×

رونق بازار آجیل محلی در سلسله با طعم یلدا

  • کد نوشته: 11196
  • آذر ۲۶, ۱۳۹۸
  • ۰
  • شب یلدا که در گویش لکی به آن “شو چله” یا “توک چله” هم گفته می شود در شهرستان سلسله لرستان همواره با آداب های سنتی خاصی برگزار می شود و همین سنتی بودن آداب ها و آیین های مخصوص این شب باعث شده نزد مردم از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

    رونق بازار آجیل محلی در سلسله با طعم یلدا
  • هر ساله مردم سلسله با شور و هیجان خاصی تدارکات مورد نیاز برای پذیرایی های شب یلدا را فراهم کنند.
    اگرچه آیین های مخصوص این شب در استان لرستان تقریبا مشابه است اما هر شهرستانی در برگزاری آن علاوه بر آیین های مشابه یکسری شیوه های مرسوم پیشینیان خود را نیز دارد که نسل به نسل این آیین ها را حفظ کرده و به دلیل لذت بخش و دلپذیر بودن به آیندگان نیز منتقل می شوند.
    این روزها بازار فروش شهرستان سلسله از عطر و رونق خاصی برخوردار شده و اگر سری به این شهرستان بزنید تکاپوی مردم را برای خرید اقلام مورد نیاز شب یلدا را شاهد خواهید بود.

    گندم شیره یکی از تنقلات سنتی شهرستان سلسله
    یکی از تنقلاتی که از گذشته تا به امروز نزد مردم شهرستان سلسله از محبوبیت خاصی برخوردار بوده، گندم شیره است که زنان با سلیقه محلی برای تهیه آن از گندم مرغوب آبی، شیر تازه محلی، پودر زیره و رازیانه و زردچوبه استفاده می کنند.
    اکثر بانوان موی سپید کرده شهرستان سلسله چند هفته مانده به شب یلدا گندم شیره را با دستان خود تهیه و نسبت به خشک کردن آن در سایه اقدام می کنند تا حاصل کارشان یک گندم شیره ترد و خوشمزه باشد.
    گندم شیره تهیه شده پس از خشک و برشته شدن با گردو، بادام، کشمش، پسته کوهی، انجیر خشک، کنجد و شاهدانه بو داده شده و نخودچی ترکیب و در شب یلدا زینت بخش سفره خانواده می شود.

    رسم کشتی، یکی از رسوم دیرینه شهرستان سلسله
    این روزها بازار فروش شهرستان سلسله مملو از بوقلمون و غازهای پرورشی است که برای خرید شهروندان به بازار آورده شده اند و اکثر شهروندان نیز با شور و حرارت خاصی پس از قیمت کردن و به فراخور وضعیت مالی اقدام به خرید آن ها می کنند.
    رسم کشتی، یکی از رسوم دیرینه مردم شهرستان سلسله است، اغلب خانواده ها به دلیل اینکه اقتصاد شهرستان مبتنی بر دامپروری و کشاورزی است در شب یلدا به فراخور وضعیت اقتصادی خانواده در این شب بز، گوسفند، بوقلمون و یا غازی را سر بریده و برای تهیه شام خانواده که اغلب در این شب به یاد ماندنی تمامی اعضا از راه های دور و نزدیک خود را به جمع بزرگ خانواده رسانده و فرزندان خانواده، نوه ها و نتیجه ها دور هم جمع می شوند از آن استفاده می کنند و لذت این شب به یاد ماندنی را با هم تقسیم می کنند.

    سنت کاسم سا از رسوم دیرینه پسندیده
    یکی از رسوم دیرینه و پسندیده مردم شهرستان که هنوز هم بر آن پایبند هستند سنت کاسم سا است، مردم شهرستان سلسله در این شب به یاد ماندنی از همدیگر غافل نبوده و به فراخور وضعیت مالی، مقداری از گوشت گوسفند سر بریده خود را به همراه تنقلات شب یلدا به همسایگانی که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند هدیه می دهند تا در این شب طولانی و سرد سال از یاد همسایه کم توان خودغافل نبوده و آن ها نیز بتوانند با فراهم کردن کبابی از این گوشت تازه، فرزندان خود را شاد کنند.

    پخت شیرینی محلی برساق
    یکی از رسوم دیرینه مردم شهرستان سلسله در شب یلدا پخت نان محلی تازه برای کباب شب یلدا و تهیه نوعی شیرینی محلی به نام برساق است که همواره در این شب زینت بخش سفره بانوان با سلیقه است.
    زنان شهرستان سلسله برای پخت این شیرینی خانگی از آرد، روغن حیوانی، شیر تازه، تخم مرغ و مقداری زیره و رازیانه استفاده می کنند که به دلیل خوش طعم بودن هواخواهان بسیاری نیز دارد.

    فال چل سرو سنتی برای دور هم بودن
    یکی از سنت های دیرینه شب یلدا انداختن فال چل سرو یا چهل سرود که اغلب گویش اشعاری لکی از سوی تعدادی از بزرگان که به این اشعار تسلط دارند به نیت دختران و پسران جوان خانواده پس از صرف شام است که در اکثر خانواده ها این آیین دوست داشتنی با شور و هیجان خاصی برگزار می شود چرا که اغلب اعتقاد دارند که هر سرودی به قرعه آن ها بیافتد به نوعی تداعی کننده سرنوشتی است که در انتظار آن ها است، لذا اغلب جوانان با حرارت خاصی منتظر فال خود می مانند بلکه سرنوشتی خوب برایشان رقم بخورد و شادی این شب را برایشان افزون تر کند.
    آن چه شب یلدا را برای مردم شهرستان سلسله دوست داشتنی تر و لذت بخش تر می کند برگزاری یک شب طولانی و سرد با بارش رحمت الهی برف است، رحمتی که به دنبال آن با ساخت آدم برفی و برف بازی شادی شب گذشته خود را تکمیل تر می کنند و در سال های اخیر تقریبا بدین گونه بوده است.
    بی شک شب یلدا فرصتی برای دور هم بودن و صله ارحام است، فرصتی است برای دیدار بزرگان فامیل که اغلب به دلیل مشغله کاری شاید فرصتی کمتر برای سرکشی به آن ها پیش بیاید پس این شب را فرصتی مغتنم بشماریم و شادی خود را با در کنار آن ها بودن کامل تر کنیم.
    به گزارش ایرنا، شب یلدا یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است که در اولین شب زمستان دوستان و آشنایان طولانی‌ترین شب سال را گردهم جمع می‌شوند و طولانی ترین شب سال را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.
    هر کدام از اقوام ایران ‌زمین در شب یلدا آیین و رسوم خاص خود را دارند و استان لرستان نیز به ‌عنوان یکی از خاستگاه‌های اقوام لُر و لک زبان ایران در این شب رسوم خاص خود را دارد.
    بازار شهرستان سلسله با خرید تنقلات و مواد غذایی مورد نیاز شب یلدا رونق خاصی گرفته و هرچه به شب یلدا نزدیکتر می شویم تکاپوی مردم برای تدارک اقلام مورد نیاز این شب بیشتر می شود، شبی که دور هم بودن خانواده ها یقینا آن را لذت بخش تر می کند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *