×

سند ۲۰۳۰ نمونه بارز «خشونت خاموش» غرب

  • اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶
  • ۰
  • غرب همواره بر شبیه‌سازی و همانندسازی فرهنگی جهان که رهبر معظم انقلاب از آن به خشونت خاموش یاد کردند، پافشاری می‌کند و سند ۲۰۳۰ یونسکو نمونه بارز این تلاش و پافشاری غرب بر همانندسازی فرهنگی جهان است.   به گزارش نیساخبر؛ فرهنگ جوامع همچون دژ محکم و حیات مردم آن جامعه که بر فراز قله […]

    سند ۲۰۳۰ نمونه بارز «خشونت خاموش» غرب
  • غرب همواره بر شبیه‌سازی و همانندسازی فرهنگی جهان که رهبر معظم انقلاب از آن به خشونت خاموش یاد کردند، پافشاری می‌کند و سند ۲۰۳۰ یونسکو نمونه بارز این تلاش و پافشاری غرب بر همانندسازی فرهنگی جهان است.

     

    به گزارش نیساخبر؛ فرهنگ جوامع همچون دژ محکم و حیات مردم آن جامعه که بر فراز قله هستی یک ملت بنا می‌شود، به شمار می‌رود. پایدارترین و ماندگارترین وجه زندگی بشر، فرهنگ است لذا فرهنگ را می‌توان مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهایی و برگرفته از معارف، اعتقادات، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت بیان کرد. اگر فرهنگ یک ملت تغییر کند، راه و سیره آنان نیز تغییر خواهد کرد. علامه مطهری بر این باور بود که جسم انسان، شخص او را تشکیل می‌دهد و روحش شخصیت او را.

    *اجزاء تشکیل دهنده فرهنگ و حاکمیت روح واحد بر آنها

    شخصیت انسان به باورها و ارزش‌های پذیرفته شده از سوی او بستگی دارد. از این رو، شخصیت من، به فرهنگ من مربوط می‌شود. لذا اگر فرهنگ بر پایه اعتقادات دینی و مذهبی شکل گرفته باشد، شخصیت نیز بر همان مبنا شکل می‌گیرد و دین، موتور محرک فرد در همه ابعاد زندگی خواهد شد.

    اجزاء فرهنگ، غیر مادی هستند. به علت روح‌وارگی فرهنگ، امور مادی را نمی‌توان جزء فرهنگ بشمار آورد چرا که اگر فرهنگ، وجودی حقیقی می‌داشت، طبیعتاً تعبیر «فرهنگ مادی» بی‌معنی خواهد بود. اجزاء فرهنگ در درون از انسجام برخوردارند به گونه‌ای که عناصر آن، یک مجموعه منسجم و نه متفرق را تشکیل می‌دهند و تعارضی میان این اجزاء وجود ندارد و همین انسجام موجب می‌شود تا یک روح واحد بر پیکره فرهنگ حاکم گردد.

    اجزاء فرهنگ با غرایز انسان یعنی هم امیال حیوانی انسان هم فطریات کاملاً مطابق است. فطرت، طبیعت و جغرافیای محیط اجتماعی زندگی فرد سه عنصر به عنوان ارکان اصلی تأثیرگذار بر هویت انسان و فرهنگ که همان هویت جامعه است، می‌باشند.

    از این رو اگر محیط اجتماعی دستخوش تغییر گردد، هویت جامعه که همان فرهنگ است نیز دچار تغییر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین محیط‌های اجتماعی که از آن به عنوان خانه دوم تعبیر می‌شود، محیط آموزشی یا همان مدرسه است. کودکان از بدو ورود به این محیط آموزشی به مرور، دانش چگونه زیستن را می‌آموزند و بر همین اساس، شخصیت آنان در جامعه نیز شکل می‌گیرد.

    *تلاش غرب برای حذف دین به عنوان رگ حیات فرهنگ جامعه اسلامی است

    دین، مهم‌ترین و مبنایی‌ترین عنصر حیات‌‌بخش زندگی بشر است و ساختار و اساس آموزش و نیز محیط‌های آموزشی می‌بایست بر همین مبنا ترسیم گردند. اگر امروزه دیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی در غرب، اما این سبک زندگی نتوانسته به خواسته‌ها و نیازهای درونی بشر پاسخ دهد، به علت فاصله گرفتن محتوای آموزش و محیط‌های آموزشی از دین است.

    نکته‌ای که هرگز نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، تلاش چندصد ساله غربی‌ها برای تحمیل این نوع سبک زندگی به سایر جوامع با فرهنگ‌های مستقل است. غرب همواره تلاش کرده است تا با تغییرات نرم و نفوذ نامرئی، اعتقادات و باورهای سایر ملت‌ها را از آنان سلب نماید و فرهنگی بر پایه شهوات و غرائز حیوانی را به ملت‌ها تزریق نماید.

    *سند ۲۰۳۰ نمونه بارز «خشونت خاموش» غرب

    «خشونت خاموش» عبارتی است که رهبر معظم انقلاب در ارتباط با هجوم نرم فرهنگ غرب به سایر فرهنگ‌های مستقل در نامه خویش به عموم جوانان در کشورهای غربی از آن یاد کردند. ایشان در این نامه آورده‌اند: «بسیاری از کشورهای دنیا به فرهنگ بومی و ملّی خود افتخار می‌کنند، فرهنگ‌هایی که در عین بالندگی و زایش، صدها سال جوامع بشری را بخوبی تغذیه کرده است؛ دنیای اسلام نیز از این امر مستثنا نبوده است. امّا در دوره‌ی معاصر، جهان غرب با بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته، بر شبیه‌سازی و همانندسازی فرهنگی جهان پافشاری میکند. من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقّی میکنم. تحقیر فرهنگهای غنی و اهانت به محترم‌ترین بخشهای آنها در حالی صورت می‌گیرد که فرهنگ جایگزین، به‌هیچ‌وجه از ظرفیت جانشینی برخوردار نیست.»

    همانگونه که مقام معظم رهبری در این نامه یادآور شده‌اند، غرب همواره بر شبیه‌سازی و همانندسازی فرهنگی جهان پافشاری می‌کند. سند ۲۰۳۰ یونسکو نمونه بارز این تلاش و پافشاری غرب بر همانندسازی فرهنگی جهان است.

    علی یوسفوند*سند ۲۰۳۰ یونسکو به دنبال نفوذ فرهنگی در کشور است

    «علی یوسفوند»، کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی در گفتگو با خبرنگار لرسو با اشاره به موضوع استحاله فرهنگی، گفت: استحاله فرهنگی یعنی تلاش دشمنان یک ملت برای حذف اعتقادات و ارزش‌های مردم آن جامعه است.

    وی افزود: ملت ایران با اتکا به اعتقادات دینی و ملی خود، سرمایه بزرگی از فرهنگ را بدست آورده‌اند و همین امر موجب تعالی و ترقی جامعه شده و دشمن در چهار دهه گذشته با شیوه‌های مختلف به جنگ با فرهنگ دینی جامعه ما آمده است.

    این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: طی چهار دهه گذشته، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر پایه اسلام ناب شکل گرفته و دین، همه ابعاد زندگی آحاد ملت از هر قوم و گروه را در بر گرفته، بیشترین هجمه‌های فرهنگی نیز متوجه آن بوده است به گونه‌ای که می‌توان گفت هیچ ملتی در دنیا در هیچ دوره‌ای چنین خصمانه مورد هجوم قرار نگرفته است.

    وی اضافه کرد: استقلال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موجب کوتاه شدن دست مستکبرین و شیاطین زالو صفت از هر گونه سلطه بر کشور شده و استقامت ملت صبور ایران اسلامی، خشم آنان را برانگیخته است.

    یوسفوند ادامه داد: سند ۲۰۳۰ که به امضا رسید، مستقیماً فرهنگ ما را که بر پایه اعتقادات و باورهای دینی می‌باشد، نشانه گرفته و نگاهی که به حقوق خانواده و آموزش و پرورش در این سند هست، نگاهی کاملاً لیبرالی است.

    وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ تربیت دینی را خلاف حقوق بشر می‌داند، ادامه داد: در سند مذکور به صراحت از آموزش جنسی تحت عنوان بهداشت برای کودکان سخن به میان آمده است.

    وی نگاه غرب به آموزش و پرورش را نگاهی ضد دینی می‌شمارد و ابراز داشت: نگاه جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش، دیدی سرتاسر دینی و در تقابل با تعاریف غرب در این حوزه است.

    وی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد نفوذ فرهنگی، خاطرنشان ساخت: امضاء هر سند و معاهده‌ای که باعث تسلط بیگانگان بر اوضاع اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ما شود، خلاف قانون اساسی کشور می‌باشد چرا که آن یک کاپیتولاسیون آموزشی ـ فرهنگی به‌شمار می‌آید.

    این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه غرب همواره بر سر موضوع برابری زن و مرد جنجال به پا کرده و ایران اسلامی را به نقض حقوق زنان متهم کرد، این امر را دسیسه‌ای برای حذف عنصر دین از فرهنگ خواند و خاطرنشان ساخت: هیچ شغلی در دین مبین اسلام برای زن حرام اعلام نشده اما اسلام بر حیا و عفت زنان برای جلوگیری از سقوط جامعه تأکید دارد.

    انتهای پیام/

    منبع:لرسو


    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *