×

دست خالی مردم سلسله در مقابله با کرونا

  • اسفند ۱۳, ۱۳۹۸
  • ۰
  • در حالیکه نیمی از مراجعان برای انجام تست کرونا در لرستان متعلق به سلسله هستند اما کمبود اقلام بهداشتی و ضدعفونی یکی از مهمترین چالش های این روزهای مردم شهرستان است.

    دست خالی مردم سلسله در مقابله با کرونا
  • شهرستان سلسله نیز همچون سایر شهرهای لرستان این روزها درگیر معضل بزرگ ویروس کرونا شده  و هرجا که پای می گذاری صحبت از این ویروس وحشت آفرین است.

    یکی از مهمترین اثراتی که شیوع این ویروس در مردم ایجاد کرده توجه به حفظ نکات بهداشتی است، همه مردم حتی آنهایی که کمترین اهمیت را به مسائل بهداشتی می دادند به شدت به رعایت نکات گفته شده از سوی کارشناسان بهداشت اهمیت می دهند اما متاسفانه احتکار و تقاضای بیش از حد مردم باعث شده اکثر داروخانه ها با کمبود اقلام بهداشتی، ماسک و شوینده های ضدعفونی کننده مواجه شوند.

    می توان گفت  اکثر داروخانه ها این اقلام را ندارند و چنانچه داشته باشند چند برابر قیمت به فروش می رسانند در بعضی از مراکز بهداشتی  که توزیع وجود دارد، صفهای طویلی از مردم را شاهد هستیم که ساعت ها به انتظار دریافت چند ماسک ساده برای خانوداه به انتظار می ایستند که حتی حضور در این صفها می تواند در شیوع کرونا نقشی انکارناپذیر داشته باشد.

    در شهرستان سلسله مردم بیشترین نارضایتی را از کمبود ماسک، ژل شستشو، الکل و دستکش های پلاستیکی و لاتکس دارند، وحشت شهروندان از ویروس کرونا باعث شده تعداد کثیری از آنها به احتکار خانگی این اقلام برای حفظ خانواده از این بحران وحشت آفرین روی آورند بی آنکه به سلامت دیگران بیندیشند.

    براساس آخرین آمار منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا از شهرستان سلسله بوده و همین عامل باعث نگرانی مضاعف شهروندان در کنار کمبود اقلام بهداشتی در شهرستان شده است.

    در حالی که پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می تواند نقش موثری در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد تا وقتی که امنیت روانی مردم تامین نباشد به نظر می رسد حاصل مطلوبی نخواهد داشت لذا از متولیان امر انتظار می رود با تزریق مرتب اقلام بهداشتی بخش قابل توجهی از استرس روانی حاکم بر مردم را کاهش دهند تا با خاطری آسوده به جنگ با کرونا بروند.

    سلسله نیمی از مبتلایان احتمالی و بیشترین موارد مثبت را در لرستان دارد 

    فرماندار سلسله با اشاره به اینکه بیشترین مبتلایان فعلا متعلق به شهرستان سلسله هستند، اظهار داشت: باید حداکثر مراقبت های بهداشتی لازم را درخصوص پیشگیری و کنترل این بیماری به کار گیریم.

    شریف خسروی با تاکید بر لزوم افزایش مراقبت های بهداشتی از سوی شبکه بهداشت و درمان، افزود: باید امکان تامین تجهیزات بهداشتی به حد نیاز برای مردم فراهم شود.

    وی با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نتوانند تدبیری درخصوص تامین اقلام موردنیاز مردم بیندیشند، عنوان کرد: باید مهمترین اقلام بهداشتی از جمله ماسک، الکل و ژل های شستشو در کمترین زمان ممکن برای مردم فراهم شود.

    خسروی افزود: همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی شهرستان با شبکه بهداشت و درمان ضروری است، درصورتی که کم کاری و بی کفایتی از جانب دستگاهی مشاهده شود، بدون هیچ اغماضی رسانه ای شده و مدیر مربوطه را عزل خواهیم کرد چرا که سلامت مردم شوخی بردار نیست.

    فرماندار سلسله با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه های تا پایان این شرایط بحرانی باید در اختیار شبکه بهداشت و درمان باشند، افزود: باید همه امکانات شهرستان برای مقابله با شیوع این ویروس بسیج  و گشت های نظارتی نیز فعال شوند که مبادا احتکار اقلام بهداشتی در شهرستان وجود داشته باشد.

    خسروی گفت: شهرداری های الشتر و فیروزآباد باید تا عبور از این شرایط، نظافت شهر، سمپاشی و ضدعفونی کردن شهرها را اولویت کار خود قرار دهند.

    وی تاکید کرد: همه دغدغه ما در حال حاضر تامین سلامت مردم است، باید همه دستگاه های اجرایی کمک کنند که شهرستان را از این شرایط بحرانی به سلامت عبور دهیم چرا که با بحرانی مواجه هستیم که همچون سایر بحران ها نیست، درمان ندارد و فقط باید با مراقبت های بهداشتی لازم و ایجاد امنیت روانی در مردم و عمل به توصیه های بهداشتی آن را کنترل کنیم.

    بیش از ۵۰ درصد مراجعان مشکوک به کرونا در سلسله هستند

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مراجعین برای انجام تست کرونا متعلق به شهرستان سلسله هستند، اظهار داشت: برای کنترل این بیماری باید همت عالی داشته باشیم.

    دکتر عباس پزشکی تاکید کرد: پیشگیری، مهمترین عنصر مبارزه با شیوع این بیماری است، مردم برای تامین اقلام بهداشتی نباید دغدغه داشته باشند، پروتکل های درمانی توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده و درمان بیماران توسط متخصصان داخلی و عفونی در بیمارستان شهرستان آغاز خواهد شد.

    وی افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان به صورت سرپایی مداوا می شوند، در موارد خفیف تا شدید نیز که نیاز به بستری هست، مراقبت ها و درمان های دارویی خاصی وجود دارد که انجام می شود.

    پزشکی ادامه داد: تمامی اقلام دارویی موردنیاز شهرستان را در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار می دهیم و بخش بیماران کرونایی را برای پذیرش در شهرستان مجهز خواهیم کرد.

    کادر درمانی سلسله با کمبود امکانات بهداشتی مواجه است

    امام جمعه الشتر با انتقاد از کمبود اقلام بهداشتی در شهرستان خطاب به مسوولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: ما توصیه های مشفقانه نمی خواهیم بلکه باید کمبودها و نیازها برطرف شوند.

    حجت الاسلام موسوی افزود: در شهرستان الکل، شوینده های ضدعفونی و بهداشتی و تب سنج نداریم و این توقع را داریم که این کمبودها برطرف شوند.

    وی با اشاره به اینکه قرارگاه مبارزه با کرونا در استان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان است، ادامه داد: این نگرانی که در بحث نبود اقلام بهداشتی وجود دارد خودش بزرگترین مشکل است چرا که اصل بر پیشگیری، حفظ خونسردی است و لذا وقتی مردم در مراجعه به داروخانه ها با کمبود این اقلام مواجه شوند، امنیت روانی نخواهند داشت و این مبارزه را مشکلتر می کند.

    امام جمعه الشتر گفت: زیبنده دانشگاه علوم پزشکی نیست که پرسنل شبکه بهداشت و درمان و کارکنان بیمارستان که خط مقدم مبارزه هستند، خودشان با کمبود ماسک مواجه باشند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *