طول عمر شیوع کرونا در کشور به حدود چهار ماه رسیده و تاکنون ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و هشت هزار و ۴۲۵ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، ویروسی که مدتهاست سبب اختلال و مشکل در بخش های مختلف شده است.

از ابتدای شیوع کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش توسط کارشناسان و متخصصان توصیه شد و بهترین راه در امان ماندن از این ویروس همان رعایت نکات بهداشتی عنوان شد.

در هفته های اول شیوع این بیماری، اقداماتی از جمله بستن تمامی باشگاه های ورزشی، رستوران ها، تفرجگاه ها و مکان های تفریحی، پاساژها و حتی مغازه های غیر ضروری در دستور کار قرار گرفت و پس از مدتی آمارهای ابتلا روند رو به کاهش یافتند.

قرنطینه خانگی در این مدت سبب شد تا مردم تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و در خانه ماندن را برای قطع زنجیره کرونا در اولویت قرار داده بودند و تعطیلی مدارس و دورکاری بسیاری از والدین در این مدت دست به دست هم دادند تا روند کرونا کاهش یابد.

اما دیگری نگذشت که رفته رفته پروتکل های بهداشتی به حاشیه رفتند، انگار مردم از رعایت این همه نکات بهداشتی خسته شده و شکستن قرنطینه را با مهمانی های کوچک و تردد در خیابان و حضور در تفرجگاه ها آغاز کردند.

در این روزها در بین جمعیتی که در خیابان در حال تردد هستند به جرات می توان گفت کمتر از ۵۰ درصد از ماسک استفاده می کنند، برخی کرونا را شوخی گرفته و یا آن را تضعیف شده می دانند و به خیال خودشان، کرونا سیری چند!

قطع زنجیره کرونا تنها با فاصله گذاری اجتماعی
این در حالیست که قطع زنجیره کرونا تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی امکان پذیر است اما بی توجهی به این موارد مهم سبب می شود تا کرونا همچنان بتازد و با خیز کرونا افراد زیادی به این ویروس مبتلا شوند و گاهی برخی افراد مبتلا نیز جان خود را از دست بدهند.

با گذر از خیابان افرادی دیده می شوند که بدون هیچ پوشش محافظتی در مکان ها و مغازه های شلوغ حضور دارند و اعتقادی به استفاده از ماسک و دستکش برای دور شدن از کرونا ندارند.

متاسفانه بیخیالی از کرونا سبب شیوع این ویروس می شود تا جایی که بعد از گذشت چند ماه وضعیت ابتلا در برخی از استانها همچنان روند صعودی دارد.

در استان لرستان تاکنون ۵۳۶۳ نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۷۱ نفر نیز جان خود را از دست داده اند اما آمار ابتلای ۱۹۵ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته نشان دهنده روند افزایشی این بیماری است که ضرورت رعایت نکات بهداشتی را بیش از پیش اعلام می کند.

خودنمایی کرونا در مراسم های مختلف
در این مدت برگزاری هر گونه مراسم که با ازدحام جمعیت همراه باشد چه عروسی و چه عزا ممنوع بوده و همه تالارهای عروسی بسته شدند اما در کنار فاصله گرفتن از برخی پروتکل های بهداشتی، مراسماتی این روزها برگزار می شود که کرونا مهمان ناخوانده این مراسم است.

این در حالیست که بارها اعلام شده برخی از افراد یا ناقل هستند و یا افراد مبتلا بدون علامت که بسیار خطرناک بوده و در هر ازدحامی می توانند تعداد افرادی را به این بیماری مبتلا کنند.

اگرچه تالارها برای برگزاری مراسمات همچنان بسته است اما برخی مراسم عروسی و جشن ها را در خانه و یا باغ هایی برگزار می کنند که در برخی از خبرها حکایت می شود تعداد زیادی در این مراسمات به کرونا مبتلا شده اند.

قطع زنجیره کرونا به یکباره امکان پذیر نیست، جلوگیری از شیوع این بیماری در پی اجرای دستورالعمل های بهداشتی است، کرونا نه از قبل خبر می دهد و نه نشانه ای دارد، پیر و جوان و یا بزرگ و کوچک هم نمی شناسد، بی رحم تر از آن است که برخی این روزها از کرونا بی خیال شده اند.

مدتها لرستان در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفته بود خصوصا برخی از شهرستان های استان در این وضعیت قرار داشتند که اجرای برخی از دستورالعمل های بهداشتی سفت و سخت در این شهرستان ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری در نظر گرفته شد.

۴۰ درصد مبتلایان کرونا علائم خفیفی دارند
دکتر تبسم زواری؛ متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی همچنان اهمیت زیادی دارد و مردم شستشوی مرتب دستها با آب و صابون و همچنین استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

وی اضافه کرد: در جمع های عمومی حتما از ماسک استفاده شود و با رعایت نکات بهداشتی می توان از شیوع کرونا جلوگیری کرد.

زواری با اشاره به خطر انتقال کرونا در مهمانی ها و مراسمات گفت: برخی تصور می کنند حضور در مهمانی های کوچک خطری ندارد در حالی که ممکن است یک نفر به کرونا مبتلا شده باشد و در همین مهمانی افراد دیگر را نیز مبتلا کند پس بهتر است مهمانی برگزار نشود و مردم از رفتن به جشن ها، عروسی و مراسم عزا خودداری کنند.

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به استفاده از دستکش تصریح کرد: افراد تا قبل از شستشو، دست های خود را به صورتشان نزنند و گاهی افراد از دستکش استفاده می کنند و از همان دستکش همه کاری انجام داده مثلا به موبایل، یا عینک و سطوح دست می زنند و این خود می تواند سبب آلودگی شود که بهتر است شستشوی دستها مد نظر باشد.

عوارض کرونا ناشناخته است
زواری اضافه کرد: ما با عوارض ناشناخته کرونا مواجه هستیم و ممکن است در افراد مختلف این عوارض متفاوت باشد به طوری که در برخی از موارد بیمار در یک روز علائمی دارد و روز بعد علائم تشدید شده و یا کمتر می شود.

وی با اشاره به این که ۴۰ درصد مبتلایان به کرونا علائم خفیف دارند گفت: این افراد علائم بسیار خفیفی دارند تا حدی که ممکن است حتی به پزشک هم مراجعه نکنند ولی در برخی دیگر از افراد علائم متفاوت است.

متخصص بیماری های عفونی گفت: به همه مردم توصیه می شود حتما رعایت مسائل بهداشتی را مد نظر قرار داده و راه دور شدن از کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است.

لرستان در وضعیت زرد قرار دارد

محمدرضا نیکبخت؛رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این راستا گفت: برای مبارزه با کرونا و مهار و کنترل این بیماری از ابتدا تاکنون تلاش های بسیار زیادی انجام شده و سرانجام از بین استان های با وضعیت قرمز خارج شدیم.

وی اضافه کرد: در استان لرستان پنج آزمایشگاه و نمونه گیری از افراد مبتلا و مشکوک به کرونا راه اندازی شد که بزرگترین عملیات غربالگری نسبت به جمعیت استان در کشور را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا جز استان های برتر کشور بودیم.

نیکبخت تصریح کرد: همه دستورالعمل های بهداشتی با هدف حفظ سلامتی مردم انجام می شود و مردم نیز باید توجه داشته باشند که رعایت نکات بهداشتی از جمله حضور در مکان های شلوغ پرهیز کنند و همچنان فاصله اجتماعی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری مد نظر داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: استفاده از ماسک و رعایت بهداشتی فردی مانند شست و شوی مرتب دستها با آب و صابون و همچنین سایر پروتکل های بهداشتی می توانند از شیوع بیماری جلوگیری کنند.

به هر حال همچنان همه متخصصان تاکید می کنند تا زمانی که واکسن این بیماری ساخته نشود، تنها راه در امان ماندن از کرونا رعایت نکات بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از اقلام محافظتی مانند ماسک است که با رعایت این پروتکل ها می توانیم حافظ جان خود و دیگران باشیم.

انتهای پیام/

منبع:سفیرافلاک