×

دامپروری دلفان؛ چشم‌انتظار سال نو

  • کد نوشته: 2880
  • اسفند ۹, ۱۳۹۵
  • ۰
  • دامپروری دلفان؛ چشم‌انتظار سال نو لرستان از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دامپروری در کشور شناخته شده است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد. لرستان از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دامپروری در کشور شناخته شده است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد. به همین دلیل بخش عمده‌ای از […]

    دامپروری دلفان؛ چشم‌انتظار سال نو
  • دامپروری دلفان؛ چشم‌انتظار سال نو

    دامپروری دلفان؛ چشم‌انتظار سال نو

    لرستان از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دامپروری در کشور شناخته شده است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد.

    لرستان از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی دامپروری در کشور شناخته شده است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد. به همین دلیل بخش عمده‌ای از اقتصاد مردم لرستان وابسته به کشاورزی و دامپروری است. در این میان شهرستان دلفان نیز از این قاعده مستثنا نیست و امروز شاهد نقش قابل‌توجه جامعه محلی این دیار در تولید انواع محصولات کشاورزی و دامپروری هستیم.
    به رغم این ظرفیت بالا در شهرستان آمارهای بیکاری نشان می‌دهند که دلفان از نبود صنایع بزرگ و کوچک رنج می‌برد و یکی از اصلی‌ترین دلایل توسعه‌نیافتگی دلفان نیز همین مساله عنوان می‌شود. به همین دلیل طی ۲ سال گذشته برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای توسعه اقتصادی دلفان انجام و شرایط برای اجرای چندین طرح مهم و بزرگ مهیا شده است.
    به عنوان نمونه گاوداری ۶ هزار رأسی دلفان را باید یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا دانست که با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در حال اجراست.
    بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ اجرای طرح‌های بزرگ دامپروری در استان می‌تواند کمک زیادی به توسعه این حوزه کند و بی‌گمان در بلند مدت سود آن نصیب تولیدکنندگان و جامعه محلی خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مجموعه بزرگ گاوداری باید تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد و برای تحقق این هدف شاهد سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در این رابطه خواهیم بود.
    به نظر می‌رسد برای توسعه لرستان باید از ظرفیت هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی استفاده کرد که در این زمینه گام‌های مناسبی برداشته شده است. حال باید دید در موعد مقرر شاهد تحقق این هدف خواهیم بود یا خیر اما بی‌شک دلفان اکنون بیش از گذشته نیازمند خروج از محرومیت است و در این راستا مسئولان باید از تمامی ظرفیت خود استفاده کنند.

    تولید ۲۶ هزار تن گوشت قرمز

    معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: لرستان دارای ظرفیت‌های چشمگیری در حوزه دامپروری است و سالانه حدود ۲۶ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.
    «ناصر نجیب‌زاده» ادامه می‌دهد: به همین دلیل توسعه دامپروری صنعتی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است. در این راستا اکنون چندین طرح بزرگ در استان حال اجرا هستند. به عنوان نمونه یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست احداث را باید گاوداری ۶ هزار رأسی شهرستان دلفان دانست که اکنون از سوی یک هلدینگ اقتصادی در حال احداث است.
    نجیب‌زاده با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی برای احداث این طرح بزرگ، می‌گوید: برای تکمیل این پروژه بر اساس برآوردهای صورت گرفته شاهد سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذار خواهیم بود. البته از این میزان حدود ۲۵ میلیارد تومان از طریق تسهیلات تأمین خواهد شد که این موضوع یکی از مصوبات کارگروه رفع موانع تولید ملی است و در مرحله مشخص شدن بانک عامل برای پرداخت تسهیلات قرار دارد.
    وی تاکید می‌کند: بر این اساس پیشنهاد داده شده تا بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل انتخاب شود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق این هدف باشیم.
    این مسئول با اشاره به تکمیل این طرح تا پایان سال آینده، می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملیات ساخت و ساز و سوله‌سازی این مجموعه باید تا سال آینده تکمیل شود. دام مورد نیاز این مجموعه نیز تأمین شده و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
    معاون امور دام جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: در صورت بهره‌برداری از این پروژه شاهد تأثیرگذاری بسیار ویژه آن در اقتصاد منطقه خواهیم بود و اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۱۵۰ نفر انجام خواهد شد. این مجموعه در صورت بهره‌برداری می‌تواند به عنوان یک الگوی ویژه برای توسعه واحدهای تولیدی بزرگ دامپروری در استان قلمداد شود.
    نجیب‌زاده ادامه می‌دهد: با تکمیل این واحد ۶ هزار رأسی گاوداری در بلند مدت شاهد توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش دام در منطقه خواهیم بود که همین موضوع کمک شایانی به تولیدکنندگان خرد می‌کند.

    بهره برداری از فاز اول تا نیمه سال آینده
    فرماندار شهرستان دلفان نیز با اشاره به اینکه این واحد تولیدی به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در سال ۹۳ به تصویب رسید، اظهار می‌کند: بر همین اساس در ماه گذشته با حضور وزیر کشور شاهد کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این طرح مهم برای شهرستان دلفان بودیم.
    «جعفر طولابی» عنوان می‌کند: اکنون این طرح در مرحله خاکبرداری و تسطیح محل اجرای طرح قرار دارد و پس از پایان فصل سرد شاهد افزایش سرعت فعالیت در این مجموعه خواهیم بود. با مساعد شدن شرایط جوی عملیات سوله‌سازی و احداث ساختمان‌های این مجموعه آغاز می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در نیمه اول سال آینده فاز اول این مجموعه با ۳ هزار رأس به بهره‌برداری خواهد رسید.
    طولابی با اشاره به داشتن طرح توسعه برای این مجموعه، می‌گوید: یکی از مزیت‌های اصلی این طرح را باید داشتن طرح توسعه دانست که در بلند مدت شاهد عملیاتی شدن آن‌ها خواهیم بود. به عنوان نمونه ایجاد صنایع تبدیلی فراورده‌های لبنی در بلند مدت در دستور کار قرار گرفته که قطعاتأثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد شهرستان دلفان خواهد داشت.
    این مسئول می‌افزاید: یکی از محورهای اساسی اشتغال لرستان و به تبع آن دلفان حوزه دامپروری و کشاورزی است و ایجاد مجتمع‌های بزرگی همچون این گاوداری ۶ هزار رأسی باعث تأثیر ویژه‌ای در اقتصاد منطقه و کمک به جوامع محلی خواهد شد.

        دلفان نیازمند استقرار واحدهای تولیدی بزرگ
    «جعفر طولابی» فرماندار شهرستان دلفان، راهکار توسعه دلفان را ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ عنوان می کند و می‌افزاید: اگر خواهان توسعه و خروج این دیار از محرومیت هستیم باید شرایط برای احداث واحدهای تولیدی بزرگ در زیربخش‌های مختلف همچون صنعت، کشاورزی و دامپروری مهیا شود. بر همین اساس اکنون تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این مجتمع ۶ هزار رأسی گاوداری صنعتی، به دنبال ایجاد چندین واحد بزرگ و متوسط دیگر در این شهرستان هستیم.

    انتهای پیام/
    منبع: همشهری
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *