×

نگاهی به تلخ و شیرین های سال ۹۸ از دریچه امید؛
از استحکام سد ملت در برابر سیل تا اثبات قهرمان سازی یک مکتب/ صف آرایی امیدوارانه یک ملت در مقابل هجمه های ناامیدکننده دشمن

  • کد نوشته: 12124
  • اسفند ۲۱, ۱۳۹۸
  • ۰
  • برخی ها سال ۹۸ را یکی از تلخ ترین سال هایی می دانند که تا به حال پشت سر گذاشته ایم و عبور سریع تر از آن را آرزو می کنند. اما مطمئنا می توانیم با تغییر زاویه در نگاهمان خروجی های اتفاقات ۹۸ را به خوبی ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم.

    از استحکام سد ملت در برابر سیل تا اثبات قهرمان سازی یک مکتب/ صف آرایی امیدوارانه یک ملت در مقابل هجمه های ناامیدکننده دشمن
  • برخی سال ۹۸ را یکی از تلخ ترین سال هایی می دانند که تا به حال پشت سر گذاشته ایم و عبور سریع تر از آن را آرزو می کنند. اما مطمئنا می توانیم با تغییر زاویه در نگاهمان خروجی های اتفاقات ۹۸ را به خوبی ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم؛ داشته هایمان را بشناسیم و برداشت هایمان از اتفاقات را به عنوان تجربه های بزرگ در دفتر زندگی یک ملت ثبت کنیم. نگاهی دقیق تر به وقایع سال ۹۸ ابعاد پنهانی را از ویژگی های اخلاقی یک ملت و یا میزان پویایی یک جامعه به نمایش می گذارد و می توان با بررسی این اتفاقات پویایی، امید، انرژی و بسیار موارد دیگر را مورد ارزیابی قرار داد.

    سیل فروردین ۹۸ و جلوه ی پویایی و زنده بودن یک جامعه

    ابتدای سال ۹۸ با وقوع سیل در برخی از استان های شمالی آغاز شد و اندکی بعد با اتفاقات رخ داده در شیراز توجهات به سمت این شهر برگشت. در کمتر از چند روز بود که سیلی بسیار بزرگتر و تخریب کننده تر از سیل گلستان و شیراز در استان های لرستان و خوزستان به وقوع پیوست و حتی شدت بارش ها تا حدی بود که بیشتر استان های کشور را در بر گرفت اما میزان تخریب ها در استان های لرستان، خورستان و گلستان به حدی بود که این سه استان در کانون اصلی توجهات قرار گرفتند.

    سیل ابتدای سال ۹۸ به بسیاری از زیرساخت ها و حتی داشته های شخصی مردم ضربه وارد کرد و علاوه برآن تلفات جانی نیز در برداشت. بعضی از گمانه زنی ها خسارت تا چند ده هزار میلیارد تومانی را تخمین زدند و خاطره بدی را در ذهن ایران و ایرانی باقی گذاشتند. اما اگر بخواهیم به ماجرای سیل فروردین ماه سال ۹۸ از زاویه دیگری بنگریم؛ یعنی اگر بخواهیم برای لحظاتی آسیب های وارده و حتی نگاه های سیاسی به سیل را کنار بگذاریم و همه چیز را از دریچه نگاه های امیدوارانه به نظاره بنشینیم، خواهیم دید که این اتفاق علی رغم همه مشکل آفرینی هایش خروجی های مثبتی نیز داشته است.

    آن چه در ماجرای سیل ۹۸ باید دید، مشارکت اجتماعی مردم در ترمیم شرایط موجود بود. سیل فروردین ۹۸ آن هم در بازه ای که کشور شرایط نامناسب اقتصادی را تجربه می کرد زمینه ای برای جلوه ای از فهم اجتماعی مردم بود. سیل ۹۸ نوید از وجود جریانات زنده و پویای اجتماعی داد که در صورت شناسایی و عرصه سنجی مناسب می توان از آن در بسیاری از زمینه ها کمک گرفت.

     نحوه برخورد مردمی با سیل ۹۸ نشان داد که جامعه هنوز هم زنده است و امید اصلی ترین کلید واژه آن است. نگاهی به تصاویر و فیلم ها و گزارش های باقی مانده از فروردین ماه امسال صحنه های خارق العاده ای را نشان می دهد که شاید برای هر فرد خارج از این دایره ای تصورش سخت باشد. از این جهت که در جامعه ای که با سخت ترین تحریم های بین المللی و بیشترین مشکلات اقتصادی روبه رو ست قاعدتا این حجم از تخریب باید تیر خلاص به یک ملت باشد اما یک اتفاق ملتی را به جریان می اندازد و منجر به حرکت و تحول آفرینی آنها می شود.

    برخورد جامعه با سیل ۹۸ از فعالیت روحانیت و بسیج تا کمک های مردمی که به واسطه بسیاری از چهره ها به سمت آن مناطق سوق می یافت جامعه پر انرژی ای را به نمایش گذاشت که حاضر است در سخت ترین شرایط نیز آستین هایش را بالا بزند و برای نجات دست به کار شود.

    اتفاقات سیل فروردین ماه ۹۸ نشان داد که می توان در بدترین شرایط نیز جلوه ی زنده و پویایی از جامعه به نمایش گذاشت. پویایی ای که برآمده از اعتقادات، انسانیت و فطرت پاک یک ملت است. جالب توجه ادامه یافتن این برخورد سازنده و امیدوارانه در ماجرای زلزله آذربایجان شرقی چند ماه بعد از سیل فروردین ماه بود. این اتفاق خود شاهدی بر این مدعاست که پویایی این جامعه نه مقطعی بلکه مستمر است.

    پس می توانیم بگوییم که از نگاه امیدوارانه سیل فروردین ماه ۹۸ به ما نشان می دهد که حتی در شرایطی که تحت سخت ترین فشار های اقتصادی قرار داریم می توانیم با یک هم افزایی اجتماعی و یکی شدن اهداف بر مشکلات حاکم شویم و پر انرژی و امیدوارانه برای آینده ای زیبا تر تلاش کنیم.

    آبان ماه و مردم گله مندی که اصولشان را می شناسند

    یکی دیگر از مهم ترین اتفاقات سال ۹۸ اصلاح قیمت بنزین و در ادامه آن اتفاقات آبان ماه بود. اتفاقاتی که با اعتراض به حق مردم آغاز شد ولی ناگهان با ورود عناصر سودجو و تربیت یافته خارجی به اغتشاش تبدیل گشت و کشور را در شرایط خاصی فرو برد.

    اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به اتفاقات آبان ماه بنگریم باید گفت که اتفاقات آبان ماه نشان داد جامعه نحوه عملکرد و تصمیم گیری مسئولین دولتی را زیر نظر دارد و نسبت به آن بی تفاوت نیست. از طرفی جامعه نیاز دارد که خود را در تصمیم گیری ها ارزشمند ببیند و طبیعتا زمانی که احساس می کند از دایره تصمیم گیری مسئولانش بیرون افتاده و مورد بی توجهی است، واکنش نشان می دهد. این بیرون بودن از دایره ی تصمیم گیری، با اقدام دولت در اجرای بدون زمینه سازی روانی و رسانه ای اصلاح قیمت سوخت، عیان شد و در همین راستا عده ای از مردم سعی کردن که اعتراض خود به این طریقه به گوش مسئولین برسانند.

    از جهتی دیگر آن چه که دراتفاقات آبان ماه از اهمیت برخوردار است این است که مردم نشان دادند که اگر نسبت به اقدام مسئولینی گله مند هم باشند اما چارچوب ها را به خوبی می شناسند و نسبت به امنیت اجتماعی خود حساس هستند. از طرفی فهم دقیقی از به کمین نشستن دشمنان دارند. این موضوع آنجایی قابل برداشت است که با حرکت اعتراضات به سمت اغتشاش، مردم صف خود را از بر هم زنندگان نظم عمومی جدا می کنند و حتی حمایت خود از چارچوب ها و اصول را اعلام می دارند.

    این نشان می دهد که با جامعه ای رو به رو هستیم که اطراف خود را به خوبی نظاره می کند، می شناسد، تحلیل می کند و در صورت نیاز اقدام اعتراضی و یا حمایتی از خود به نمایش می گذارد. می توان این جامعه را جامعه ای پویا دانست که راه حل مشکلات خود را در درون دنبال می کنند و نسبت به اصولی که برای دست یابی به آن سالیان سال تلاش کرده است خود را مسئول می داند. اعتراضات آبان ماه جدای از اغتشاشات عوامل معلوم الحال، جامعه ای را به نمایش گذاشت که نسبت به تصمیم گیری‌ها حساس است و عملکرد مسئولینش را زیر نظر دارد.

    حاج قاسم و قهرمان سازی یک مکتب

    شاید بتوان غیر قابل توصیف ترین اتفاق سال ۹۸ را ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی دانست. تلخ ترین اتفاقی که علی رغم غمی که همراه خود داشت، پرده از بسیاری مسائل سیاسی و اجتماعی در سطح بین الملل و داخل کنار زد. از یک طرف ایالات متحده به وضوح دشمنی خود با ملت ایران و انقلاب اسلامی را به اثبات رسانید و از طرفی دیگر لایه های پنهانی از ساخت های ذهنی موجود در جامعه به نمایش در آمد.

    نگاه از پنجره ای متفاوت به شهادت سردار بزرگ اسلام، قهرمان ساز بودن یک مکتب را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که مکتب امام خمینی (ره) همچنان پویاست و خروجی های تربیتی آن چهل سال بعد از آغاز نمایان شده اند. واضح است که این مکتب، قهرمانان خود را نه در تخیل و ساخت های سینمایی بلکه از خیابان های شهر و از واقع زندگی مردم بیرون می کشد و آن ها تربیت می کند و در اوج کمال به نمایش می گذارد. قهرمانان این مکتب در دل های مردمان خانه کرده اند و گذر زمان این خانه نشینی در قلوب مردم را استوار تر می سازد.

    نگاهی به مراسم تشییع و تدفین شهید سلیمانی از خوزستان تا مشهد و از تهران و قم تا کرمان نشان داد که رابطه مردم با شخصیت های تربیت شده مکتب امام(ره) علی رغم همه تخریب های دشمنان محکم و استوار است. قهرمان هایی که از خود مردم بر می خیزند و این خود اثباتی بر پیوند بین مکتب و قلوب ملت است.

    این اتفاق و خروش مردم پس از آن، نشان داد که تمام تحلیل های سطحی برای زیر سوال بردن اعتقادات مردم نادرست است و طینت پاک یک ملت را می توان در واکنش آنها نسبت به ترور قهرمان پاک طینتشان دید. شهادت شهید سلیمانی یک اتفاق ایمانی بود و طبیعتا واکشن ملت نسبت به آن نیز از همین جهت قابل بررسی است.

    موشک های نقطه زن و شعاری که قوت بازوی مسئولین شد

    رویارویی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در عرصه نظامی یکی دیگر از اتفاقات و اخبار داغ سال ۹۸ بود. رویارویی ای که با توجه به خروج یک طرفه آمریکا از برجام و اعمال فشارهای اقتصادی بر ملت ایران، بسیاری در انتظارش بودند اما چگونه و کجایش را نمی دانستند. آن چه که در اواخر خرداد ماه ۹۸ رخ داد انهدام یک فروند پهباد فوق پیشرفته آمریکایی بر فراز مرزهای قانونی جمهوری اسلامی ایران بود که بسیاری از کارشناسان را شوکه کرد و همه در انتظار پاسخ نظامی آمریکا به این اقدام ایران بودند اما پاسخی جز وضع تحریم های جدید اقتصادی به این مسئله داده نشد. رد و بدل شدن تهدیدها تا دی ماه ادامه داشت تا اقدام تروریستی دولت آمریکا در راستای به شهادت رساندن شهید سلیمانی به وقوع پیوست. اتفاقی که علاوه بر شوک به ملت ایران کلید واژه انتقام را بر زبان یک ملت جاری ساخت و ملتی را تماما در برابر ظالمی تاریخی قرار داد. در ادامه نیز در کم تر از چند روز جمهوری اسلامی برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم با شلیک های موشک های نقطه زن خود یکی از مهم ترین پایگاه های آمریکا در منطقه را هدف قرار داد.

    مطمئنا اولین برداشت از اتفاقات عرصه نظامی سال ۹۸ جلوه قدرت موشکی جمهوری اسلامی بود که به دشمنان خود نشان داد در مقابله با آنها اندک کوتاهی ای صورت نخواهد گرفت. از طرفی دیگر می توان گفت که با این افتاق و عدم پاسخ گویی آمریکایی ها هیمنه نظامی به اصطلاح ابر قدرت جهان امروز شکست و برهمگان واضح شد که شاخ و شانه کشیدن های آمریکایی پوشالی است و از پشتوانه محکمی برخوردار نیست.

    آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد علاوه بر قدرت موشکی کشور، یک پارچه شدن صدای انتقام در بین ملت بود. به عبارتی مردم و مسئولین بر یک واژه و اقدام مشترک به وحدت رسیدند. می توان گفت در ماجرای حمله به پایگاه آمریکایی یکی از اصلی ترین پشتوانه های مسئولین نظامی فریادهای انتقام انتقام مردم بود. این موضوع نشان داد که اگر در هر حوزه پیوند بین خواسته مسئولین و مردم اتفاق بیفتد و هم افزایی لازم در موضوعات حساس رقم بخورد می توان هدف های بزرگ را نشانه رفت و این در عرصه های دیگری چون اقتصاد نیز قابل بهره برداری است.

    سقوط هواپیما و فرهنگِ صداقت و پاسخ گویی مسئولین

    ماجرای سقوط هواپیمای اکراینی آن هم تنها چند ساعت بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق بسیاری را در داخل بهت زده کرد و زمانی که تنها دو روز بعد آن خطای فردی اپراتور سیستم پدافندی کشور عامل سقوط هواپیما عنوان شد حجم این بهت زدگی افزایش یافت. عده ای بر این باور بودند که مسئولین طی دو روز در صدد پنهان کاری این موضوع مهم از مردم بوده اند و حتی رسانه ها را هم از این اتفاق بی خبر گذاشتند. حجم تحلیل ها و انتقادات گسترش یافت تا ساعتی بعد از اعلام این خبر سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در رسانه ضمن عذر خواهی از مردم، گزارش شرح ما وقع این اتفاق را به مردم ارائه داد. علی رغم اینکه هنوز هم عده ای از تاخیر دو روزه در اعلام این خبر عصبانی بودند اما حجم بالایی از حمایتهای مردمی از سردار حاجی زاده در شبکه های اجتماعی و فضای حقیقی بالا گرفت و ایشان را به عنوان اسوه پاسخ گویی و مردانگی معرفی کرد که در این شرایط حساس آبروی خود را برای نظام اسلامی هزینه کرد.

    ماجرای سقوط هواپیمای اکراینی نشان داد آن چه که می تواند پیوند بین مسئولین و مردم را افزایش دهد صداقت و پاسخ گویی مسئولین نسبت به مردم است. مردم توقع دارند که حتی در سخت ترین شرایط و حتی در بازه هایی که مسئولینشان دچار اشتباهات محاسباتی می شوند مردم را از خود بدانند و صادقانه به آنان اعتماد کنند.

    عذر خواهی فرماندهان نظامی در این ماجرا آن هم در شرایطی که این چنین فرهنگی در بین مسئولین کشور جا نیفتاده است نمونه دیگری از تجربیات مثبت ماجرای سقوط هواپیما بود. فرهنگی که اگر مسئولین دیگر حوزه ها به آن اهتمام می ورزیدند شاید بسیاری از مشکلات به سادگی قابل حل و جبران شدن بود.

    انتخابات و نه بزرگ ملت به ناکارآمدی

    انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مهم ترین اتفاقات سال ۹۸ بود که بسیاری از سیاسیون و حتی مردم در انتظار آن بودند.

    شرایط بد اقتصادی، مجموعه اتفاقات چند ماه قبل تر از انتخابات، اعلام دو مورد کرونا مثبت در ایران تنها دو روز مانده به انتخابات و بسیار مسائل داخلی و خارجی دیگر، انتخابات سال ۹۸ را تحت تاثیر خود قرار داد. اقدام تکراری برخی از جریانات برای تخریب شورای نگهبان و ساختار انتخابات در کشور شبیه سال های گذشته برقرار شد و این موضوع را می توان به عنوان بخش تکراری انتخابات ۹۸ برشمرد. اما کاهش چند درصدی سطح مشارکت مردم در این انتخابات نسبت به دوره های قبل یکی از مهم ترین خروجی های انتخابات ۹۸ بود که تحلیل های بسیاری حول آن صورت گرفت. در کنار این موضوع نتیجه انتخابات هم قابل تامل و توجه بود.

    طبق آمارها بیش از ۴۲ درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند و در نتیجه طیف مخالف جریان مستقر در مجلس کنونی بیشترین کرسی را در مجلس آینده به خود اختصاص دادند.

    آن چه که می توان به عنوان خروجی انتخابات سال ۹۸ به آن اشاره کرد این موضوع مهم است که مردم عده ای با عدم حضور خود به ناکارآمدی های سه چهار سال گذشته دولت و مجلس مستقر اعتراض پنهانی را نشان دادند و از طرفی مشارکت کنندگان نیز با رأی خود نه بزرگی به جریان ناکارآمد سیاسی گفتند و جریان مخالف آن و جریان انقلابی را راهی مجلس کردند.

    بررسی خروجی های آماری انتخابات ۹۸ نشان از آن دارد که مردم به خوبی عملکرد ها را می بینند و نسبت به آن مواضع پیدا و پنهانی را اتخاذ می کنند. نیاز است که مسئولین نیز این موارد را به خوبی ببینند و در راستای رفع آن اقدام کنند.

    چه آنانی که در انتخابات ۹۸ حضور یافتند و چه آنانی که از آن فاصله گرفتند از مجلس آینده انتظارات بسیاری از مجلسی که وعده های سازنده و نوید یک تغییر بزرگ را به مردم داده است، دارند. حال در این جامعه پویا و فعال همه منتظرند تا فرصت در اختیار مجلس جدید قرار گیرد تا با اقدامات خود تغییرات مورد نظر مردم را اعمال کند.

    موضوع با اهمیت دیگری که در این انتخابات جلوه کرد تشکیل گروه های عدالت خواه و مطالبه گر طی این انتخابات بود که هر یک در تلاش بودند تا تحلیل دقیقی از شرایط موجود به مردم ارائه دهند. به عبارتی شکل گیری گروه های عدالت خواه و مطالبه گر که بیشتر آنان را نیز جوانان شکل داده اند خود اثباتی بر پویایی یک جامعه سیاسی است و نشان می دهد که جوانان اصلاح وضع موجود را در گرو حضور همراه با تخصص خود در صحنه می دانند.

    کرونا و مدافعانی این بار در عرصه سلامت

    ۳۰ بهمن ۹۸ اولین موارد کرونا مثبت در ایران اعلام شد. خبری که بسیاری مدت ها در انتظارش بودند و توقعش هم میرفت که با توجه به همه گیر شدن این ویروس در سطح جهان دیر یا زود با چنین خبری مواجه شویم. با گذر روزها تعداد مبتلایان افزایش یافت با توجه به گسترده شدن این ویروس در سطح کشور تقریبا تمامی استان های کشور با شدت های مختلف با این بیماری درگیر شدند و در برخی از استان ها شرایط به شرایط خاص تبدیل شد.

    در مورد این اتفاق در کنار توصیه های بهداشتی مسئولین وزارت بهداشت و توجه و بی توجهی عده ای به آن، ضعف رئیس جمهور در مدیریت این فضا، کمبود برخی از تجهیزات و بسیاری از مشکلات دیگر،  آن چه که زبان زد و خاص عام شد و جلوه دیگری از منش هم نوع و انسان دوستی ایرانیان را به نمایش گذاشت جهاد بی وقفه کادر بهداشت و درمان بود. کادر بهداشت و درمان کشور در سخت ترین شرایط و در مواجهه با مشکل کمبود امکانات اما در میدان مبارزه با این ویروس منحوس باقی ماند و پر قدرت در مقابل آن ایستاد.

    در کنار تیم درمانی این گروه ها جهادی و مردمی و حتی سمن ها بودند که با زمان شناسی دقیق پا به عرصه گذاشتند و عده ای در تولید ماسک، ضد عفونی کردن خیابان ها و حتی در اقدامی خاص با حضور در کنار کادر درمانی کشور به خدمت پرداختند.

    کرونای منحوس باعث شد که بار دیگر ملتی یکی شوند و در مقابل دشمن خود سد محکمی را ایجاد کنند. جان فشانی کادر در مانی یا همان شهدای خدمت نشان داد که نتیجه مکتب امام (ره) در همه عرصه ها جلوه دارد و وقتی پرستار ۲۵ ساله ای در این خط مقدم به شهادت می رسد و پدرش طی مصاحبه ای می گوید او آرزوی شهادت داشت خود اثباتی است بر این کلام که فلسفه تربیتی امام خمینی(ره) در عرصه های مختلف زندگی یک ملت گسترده شده است.

    ۹۸ و ملتی در برابر جنگ چند بعدی

    باید گفت که سال ۹۸ صف آرایی ملتی بود در مقابل جنگ اقتصادی، رسانه ای و روانی، سیاسی، نظامی و فرهنگی دشمنان. جنگی که در این سطح از هجوم می تواند هر ملتی را زمین گیر کند اما این اراده و ایمان ملت ایران است که چون سدی محکم در برابر تهاجمات می ایستد و به دنیا نشان می دهد که برای فتح آرمان های خود از جان و مال و آبروی خود می گذرد. ۹۸ صحنه نمایش از جان گذشتن ها و آبرو و مال گذاشتن ها بود. صحنه ای که هنرمند ترین ملت ها در آن نقش ایفا کردند تا پای آرمان های بلند خود بایستند و به مسیری که طی کرده اند ببالند.

    ۹۸ یک تنه میدان نبرد هجوم نا امیدی و دفاع امیدوارانه یک ملت بود که برای سردارش گریست اما نشکست. سیل را تجربه کرد اما محکم شد. و هزاران هزارن اتفاق و مشکل دیگر را از پنجره امید به آینده نگریست.

    ۹۸ محلی است برای عبرت و کسب تجربه. کسب تجربه ای که بتواند آینده ای روشن تر از امروز را برای ما به ارمغان بیاورد.

    امید و جهانی در انتظار

    و چه بسیار بزرگانی که این حجم از اتفاقات را برآمده از خبرهای پشت پرده عالم هستی می دانند و گویا بوی خوش بهار را نوید می دهند.

    آنانی در این ورطه پر از اتفاق پیروزند که امیدوارانه مسیر رسیدن به آینده را طی کنند و پیروزمندانه و محکم برای تحقق ظهور آن مرد در تکاپو و تلاش باشند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *