×

اربعین بزرگ ترین همایش تاریخ بشریت

  • کد نوشته: 6756
  • آبان ۱۸, ۱۳۹۶
  • ۰
  •  مراسم اربعین حسینی نماد بزرگ ترین راهپیمایی و همایش و اجتماع انسان ها در طول تاریخ بشریت از نظر طول مسیر ، تعداد افراد شرکت کننده و ابراز وفاداری به یک آرمان مقدس است.   به گزارش نیساخبر” بر اساس آمار رسمی دولت عراق در این همایش بی نظیر در سالجاری بیش از ۲۰ میلیون عاشق […]

    اربعین بزرگ ترین همایش تاریخ بشریت
  • اربعین بزرگ ترین همایش تاریخ بشریت

     مراسم اربعین حسینی نماد بزرگ ترین راهپیمایی و همایش و اجتماع انسان ها در طول تاریخ بشریت از نظر طول مسیر ، تعداد افراد شرکت کننده و ابراز وفاداری به یک آرمان مقدس است.

     

    به گزارش نیساخبر” بر اساس آمار رسمی دولت عراق در این همایش بی نظیر در سالجاری بیش از ۲۰ میلیون عاشق سرگشته حسینی، طول مسیر این حرکت انسانی و تاریخی یعنی ۸۰ کیلومتر حد فاصل دو شهر نجف و کربلا را طی کردند که سهم زائران ایرانی در این میان بیش از ۲ میلیون نفر است و تمامی انسان های دوست دار نماد انسانیت و آزادگی با پای دل آنها را همراهی کردند . نمادی که سرور و سالار شهیدان در روز دهم ماه محرم سال ۶۱ هجری در سرزمین نینوا به آن عینیت و تبلور بخشید.

    مراسم اربعین به طور غیررسمی و غیرعلنی در دوران حاکمیت حزب بعث و صدام بر عراق جریان داشت؛ اما پس از سرنگونی صدام شکل رسمی و علنی به خود گرفت و سال به سال بر تعداد شرکت کنندگان و شکوه آن افزوده شد و شیعیان جهان و در راس آنها ملت عراق تمام قد در یک اقدام کاملا مردمی و خودجوش به صحنه آمدند و میزبانی از خیل عظیم زائران مشتاق را برعهده گرفتند و به بهترین نحو از عهده انجام آن برآمده اند.
    شکوه نمایان شده در این حرکت عظیم انسانی غیرقابل توصیف است و هیچ زبانی را یارای توصیف آن نیست و برای پی بردن به آن به طور کامل باید حتما در آن حضور یافت زیرا رسانه های گروهی نوشتاری و صوتی تصویری با بکارگیری تمامی امکانات موجود خود فقط می توانند گوشه بسیار ناچیزی از عظمت گسترده آن را به تصویر بکشند .

    تمامی اهالی شهرها و مناطق قرار گرفته در مسیرهای شش گانه منتهی به شهر کربلا با تمام وجود و عشق و علاقه غیرقابل توصیف خود برای پذیرایی و میزبانی از زائران سید الشهداء (ع) به صحنه آمده اند و خانه ها ، مغازه ها، حسینیه ها ، مساجد و مجتمع های مسکونی زیارتی توریستی خود را در اختیار زائران قرار داده اند. هم اکنون تمام اماکن در طول مسیر این راهپیمایی شکوهمند به ویژه در شهرهای کربلا و نجف به یک زنجیره متصل برای اسکان و پذیرایی و استقبال از زیارت کنندگان تبدیل شده اند.

    اربعین دستاوردهای با ارزش بسیاری با خود به همراه دارد که به عنوان نمونه در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

    ** اربعین تجلی گاه وحدت 

    همان گونه که مسلمانان در حج همه به سوی یک هدف یعنی کعبه روی می آورند و تمامی تعلقات دنیا حتی لباس ظاهری را از تن بیرون می کنند و با پوشیدن پارچه سفید رنگ همانند کفن با یکدیگر هم شکل می شوند و تفاوت های ظاهری از میان آنها برداشته می شود و پست ها و القاب و مقامات دنیوی کنار می رود و همه متحد الشکل می شوند و همه زبان ها به یک زبان واحد تبدیل می شود که همان ‘ لبیک اللهم لبیک است’ و به همه زشتی ها و پلیدی ها پشت کرده و به نیکی ها و خوبی ها روی می آورند در اربعین نیز تمامی عاشقان و دوست داران اهل بیت علیهم السلام رو به سوی کعبه دلدار یعنی کربلای معلا می کنند.
    آنان همچون حجاج خانه خدا همه رنگ ها را کنار گذاشته و با بر تن کردن لباس مشکی هم رنگ و هم دل می شوند و شعارشان با هم یکی می شوند و همگی هم صدا و هم زبان شعار’ لبیک یا حسین’ سر می دهند و در واقع عشق به حسین (ع) آنها را با هم هم رنگ و هم دل و هم زبان و هم مسیر می کند. در حقیقت می توان گفت اربعین زیباترین، بهترین، گویاترین، بزرگ ترین و گسترده ترین نماد وحدت میان تمامی شیعیان و دل دادگان راه ولایت و امامت در جهان به شمار می رود.

    ** اربعین تجلی گاه ارزش های انسانی 

    در همایش اربعین بسیاری از ارزشهای انسانی همانند ایثار، بزرگ منشی، صبر، بردباری، جود و کرامت و سخاوت و مردم داری در زیباترین و بهترین شکل آن عینیت می یابد همان گونه که سید الشهدا (ع) به همراه یاران با وفایش در روز عاشورا نماد عینی تمامی ارزش های والا بودند برگزارکنندگان این همایش بی نظیر نیز از آنان الهام گرفتند و ایشان را اسوه و الگوی خود قرار دادند.

     

    در واقع زائران حسینی را می توان مهاجران فی سبیل الله دانست زیرا به سوی صحن و سرای ثارالله هجرت کرده اند و مردم عراق همچون انصار صدر اسلام در شهر مدینه به استقبال برادران و خواهران دینی خود شتافتند و به بهترین شکل ممکن از آنان پذیرایی به عمل آوردند.

    ** موکب های پذیرایی 

    افرادی که در موکب ها خود را وقف خدمت به زائران امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) کرده اند با رویی گشاده و خوشامدگویی علاوه بر ارائه انواع نوشیدنی ها و خوردنی ها و محل سکونت تمامی خدمات موردنیاز را در اختیار زائران قرار می دهند که به عنوان نمونه می توان به تعمیر کالسکه و صندلی های چرخ دار ، دخت و دور کیف و کفش ، برپایی درمانگاه های سیار ، ماساژ پاهای خسته زائران، واکس زدن و راه اندازی ایستگاه های مخابرات صلواتی اشاره کرد.

    تمامی موکب های عراقی و غیرعراقی علاوه بر تامین و تقدیم سه وعده غذایی صبحانه ، نهار و شام با خرما، آب، چای، شربت و غذاهای میان وعده ساندویچی در طول شبانه روز از زائران پذیرایی می کنند و برای آن که اسراف نشود غذا را معمولا در ظرف های کوچک سرو می کنند و در صورت نیاز و درخواست زائر ظرف غذای دیگری در اختیار وی قرار می دهند.

    یکی دیگر از نکات بسیار زیبای اربعین یاری رساندن زائران ایرانی به دست اندرکاران موکب های عراقی است. ایرانیان برای خدمات رسانی به زائران به یاری برادران عراقی خود می شتابند و جلوه زیبایی از برادری و برابری را با هم کیشان خود در عراق را به تصویر کشیده اند. در مراسم اربعین امسال علاوه بر کاروانها و موکب های پذیرایی ایرانی و عراقی شاهد حضور چشمگیر کاروان های زیارتی و موکب های پذیرایی سایر کشورها مانند بحرین ، عربستان ، لبنان ، سوریه ، افغانستان ، پاکستان ، یمن ، هند و حتی سوئد هستیم .

    علاوه بر همه اینها در سال جاری مسیحیان تازه مسلمان شده نیز در قالب کاروانی در مراسم اربعین حضور یافته اند و بدین ترتیب یاد و خاطره حضور مسیحی تازه مسلمان شده در روز عاشورای ماه محرم سال ۶۱ هجری در کربلا یعنی وهب و مادر و همسرش را در اذهان زنده کرده اند.

    ** حضور اهل تسنن و پیروان سایر ادیان در مراسم اربعین 

    عشق به سرور و سالار شهیدان تمامی قلمروهای اعتقادی و دینی را در هم نوردیده است و اهل تسنن و پیروان سایر ادیان را نیز در برگرفته است. ما امسال شاهد حضور با شکوه اهل تسنن و مسیحیان در قالب کاروان های راهپیمایی و موکب پذیرایی بودیم و حتی صابئه در شهر اهواز که خود را پیرو یحیی پیامبر می دانند ، امسال در این شهر موکب پذیرایی از زائران به راه انداخته اند.

    ** نتیجه گیری 

    اربعین یک پتانسیل بسیار پرتوان و نیرومند ، فعال و تاثیرگذار را در خود نهفته دارد و با استفاده از آن می توان علاوه بر شیعیان می توان تمامی دوست داران ارزش های والای انسانی را حول محور امام حسین (ع) گرد هم جمع کرد و در میان آنها الفت و محبت و برادری و برابری ایجاد کرد.
    به امید آن روز …

    گزارش از قاسم غضبانپور|ایرنا

    انتهای پیام/

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

       

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *