اواخر بهمن خبر ورود یک مهمان ناخوانده در کشور همه را نگران کرد، کرونا ویروسی که با آمدنش موجی از ترس و دلهره را در میان مردم ایجاد کرد.

کرونا تاکنون بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده و تاکنون هزاران نفر به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست داده اند.

اگرچه شنیدن نام این ویروس هم دلهره آور است اما متاسفانه برخی از آب گل آلود کرونا، ماهی می گیرند و سبب شده اند تا اخبار جعلی و دروغ را در فضای مجازی منتشر کنند، اخباری که ترس و اضطراب را به دنبال دارد.

شایعات، نمک بر زخم کرونا


به واسطه شبکه های اجتماعی، خبرها به سرعت برق و باد دست به دست می چرخند و بازار شایعات اخبار کرونایی این روزها در فضای مجازی داغِ داغ است.

گاهی تصاویر، خبرها و متن هایی در این فضا دست به دست می شوند که با نیم نگاهی، کذب بودن آنها مشخص است اما افرادی این روزها انگار از ترس و دلهره مردم لذت می برند، اگرچه برخی از آنها در زمین دشمن بازی می کنند و آب در آسیاب دشمن می ریزند اما کارشان در این روزهای بحرانی، انتشار اخبار کذب و بی اساس است.

شایعاتی مانند مرگ فلان دکتر معروف، سوزاندن اجساد، غش کردن بیمار در مقابل بیمارستان، بستن پمپ بنزین ها، خوردن الکل برای پیشگیری از کرونا و هزاران شایعه دیگر که این روزها در شبکه های اجتماعی دیده می شود.


هر روز آماری از میزان مرگ و میر، مبتلایان، بهبودیافتگان توسط وزارت بهداشت اعلام می شود، همچنین این آمار به تفکیک همه استان ها و شهرستانها نیز گفته می شود اما برخی در تلاش هستند تا در میان این اخبار، خبرهای جعلی را قراردهند به طوری که شایعه می کنند مثلا در فلان روستا تعداد زیادی به کرونا مبتلا شده اند.


در این روزهایی که آرامش مهمترین نیاز جامعه بوده اما برخی کمر همت برای افزایش نگرانی مردم بسته که می طلبد دستگاه قضا با این شایعه پراکنی ها به صورت جدی برخورد کند.

بخورنخورهای روزهای کرونایی


این روزها بسیاری از مردم با حساسیت خاصی خرید می کنند و دقت می کنند تا با رعایت نکات بهداشتی و عمل به دستورات بهداشتی از این روزهای کرونایی به سلامت بیرون آیند.


کافیست چرخی در کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی زده شود تا دریایی از توصیه های غذایی برای این روزهای کرونایی دیده شود.


یک کانال خوردن فلان ادویه ها و غذاها را توصیه می کند و کانال بعدی همان را برای این بیماری مضر می داند.

بخور نخورها در این روزها در فضای مجازی پر از هیاهو شده، از صبحانه ونهار گرفته تا عصرانه و شام، گرچه تغذیه سالم همیشه توصیه می شود اما خبرهای بسیار متفاوت در کانال ها مبنی بر تغذیه افراد می تواند افراد را دچار نگرانی کند.


سواستفاده دشمن از اخبار جعلی
رسانه های معاند با شیوع کرونا در کشور نهایت تلاش خود را می کنند که از این فضا سواستفاده کنند، شایعات را دوچندان کرده و با بزرگنمایی به هدف خود برسند.


دشمنان این روزها در تلاش هستند تا اخبارهای منفی و جعلی را پشت سر هم قطار کنند و چشم خود را به روی موفقیت های ایران بسته اند.


سیاه نمایی و شانتاژ رسانه های دشمن این روزها مضاعف شده، می کوشند تا وضعیت را بحرانی تر و وحشتناک تر نشان دهند در حالی که وقتی نیم نگاهی به آمارها می کنیم می بینیم که آمار بهبود یافتگان خود می تواند یکی از اخبار امید وارکننده این روزها باشد.

شایعات، فضایی التهاب آور ایجاد می کند


حامد پرچی جامعه شناس در گفت و گو با سفیرافلاک اظهارداشت: شایعه یک پدیده ای است که کم و بیش در جوامع وجود دارد به طوری که شایعه خبری تایید نشده و نا مشخص است که این شایعات در واقع التهاب آور بوده و می تواند دلهره و نگرانی هایی را به همراه داشته باشد.


وی افزود: مردم در بسیاری از شرایط مختلف خبرها را دنبال می کنند، وقتی خبرها از منابع رسمی اعلام می شود، فرصتی برای ایجاد شایعه باقی نمی ماند.

پرچی اضافه کرد: در این روزهایی که مهمترین خبرها، شنیدن اخبار کرونا است، لحظه به لحظه خبرهای کرونایی منتشر می شود اما برخی در شبکه های اجتماعی به دنبال کوچکترین فرصتی هستند تا شایعاتی ایجاد کرده و آنها را در فضای مجازی منتشر کنند.


این جامعه شناس گفت: شایعات سبب هراسان شدن افراد یک جامعه می شود و بهتر است در این روزها مردم اخبار مورد نیاز را از رسانه ملی دریافت کنند تا فضایی برای شایعات فراهم نشود.


پرچی تصریح کرد: شایعات، اخبار تایید نشده ای هستند که بدون هیچ منبعی شنیده می شوند، این شایعات آسیب هایی را به دنبال دارد و علاوه بر این سبب سواستفاده دشمنان نیز می شود.


مردم اخبار موثق را فقط از منابع رسمی دریافت کنند


محمد کاکاوند رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در گفت و گو با سفیرافلاک اظهارداشت: مردم سعی کنند اخبار موثق و دقیق را از منابع و کانال های معتبر و رسمی دریافت کنند و ما هر روز آمار کلی از ابتلاهای جدید، بهبودیافتگان و فوتی ها را ارائه می دهیم.


وی افزود: مردم به شایعات و اخبارهای جعلی توجه نکنند و هر آنچه که نیاز باشد را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

همکاری مردم برای مهار کرونا

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد اضافه کرد: رعایت نکات بهداشتی، سفر نرفتن، ماندن در خانه، خودداری از ترددهای غیر ضروری بهترین راه شکست کرونا است و با همکاری می توان هر چه سریعتر این بیماری را مهار کرد.


با همه این تفاسیر این روزها تشدیدها برای کنترل و مهار کرونا در کشور در حال انجام است و با همکاری مردم و ماندن در خانه می توانیم کرونا را شکست دهیم.