×

برگزاری گفتمان دانشجویی با موضوع ” افزایش سواد رسانه ای “

  • کد نوشته: 2958
  • اسفند ۹, ۱۳۹۵
  • ۰
  • با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و دانشگاه پیام نور شهرستان سلسله گفتمان دانشجویی با موضوع ” افزایش سواد رسانه ای ” برگزار گردید . در این برنامه حجه الاسلام علیان مسئول امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سلسله در سخنانی جهانی و فرامرزی بودن ، دست‌یابی آسان به آخرین اطلاعات ، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات […]

    برگزاری  گفتمان دانشجویی با موضوع ” افزایش سواد رسانه ای “
  • با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و دانشگاه پیام نور شهرستان سلسله گفتمان دانشجویی با موضوع ” افزایش سواد رسانه ای ” برگزار گردید .
    در این برنامه حجه الاسلام علیان مسئول امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سلسله در سخنانی جهانی و فرامرزی بودن ، دست‌یابی آسان به آخرین اطلاعات ، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات، کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و … ، گسترش عدالت رسانه‌ای ، گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا به عنوان فرصت های فضای رسانه ای نام برد .


    حجه الاسلام علیان در بخش دیگری از سخنان خود به بخشی از تهدیدها و آسیبهای فضای مجازی اشاره کرد و افزود :
    ” رواج «تفرّد» و کاهش شدید روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری در بین جوانان ، تضعیف فرهنگ‌های کم‌حضور ، تضعیف اعتقادات و گسترش شبهات فکری ، رواج سطحی‌نگری فکری ، گسترش اباحه‌گری عملی ، به خطر افتادن حقوق مادی و معنوی مولفین ، گسترش محصولات فرهنگی فرهنگ‌های منحط (به ویژه فرهنگ غربی) ، افسردگی و انزوا ، بحران هویت و اخلال در شکل‌گیری شخصیت، اعتیاد مجازی. انحرافات اخلاقی (جنسی) ، تحمیل پیشنهادهای گیج‌کننده، مخلّ و بعضاً منحرف به کاربر شکاف نسل‌ها از جمله تهدیدهای فضای مجازی است .
    بنابراین اگر سواد رسانه‌ای را به معنای استفاده درست از تکنولوژی و فناوری‌های جدید بدانیم، بی‌شک آموزش و لزوم برنامه‌ریزی در این حوزه ضرورت دو چندان می‌یابد چرا که حجم اطلاعات و منابع آن به صورت روزافزون و با شتاب بسیار بالا بین افراد در حال گردش است و فناوری‌های نوین و البته فرد محور، فرصت نظارت و کنترل از نظام آموزشی و تربیتی کلان را نیز گرفته است.
    سواد رسانه‌ای به فرد آموزش می‌دهد که با شناخت ابزارهای پیام رسان ، هویت و سیاست‌های آن ، پیام‌های منتقل شده را با دقت مورد حلاجی قرار دهند و در صورت مفید و کاربردی بودن، مورد استفاده و یا پذیرش قرار دهند. پذیرش بی چون و چرا به صرف نشر گسترده مطلب یا از سوی فردی مقبول در فضای مجازی، به منزله درست و مفید بودن آن نیست و فرد باید مهارت تفکر انتقادی و حل معما در فضای رسانه‌ای را بیاموزد و به کار بندد .

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *