شمارش معکوس برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده، تب انتخابات هر روز بیشتر می شود و نامزدهای انتخاباتی برای معرفی خود به مردم، روستا به روستا، منزل به منزل و از پشت تریبون ها، وعده های بی شمار را فریاد می زنند.

چند روزی است که تبلیغات انتخابات آغاز شده، هواداران و خود نامزدها از در و دیوار گرفته تا تیر چراغ برق و هر آنچه که به دستشان رسیده پوستر چسبانده اند، در زیر عکسها یک زرومه بلند بالایی از معرفی نامزد و سپس لیستی از وعده ها را نوشته اند و در زمین و آسمان این پوسترها را پخش می کنند.

هر یک از نامزدهای انتخابات به دنبال این هستند تا بتوانند راهی کوتاه تر را برای معرفی خود به مردم انتخاب کنند، در برخی از ستادها شاهد تبلیغات عجیب و غریب برخی از نامزدهای انتخابات هستیم که برای رسیدن به بهارستان به هر جایی چنگ می زنند.

در کنار برخی از ستادها بنرهایی بلند بالا در طول و عرضی بزرگ که باید در گینس ثبت شود را نصب کرده اند، گویا اعتقاد دارند هر چه بنر بزرگتر باشد، رای ها هم بیشتر می شوند.

پوسترهایی پر از وعده های رنگارنگ

اما در این روزهای تبلیغاتی وقتی قدم در خیابان می گذاری، خیابان ها مملو از تراکت و پوسترهای تبلیغاتی است که به وفور در بین شهروندان پخش شده است، چه بخواهی و چه نخواهی این پوسترها را به دستت می دهند تا شاید از این راه هم بتوانند بر تعداد آرای نامزد در سبد انتخاباتی بیفزایند.

پوسترهایی پر از وعده های رنگارنگ که با نگاه به برخی از آنها عدم تحقق را می توان دید، شاید اگر این پوسترها زبان باز کنند به عدم تحقق وعده ها اعتراف کنند، اما این پوسترها که شاید هزاران و میلیون ها عدد از آنها چاپ شده در بین مردم توزیع می شود.

وعده هایی که جارو می شوند

اما وقتی انتخابات تمام می شود، همه این وعده ها از زمین رُفته می شوند و دیگر نه از فریاد های پشت تریبون خبری می شود، نه از وعده های رنگارنگ. برخی از ستادها هم برای جلب توجه شهروندان و کشاندن آنها به ستاد، از موزیک ها و ترانه هایی استفاده می کنند، گرچه برخی از این آهنگ ها مجاز است اما تناسبی با انتخابات ندارند.

در ستادی دیگر که وارد می شود بساط چای، نسکافه، قهوه و شیرینی به پا شده و هر یک از افرادی که وارد ستاد می شوند پذیرایی شده حتی در پایان به آنها یک عدد خودکار یا یادگاری منقش به نام فلان نامزد انتخاباتی داده می شود.

در یک خیابان دیگر که پا می گذاری، صدا به صدا نمی رسد، یکی از نامزدها را می بینی که از پشت تریبون فریاد وعده هایش را می زند، وعده هایی که مثال همان سنگ بزرگ علامت نزدن است را بیان می کند مثلا رای از شما، وعده رفع بیکاری از من!

اما این روزها تبلیغات انتخابات گرچه برای نامزدها و هواداران آنها هزینه دارد، اما برای برخی هم نان دارد، مشاغلی مانند عکاسی، چاپخانه ها و مغازه هایی که برای تراکت و بنر فعالیت می کنند، این روزها ژست های انتخاباتی برای برخی از نامزدها حرف اول را می زند، حاضر هستند میلیون ها تومان هزینه کنند تا عکس مناسبی بر روی بنر چاپ کنند.

بنرهایی که فروان از سر کوچه ها گرفته تا خیابان ها، چهار راه ها و خیابان های اصلی، گرچه برخی از محله ها برای تبلیغات ممنوع شده اما برخی از هواداران نامزدها چندان توجهی نمی کنند و هر جایی که به دستشان می رسد برای برای تبلیغ استفاده می کنند.

تب داغ تبلیغات در فضای مجازی

از همه اینها که بگذریم فضای مجازی این روزها حال و هوای دیگر دارد، محال است وارد یک گروه و کانال شوی و از تبلیغات انتخابات خبری نباشد، عضو گیری در گروه های فضای مجازی این روزها به اوج خود رسیده و نامزدها و طرفداران آنها در ماراتن افزایش اعضا رقابت می کنند.

متاسفانه به نظر می رسد اخیرا یک کاسبی در فضای مجازی راه افتاده و گروه هایی راه اندازی شده اند که فقط کارشان عضو گیری است و در صورت عضو کردن تعداد خاصی، یک شماره حساب از فرد گرفته می شود و مبلغی به حساب آنها ریخته می شود.

در فضای مجازی بسیاری از کانال ها و گروه های تبلیغاتی با پسوند و پیشوند « آباد» راه اندازی شده اند و شهر را با پسوند آباد مطرح می کنند تا بگویند ما می خواهیم شهر را آباد کنیم.

برخی دیگر کمپین های حمایتی را در گروه های تلگرامی ایجاد کرده اند، کمپین هایی با رنگ و لعابی خاص که هر کدام قطار وعده ها را در ایستگاه تبلیغات مطرح می کنند.

رقابت ۲۲۸ نامزد انتخابات در لرستان

محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان اظهار داشت: از ۴۰۸ نفر داوطلب ثبت نام شده برای یازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی، ۳۴ نفر انصراف دادند و ۱۶۴ نفر از این تعداد تایید صلاحیت و مابقی رد صلاحیت و یا عدم احزار صلاحیت شدند.

وی افزود: در مرحله دوم بررسی نتایج تایید و یا رد صلاحیت ها تعداد تایید صلاحیت ها به ۲۲۸ نفر رسید و تبلیغات انتخابات در حال انجام است و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان عنوان کرد: تعداد شعب اخذ رای در استان لرستان در این دوره از انتخابات به هزار و ۴۸۹ شعبه افزایش یافته و تلاش داریم تا انتخاباتی سالم برگزار کنیم.

وی بیان کرد: انتخابات در روز دوم اسفند ماه برگزار خواهد شد و تلاش می شود تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری برگزار گردد.

انتهای پیام/