئت اجرایی و سایر مسئولان دست‌اندرکار اقدام نماید.

رئیس هیات نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد عنوان کرد: در قانون انتخابات ماده ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵، ۶۶ برخی از جرائم احرازشده و مطابق فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در صورت تخلف و جرم و احراز آن جرم و تخلف، قطعاً با مجرمان و متخلفان برخورد قاطع، سریع و به هنگام صورت می‌گیرد که به همین منظور قوه قضائیه و دادگستری استان و شهرستان با تشکیل ستاد ویژه پیگیری و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی مطابق بخشنامه در دادگستری و خارج از نوبت صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر تخلفی صورت گیرد به این جرائم  و تخلفات به‌سرعت و قاطعیت رسیدگی می‌شود و جرائمی که ممکن است قبل از برگزاری انتخابات رخ دهد تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی است که تبلیغات زودهنگام نیز ممنوع، جرم و تخلف قانونی است که نباید انجام شود.

چهارمحالی تصریح کرد: هرگونه تبلیغات انتخاباتی خارج از زمان تعیین‌شده از طرف هر شخص، گروه و جناحی ممنوع و خلاف قانون است و با آن برخورد خواهد شد و تبلیغات زودهنگام از مصادیق تخلف انتخاباتی است و مطبوعات و سایت‌های اینترنتی تا زمان شروع قانونی تبلیغات انتخابات نباید برای نامزدهای احتمالی تبلیغ کنند و در صورت عدم توجه به تذکر برابر قانون تخلفات انتخاباتی با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تبلیغات زودهنگام توسط کاندیداها مطمئناً رفتار آن‌ها رصد شده و در پرونده‌ آن‌ها به‌عنوان تخلف ثبت می‌شود که این رصد کردن شامل فضای مجازی نیز می‌شود.

استفاده از منابع دولتی برای تبلیغات جرم است

رئیس هیات نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد گفت: استفاده از منابع دولتی برای تبلیغات انتخاباتی جرم است و قبل از برگزاری انتخابات، یکی از تخلفات که مشهود است استفاده از امکانات دولتی و بیت‌المال است که احدی حق ندارد از بیت‌المال و دولت در جهت تبلیغات خود استفاده کند.

وی اظهار داشت: استفاده از منابع دولتی و بیت‌المال برای فعالیت انتخاباتی جرم است و برابر قانون با مجرمان برخورد خواهد شد و استفاده و تصرف اموال دولتی برای استفاده شخصی منع قانونی دارد.

چهارمحالی افزود: دستگاه قضا با جدیت و همت جهت پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی فعالیت خواهد کرد چراکه پیشگیری به‌مراتب نسبت به رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به مصلحت نظام نزدیک‌تر است.

وی با تأکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات عنوان کرد: مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی میزان حضور و مشارکت سیاسی‌شان را اعلام می‌کنند و آنچه مهم بوده این است که زمینه برگزاری انتخابات پرشور، قانونمند و ضابطه‌مند با حضور حداکثری مردم در این شهرستان انتخابات را برگزار و با حضور در پای صندوق‌های رأی و با انتخاب فرد اصلح سرنوشت خود را با دادن رأی تعیین می‌کنند.

رئیس هیات نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد بیان کرد: همه دستگاه‌های زی ربط مکلف‌اند نسبت به صیانت از آرای مردم و جلوگیری از هرگونه تخلف که موجب خدشه‌دار کردن انتخابات می‌شود به جد پرهیز کنند و اگر کسی به قانون توجه نکرد دستگاه قضایی با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهد کرد .

مهدی محمدی دادستان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: تبلیغات زودهنگام از تخلفات انتخاباتی است و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی تنها در زمان قانونی می‌توانند به تبلیغ بپردازند.

وی افزود: هرگونه تحرک و رفتار کاندیداها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی به‌دقت رصد می‌شود و کاندیداها تبلیغات را به زمان قانونی قبل از انتخابات موکول کنند.

دادستان بروجرد با اشاره به تشکیل گروه‌ها و کانال‌های متعدد طرفداران کاندیداها در فضای مجازی عنوان کرد: هیچ‌کسی حق ندارد به بهانه طرفداری و یا دشمنی با فردی در فضای مجازی اقدام به توهین، نشر اکاذیب و تخریب کند.

شناسایی ادمین کانالهای تلگرامی متخلف

وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضا توانایی شناسایی و برخورد با آی‌پی‌های ناشناس را دارد بیان کرد: اگر کسی قصد داشته باشد در فضای مجازی به‌صورت ناشناس دست به توهین و تخریب بزند، قطعاً با توجه به توانایی دستگاه قضا این آی‌پی‌ها شناسایی و مورد برخورد قرار می‌گیرد.

محمدی تصریح کرد: کاندیداها کسانی هستند که می‌خواهند برای قانون‌گذاری راهی مجلس شوند و کسانی که انگیزه قانون‌گذاری رادارند باید خودشان منشأ قانون باشند و نباید پیش از موعد قانونی دست به تبلیغات زودهنگام بزنند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا چند پرونده تخلف انتخاباتی در بروجرد تشکیل‌شده به‌طوری‌که هواداران برخی از کاندیداها در فضای مجازی اقدام به توهین کرده بودند که این پرونده‌ها در حال رسیدگی است.

دادستان بروجرد حضور پرشور مردم در انتخابات و انتخاب افراد شایسته و اصلح را مهم‌ترین هدف برشمرد و گفت: باید تلاش کرد تا زمینه حضور پرشور مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شود و مردم از بین داوطلبان، افراد شایسته و اصلح را انتخاب کنند.

انتهای پیام/