×

جهش تولید با هنر نوپای گوهرتراشی در سلسله

  • مرداد ۱, ۱۳۹۹
  • ۰
  • هنر گوهرتراشی، هنر تبدیل سنگ‌های معدنی به سنگ‌های قیمتی و زیورآلاتی زیبا است که علاوه بر این که سود زیادی به همراه دارد به دلیل داشتن جذابیت خاص خود علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

    جهش تولید با هنر نوپای گوهرتراشی در سلسله
  • کارشناسان می گویند در ساختار زمین شناسی استان لرستان ۳۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که این سنگ‌ها نقش مهمی در رونق صنعت گوهرتراشی در این منطقه دارد.

    گوهرتراشی هنرصنعتی نوپا در شهرستان سلسله محسوب می شود، هنری نوپا که با پیرایش پیکره سنگ آن را به گوهری ارزشمند تبدیل می کند، این روزها تولد این هنر صنعت در شهرستان سلسله با استقبال خوب تمامی رده های سنی مواجه شده است.

    اگر برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام و بازاریابی مناسبی برای عرضه محصولات تولیدی صورت و تکنولوژی مناسب نیز در اختیار فعالان این عرصه قرار گیرد،بی شک می‌تواند در ایجاد اشتغال و کاهش بخشی از بیکاری استان موثر باشد.

    با اختصاص سرمایه‌ای اندک می‌توان در این حوزه سود فراوان به دست آورد و این در حالی است که ارزش افزوده برخی از سنگ‌های قیمتی پس از تراش از ۲۰ برابر نیز بالاتر می‌رود.

    سود بالا و نیاز به سرمایه کم در این حرفه می‌تواند آن را به یک عنوان یک ظرفیت خوب برای استان مطرح کند تا از آن برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید و درآمد استفاده کرد.

    مربی آموزشگاه گوهرتراشی سلسله در این باره اظهار داشت: درآمدزایی، اشتغال و بازار فروش مناسب از جمله مزایای هنر گوهرتراشی است.

    احمد ولی پور با بیان اینکه در این دوره هنرجویان ۱۱۰ ساعت به صورت رایگان آموزش می بینند، عنوان کرد: کشورمان ایران یکی از کشورهای پر مصرف در استفاده از زیورآلات است که متاسفانه نگین‌های این زیورآلات از کشورهایی نظیر هند و چین وارد می شود در حالی که این گوهرهای دست ساز می تواند توسط هنرمندان خوش ذوق خودمان ساخته و مورد استفاده قرار گیرد و از خروج ارز از کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز کمک کرد.

    وی با اشاره به اینکه این هنر در صورت حمایت مسئولان می تواند اشتغال خوبی در بین جوانان در سال جهش تولید ایجاد نماید،خاطرنشان کرد: کار با سنگ های قیمتی کار بسیار ظریف و خوبی است که افرادی زیادی از آن استقبال می کنند و چنانچه در این کار طرح های خاص و نمونه ای ارائه دهیم بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت.

    ولی پور با بیان اینکه کار گوهر تراشی کار بسیارظریف و حساسی است و خانم ها استقبال بسیار خوبی در یادگیری این هنر دارند، بیان کرد: فعالیت بانوان در زمینه گوهر تراشی نه تنها سخت نیست بلکه از آنجایی که بانوان عموما ظریف پسند هستند و کارهای آنان دقیق تر است نیز در این عرصه میتوانند موفق تر عمل نمایند.

    وی ادامه داد: گوهرتراشی به دلیل برخورداری از ارزش افزوده بالا و نیز بازار مصرف ثابت و دائمی، یکی از مهمترین عرصه های مشاغل خانگی است.

    رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله نیز با اشاره به آموزش رایگان ۲۵ هنرجو در کلاس های آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شهرستان، عنوان کرد: قراردادی بین میراث فرهنگی و شرکت گوهرتراشی و جواهرسازی دانشگاه خوارزمی تهران منعقد شده که دانشگاه خوارزمی متعهد شده تعداد ۱۵ نفر هنرجو را به صورت رایگان تحت آموزش قرار دهد.

    فیروز میرزایی با اشاره به اینکه هزینه آموزش هر هنرجو یک میلیون و دویست هزار تومان است، افزود: در قراردادی دیگر پیمانکار بخش خصوصی متعهد شده در یک دوره ۱۱۰ ساعته تعداد ۱۰ نفر را به صورت رایگان آموزش دهد که در مجموع در این دوره ها تعداد ۲۵ هنرجو تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

    معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این باره به ایرنا، گفت: کلاس های آموزش کوتاه مدت صنایع دستی برای همه عموم با هدف توازن بخشی و گسترش آموزش ها در کلیه نقاط استان و با توجه به نیاز بازار برگزار شده است.

    افشین باباحسینی با اشاره به اینکه در کارگاه آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شهرستان سلسله در طول مدت ۶ ماه، حدود ۵۰ نفر هنرآموز آموزش خواهند دید، افزود: به ۱۵ نفر از هنرآموزان مستعد به صورت رایگان آموزش داده و به عنوان مربی به کار گرفته می شوند.

    وی اظهار داشت: تراش این سنگها از مهمترین رشته ها در بازار صنایع دستی جهان است، این هنر حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد که با توجه به تحریم های ظالمانه ای که بر کشور تحمیل شده می تواند در اشتغالزایی، درآمدزایی و ارز آوری صادرات غیرنفتی نقش مهمی داشته باشد.

    باباحسنی به گشایش هفت کارگاه آموزشی دیگر همزمان با این کارگاه آموزشی در سلسله گفت: کارگاه میناکاری، سفال کاری، تولید البسه محلی، گلیم بافی و چرم دوزی نیزدر این شهرستان گشایش یافته و به هنرجویان خدمات ارائه می دهند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *