×

وعده های بنزینی دولت رنگ باخت؛ از عدم اعطای همگانی سود طرح سهمیه بندی تا گرانی کالاها

  • آذر ۶, ۱۳۹۸
  • ۰
  • از یکسو قرار بود سود حاصله از این کار به جیب مردم برود و با همین وعده این طرح اجرایی شد. حالا بیان می شود فردی که خانه ای یک میلیاردی دارد مشمول دریافت چنین کمکی نمی شود.

    وعده های بنزینی دولت رنگ باخت؛ از عدم اعطای همگانی سود طرح سهمیه بندی تا گرانی کالاها
  • پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین که به صورت یکباره و بدون اطلاع رسانی درست انجام شد، دولتمردان وعده های مختلفی به مردم دادند. مردم این نگرانی را داشتند که با گرانی قیمت بنزین این گرانی هم به کالاهای دیگر نیز سرایت کند. از سوی دیگر دولت نیز به مردم وعده داد که تمام سود حاصله از سهمیه بندی سوخت به جیب مردم روانه شود. اما با گذشت چند روز از وعده های دولت در واقعیت موارد دیگری اتفاق افتاد.

    وزیر صمت: قرار نبود کرایه ها گران شود ولی شد!
    وزیر صنعت معدن تجارت در ابتدای گرانی قیمت بنزین بیان داشت که عمده حمل و نقل، گازوئیل است که افزایشی نداشته، پس هیچ کالایی نباید گران شود. اما مردم نگران بودند که به سبب اینکه بنزین کالای استراتژیکی است و درحمل و نقل اثرگذار است با گرانی قیمت کالاهای مختلف متاثر از گرانی بنزین روبرو شوند.
    اما اینک رضا رحمانی بیان می کند که افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند.
    وزیر صنعت افزود: با خودروسازانی که مشکلات خاصی را در شرایط جدید کشور دارند جلسه گذاشتیم و ساز و کار‌هایی را بررسی کردیم تا اگر می‌توانند خودرو‌های دیگری را تامین کنند و اگر نه باید به طریقی با مشتری مصالحه کنند.
    رحمانی گفت: برخی از گرانی‌ها تاثیر طبیعی دارد و وقتی بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان رسیده قطعاَ یک تاثیری بر برخی از کالا‌ها خواهد داشت.
    وی افزود: از نظر کارشناسان افزایش قیمت بنزین تاثیر خیلی خاصی بر دیگر کالا‌ها نباید داشته باشد و اگر هم دارد خیلی ناچیز است، به عنوان مثال در بازار خودرو افزایش قیمتی نداشته ایم، اما در قیمت بعضی از خودرو‌ها از هفته گذشته تا این هفته شاهد نوسان بوده ایم.
    یارانه های کمکی که به جیب ملت نرفت!
    این روزها از برخی از مردم که سئوال می شود یارانه معیشتی دریافت کرده اند باعصبانیت می گویند نه! این درحالی بود که بنابر قول و وعده مسئولان دولتی سود حاصله از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بایستی به جیب مردم سرازیر می شد.
    در همین راستا،  «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه زنده نگاه یک گفت: «حتی درآمد حاصل از صادرات بنزینی که در مصرف مردم صرفه‌جویی یا از قاچاق کاسته می‌شود نیز به مردم بازگشت داده می‌شود و هیچ درآمدی از افزایش قیمت یا صادرات بنزین به جیب دولت نمی‌رود.»
    اما «محمد شریعتمداری»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی در مورد ملاک‌های پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانوارها و گلایه برخی از مردم گفت: «قطعاً بدون بررسی وسع مالی و اطلاعات مالی افراد نمی‌توان سبد حمایتی معیشتی پرداخت کرد و ما شرایطی فراهم کردیم که با همکاری وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با کد دستوری #۶۳۶۹* کسانی که فکر می‌کنند استحقاق دریافت سبد معیشتی خانوار دارند، از طریق این کد دستوری تقاضای خود را وارد کرده و کد رهگیری دریافت کنند و با برقراری اینترنت مردم می‌توانند به راحتی به سامانه یاد شده وصل شوند.»
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: « کسانی که تقاضای خود را در این کد دستوری ارائه می‌کنند در واقع اجازه می‌دهند دولت با بررسی بیشتر در مورد وضع مالی آنان و بررسی حساب‌های بانکی متقاضی اگر شرایط لازم را داشتند و جزء طبقات متوسط و کم درآمد بودند از زمان شروع طرح حمایتی مبالغ را دریافت می‌کنند و اگر مشمول نشدند پرداخت نمی‌شود.»
    پژمانفر: سوال از روحانی درصوت عدم تحقق وعده دولت درباره بنزین کلید می‌خورد
    درحالی وزیر کار و رفاه اجتماعی بیان می کند کسانی که خانه یک میلیاردی دارند مشمول دریافت یارانه معیشتی نمی شوند که باید گفت با افزایش سرسام آور قیمت مسکن بسیاری از افراد از حق دریافت یارانه محروم می شوند. افرادی که سرمایه دار نیستند و این خانه ها جزو درآمد آنها محسوب نمی شود و تنها سرپناه زندگی آنان است.
    حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت شورای هماهنگی اقتصاد از مجلس رفع مسئولیت نمی‌کند، گفت: «مجلس وظیفه دارد در جهت حفظ حقوق مردم تلاش کند، اگر دولت به وعده‌های خود در توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها عمل نکند، استیضاح وزرا و رئیس‌جمهور و سؤال از رئیس‌جمهور را در دستور کار قرار خواهیم داد.»
    انتهای پیام/
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *