×

گره کار ازدواج فقر فرهنگی است یا اقتصادی؟
دست خالی به خواستگاری بروید!

  • مرداد ۲۴, ۱۳۹۷
  • ۰
  • تجربه‌ها نشان داده ازدواج‌هایی که با تکیه بر ساده‌زیستی بنا نهاده شوند، از دوام و پایداری و ثبات برخوردار بوده‌اند. به گزارش نیساخبر، امروزه بن‌بست‌هایی بر سر راه ازدواج جوانان مجرد قرار گرفته که آنان را از ازدواج کردن منع می‌کند اما با تغییر تفکر و واقع‌نگری نسبت به این موضوع پی خواهیم برد که […]

    دست خالی به خواستگاری بروید!
  • تجربه‌ها نشان داده ازدواج‌هایی که با تکیه بر ساده‌زیستی بنا نهاده شوند، از دوام و پایداری و ثبات برخوردار بوده‌اند.

    به گزارش نیساخبر، امروزه بن‌بست‌هایی بر سر راه ازدواج جوانان مجرد قرار گرفته که آنان را از ازدواج کردن منع می‌کند اما با تغییر تفکر و واقع‌نگری نسبت به این موضوع پی خواهیم برد که بیشتر آن‌ها چیزی جز سراب نیست.

    «با این اوضاع اقتصادی کی ازدواج می‌کند؟! دست خالی که نمی‌شود خواستگاری رفت! اگر بگویند چه داری، چه بگویم؟! من خودم برای هزینه‌های زندگی درماندم حالا با کدام منطق ازدواج کنم؟! و…» این‌ها صحبت‌هایی است که اگر از جوانان امروزی در مورد چرایی تأخیر در ازدواجشان پرسیده شود، شاید قریب به اتفاق آن‌ها همین پاسخ‌ها را خواهند داد. تکرار مکرر این جملات از سوی اطرافیان نیز جوانِ مجرد را به عقلانی بودن عدم ازدواج با وجود اوضاع اقتصادی نه‌چندان خوب می‌رساند! اما آیا به راستی، چنین دلایلی عقلانی است؟

    مطابق احادیث و روایات، وجود غریزه جنسی عاملی در جهت تولید نسل است و اگر این غریزه نبود، نسل انسان‌ها نیز منقطع می‌شد. خطر غلبه نیروی جنسی چنان خطرناک و مهلک است که اگر انسان هر سختی را به جان بخرد تا بر این غریزه جنسی به عنوان نیرومندترین و سرکش‌ترین غرایز انسان غلبه کند، می‌ارزد. کسی که شهوت بر او غلبه نماید، برای رسیدن به اهداف شوم خود حتی دست به قتل هم می‌زند که نمونه‌های بارز آن امروز از چشمان مردم پنهان نیست. اسلام، ازدواج به موقع را توصیه کرده تا بدین طریق، هم فرد بر این نیرو فائق آید و به آرامش برسد و هم جامعه امنیت جامعه در این رابطه به بالاترین سطح خود برسد اما به راستی چرا ازدواج‌ها دیرهنگام شده‌اند؟

    *دست خالی به خواستگاری بروید!

    هیچ کس منکر مشکلات اقتصادی در جامعه و بیکاری که گریبانگیر جوانان تحصیلکرده شده، نیست. اما بد نیست به آیات و روایات پیرامون ازدواج با وجود مشکلات اقتصادی از دیدگاه قرآن و ائمه معصوم (ع) نگاهی بیندازیم تا ببینیم راهکار دین در این مورد چیست؟ مشهورترین آیه قرآن در مورد ازدواج با وجود فقر، آیه ۳۲ سوره مبارکه نور است:

    «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَى مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛ بی‌همسران و غلامان و کنیزان درست‌کارتان را همسر دهید، اگر تنگ‌دست هستند، خداوند آنان را از فضل خویش بى‌‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایش‌گر داناست.» این آیه مبارکه به طور واضح از گشایش در زندگی پس از ازدواج با وجود فقر سخن می‌گوید. خداوند در این آیه به صراحت وعده «بی‌نیازی» زوج‌های تنگ‌دست را داده و مسلمانان را به کمک در امر ازدواج مجران تشویق کرده است. اما واقعیتی که در سطح جامعه با آن روبرو هستیم این است که اطرافیان جوان مجرد به گونه‌ای رفتار می‌کنند و سخن از لزوم درآمدهای آنچنانی، مسکن، ماشین و… می‌رانند که تنها کسانی امید به ازدواج خواهند داشت که بهره فراوانی از رفاه مادی داشته باشند! تا این امر موجب شود مجردها در بن‌بست هلاکت‌بار مجردی، سرگردان رها شوند.

    *آیا در مقابل سبک زندگی اسلامی قرار گرفته‌ایم؟

    سبک زندگی اسلامی بر آسان گرفتن در امر ازدواج و تکیه بر فضل خدا برای گشایش در تنگدستی‌ها تأکید دارد اما تا چه حد در ازدواج‌های امروزی بدین سیره عمل می‌شود؟ آمار بالای مجردها و بالا رفتن سن ازدواج، پاسخ واضحی بر این سؤال است.

    آنچه در امر ازدواج‌ها در جامعه امروزی ما به چشم می‌خورد، تضاد آن با سبک زندگی اسلامی و فلسفه زندگی قرآنی است. پیروی از رویه‌های به دور از سبک زندگی اسلامی، نه تنها کمکی به اهداف و فلسفه اسلامی ازدواج نخواهد کرد بلکه آثار مخرب و غیرسازنده‌ای را به دنبال خواهد داشت. نمود رفتارهای متناقض با دین در زندگی، بحران و فروپاشی خانواده را به دنبال خواهد داشت. باید باور کنیم که از سبک زندگی اسلامی و قرآنی بسیار دور شده‌ایم یا حتی می‌توان گفت در مقابل آن قرار گرفته‌ایم!

    *جایگاه اعتماد به خدا در زندگی ما کجاست؟

    تجربه‌ها نشان داده ازدواج‌هایی که با تکیه بر ساده‌زیستی بنا نهاده شوند، از دوام و پایداری و ثبات برخوردار بوده‌اند. زوجی که زندگی خود را با تجملات آنچنانی و مراسمات اشرافی‌گرایانه برگزار می‌کنند، دیگر چه توقعی از آن‌ها می‌رود که با بروز کوچک‌ترین مشکل به بن‌بست نرسند؟! ساده‌زیستی باید از همان ابتدای شروع زندگی از سوی زوجین تمرین شود. شاید در فضای مجازی هم مشاهده کرده باشید که برخی حتی برای ساخت کارت دعوت عروسی، هزینه‌های بسیار هنگفت صرف می‌کنند! در حالی که هیچ نیازی به صرف چنین هزینه‌های گزافی نیست. کابوس زندگی‌های پرخرج و اشرافی و نیز همرنگ شدن با جماعتی که فلسفه تشکیل یک زندگی نو را در چیزی جز مسائل مادی و دنیوی خلاصه نمی‌کنند، ازدواج‌ها را سخت و زندگی‌های مشترک را به جدایی می‌کشاند.

    *پدر، مادر؛ شما مقصر هستید!

    در بیشتر مواقع، دختر به سن بلوغ و هنگام ازدواج رسیده اما ملاک والدین برای ازدواج فرزند، خواسته یا ناخواسته چیزی غیر از تقوا و پاکدامنی است و این جای تأسف است! دست رد زدن بر سینه جوان مؤمنی که تنگدست است، نفعی به حال دختر نخواهد داشت و چه بسا جوان توانگری که به ظاهر مشکل مادی ندارد اما چون از تدین و تقوا بهره‌ای نبرده، زندگی دختر را به جهنمی از رویدادهای تلخ بدل کند. آری! پدر و مادر باید ملاکشان را تقوا قرار دهند تا آثار و برکات آن را در زندگی فرزندانشان به خوبی مشاهده نمایند.

    در روایتی از امام کاظم (ع)، یکی از سه طایفه‌ای که در روز قیامت در سایه عرش خداوند قرار دارند، کسی دانسته شده که وسایل تجویز برادر مسلمانش را فراهم کند؛ بویژه پدران در این مورد وظیفه‌شان بسیار سنگین است؛ چنانکه در حدیثی از پیامبر اسلام صلوات‌الله علیه آمده است: کسی که فرزندش به حد رشد برسد و امکانات ازدواج او را داشته باشد و اقدام نکرده و درنتیجه، فرزند مرتکب گناهی شود، این گناه بر هر دو نوشته خواهد شد. در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «روزی، همراه همسر و فرزند است.» بدون شک، امدادهای الهی نیز به کمک افرادی که برای انجام وظیفه انسانی و حفظ پاکی خود اقدام به ازدواج می‌کنند، می‌آید.

     بی‌شک، فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی، چیزی جز افزایش معضلات و مشکلات اجتماعی را به دنبال نخواهد داشت و تبعیت از دستورات دینی و قرآنی و تکیه بر سبک زندگی مبتنی بر دین اسلام، راه برون‌رفت از مشکلات بوجود آمده در جامعه در امر ازدواج است.

    پی‌نوشت‌ها:
    ۱-غررالحکم ص ۱۴۴ حدیث ۲۶۰۳
    ۲-سوره مبارکه البقره آیه ۲۶۸

    نگارنده اسداله محبی

    انتهای پیام/

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *