×

سودی که به ضرر اقتصاد است!

  • فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
  • ۰
  • روند کنونی واگذاری تسهیلات به کارآفرینان، نه تنها کمکی به سرعت گرفتن چرخه تولید نمی‌کند بلکه مانعی جدی پیش روی تولید و در تضاد با چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی است. به گزارش نیساخبر؛ بیکاری و رکود، یکی از موضوعاتی که چندین سال است از مشکلات حاد جامعه به شمار می‌آید و دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی […]

    سودی که به ضرر اقتصاد است!
  • روند کنونی واگذاری تسهیلات به کارآفرینان، نه تنها کمکی به سرعت گرفتن چرخه تولید نمی‌کند بلکه مانعی جدی پیش روی تولید و در تضاد با چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی است.

    به گزارش نیساخبر؛ بیکاری و رکود، یکی از موضوعاتی که چندین سال است از مشکلات حاد جامعه به شمار می‌آید و دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. معظم‌له در دیدار با نمایندگان مجلس دهم یک جمله بسیار تأثیرگذار و مهم را بیان کردند و گفتند: «خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.»

    *شغل‌های کاذب؛ دردی بدتر از بیکاری!

    نظر کارشناسان بر این است که ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی، اعتیاد، بالارفتن سن ازدواج، بیماری‌های روحی و… در بیکاری جوانان است. زندگی بدون داشتن یک شغل با درآمد کافی که بتواند حداقل‌های روزمره را تأمین نماید، ممکن نیست. گرانی و تورم از یک سو، بیکاری و سرگردانی جوانان تحصیل‌کرده که عمری را برای دریافت مدرک تحصیلی با هزینه‌های هنگفت صرف‌ کرده‌اند، از سوی دیگر موجب شده تا زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتر گردد. گاهاً دیده می‌شود که جوانی با تحصیلات عالیه در کنار خیابان دست‌فروشی می‌کند! زیاد شدن شغل‌های کاذب با درآمدهای ناچیز، شاید دردی بدتر از بیکاری باشد. پای درد دل دست‌فروشان کنار پیاده‌روها که می‌نشینی، قلبت به درد می‌آید. یکی از آنان می‌گفت: از شدت تنش‌ و بیماری‌های عصبی به خاطر مشکلات مالی، خواب ندارم. او می‌گفت که هر روز مجبور است که حدود ۸۰ جفت کفش که با پول قرض‌گرفته‌شده خریداری کرده را از منزل اجاره‌ای با هزار زحمت به کنار یکی از پیاده‌روهای شهر بیاورد و شب که شد، باز آنها را جمع‌آوری نماید و به منزل ببرد! او از مشکلاتی که با شهرداری و مأمورین جمع‌آوری سد معبر دارد نیز گفت و ادامه داد: اجاره کردن مغازه برایم ممکن نیست؛ من هزینه پرداخت ماهیانه اجاره کردن مغازه را ندارم و اگر این مبلغ را داشتم، بدهی‌هایم را پرداخت می‌کردم. این داستان غم‌انگیز تنها گوشه‌ای از دردهای جوانان بیکاری است که برای تأمین معاش خود و خانواده، رو به دست‌فروشی آورده‌اند.

    *روند کنونی واگذاری تسهیلات به کارآفرینان مانعی جدی پیش روی تولید است

    در این میان عده‌ای نیز هستند که کارآفرین هستند؛ یعنی سرمایه خود را به میدان تولید و ایجاد اشتغال آورده‌اند تا چرخ‌های تولید بچرخد، اما ظاهراً چوب لای چرخ تولید زیاد است! «علی‌محمد ملکی‌صادقی» تولید کننده و کارآفرین برتر استان لرستان است. وی مزرعه‌ای با سقف پرورش ۳ میلیون قطعه بچه ماهی در سال را در شهرستان سلسله و در روستای امیر در شمال شهر الشتر ایجاد کرده است. مجموعه کاری وی در سال ۹۱ بعنوان تعاونی برتر و نیز در سال‌های ۹۲-۹۳ بعنوان تولیدکننده برتر در سطح استان لرستان معرفی شده است. در سال گذشته نیز، وی به عنوان یکی از برترین فعالان عرصه «تولید ملی» در سطح استان معرفی شد. مزرعه پرورش و تکثیر ماهی قزل‌آلای ملکی‌صادقی با ظرفیت اسمی ۵۰ تن و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع و با ظرفیت تکثیر ۳ میلیون قطعه ماهی ایجاد شده است. گلایه‌ای که این کارآفرین برتر و تولیدکننده لرستانی دارد، از بانک‌ها است. وی روند کنونی واگذاری وام‌ها به کارآفرینان را مانعی جدی پیش روی تولید می‌داند و می‌گوید: با آنکه تولید ماهی قزل‌آلا یکی از حساس‌ترین و مشکل‌ترین کارهاست، به لطف خدا، هم تولید بومی را رونق داده‌ام و هم برای جوانان این شهرستان ایجاد اشتغال کرده‌ام که این امر نباید از چشم مسئولین دور بماند بلکه انتظار حمایت جدی‌تری از آنان می‌رود.

    *عادلانه نیست کارآفرین زحمت بکشد و سودش را بانک‌ها ببرند!

    ملکی‌صادقی می‌افزاید: سودهای کلان تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند، مانع رونق اقتصادی و خلاف روند تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که انتظار می‌رود بانک‌ها به گونه‌ای تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را حمایت نمایند که چشم اندازی که برای ایجاد اشتغال و تولید ترسیم شده است، به اهداف از پیش تعیین شده برسد و کارآفرین دغدغه ورشکستگی نداشته باشد. این کارآفرین برتر هزینه‌های جاری پرورش ماهی در مزرعه خود را بالا می‌داند و اظهار می‌دارد: یکی از مشکلاتی که بنده در راستای تولید با آن روبرو هستم، بحث هزینه‌های جاری هست که ناچار به تأمین می‌باشم. وی از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات انتقاد شدید می‌کند و می‌افزاید: برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکلاتی از جمله سودهای کلان وام‌ها، مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات و روند ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها مواجه هستم و این در حالی است که دغدغه ایجاد اشتغال برای جوانان باعث شده تا این مشکلات را تحمل نمایم. وی ادامه می‌دهد: وجود چنین مشکلاتی باعث گریزان شدن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از تصمیماتشان در راستای تولید محصول می‌شود. ملکی‌صادقی خاطرنشان ساخت: عادلانه نیست کارآفرین زحمت بکشد و سودش را بانک‌ها ببرند!

    *سرمایه‌های مردم باید در راستای تولید بکار گرفته شود

    حجت‌الاسلام والمسلمین «موسوی»، امام جمعه الشتر نیز ضمن انتقاد شدید از موانع پیش روی تولیدکنندگان و کارآفرینان، اظهار داشت: بانک‌هایی که سرمایه‌های مردم را در اختیار دارند، بایستی آن را در راستای رونق اقتصادی به کار ببندند، نه اینکه با ارائه وام‌ با سود بالا، بدهکاران بانکی را افزایش دهند. وی در ادامه بیان داشت: راه حل مشکلات اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب است و روندی که اکنون در ارائه تسهیلات و سود بالای باکی هست، مانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است. امام جمعه الشتر وجود بیکاری را عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: اگر بیکاری مرتفع گردد و اقتصاد رونق یابد، آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری دیگر از این دست آسیب‌ها که بلای جان جامعه هستند نیز از بین خواهند رفت. وی با تأکید بر اینکه همه قوا باید از کار و کارآفرینی حمایت جدی داشته باشند، ابراز داشت: بانک‌هایی که پول ملت را در اختیار دارند بایستی این سرمایه‌ را در راستای توسعه کار و اشتغال به مردم بسپارند و آن را وارد چرخه اقتصاد کنند. وی خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی با تولید و کارآفرینی به نتیجه مطلوب خواهد می‌رسد و این مهم با دستور و بخش‌نامه به سرانجام نخواهد رسید لذا بایستی مجریان بر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران سخت نگیرند و جلوی پای آنان سنگ‌اندازی نکنند و راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموارتر نمایند.

    * سودی که بانک‌ها از فعالان اقتصادی دریافت می‌کنند مانع تولید و اشتغال است

    اخیراً «علی اکبر کریمی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با موضع‌گیری در ارتباط با سود بالای بانکی، گفت: سودی که بانک‌ها از فعالان اقتصادی دریافت می‌کنند بیشتر از مصوبات شورای پول و اعتبار است و با این سودها نمی‌توان شاهد تولید و اشتغال بود. کریمی گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که فعالان اقتصادی علاقه مندند سرمایه‌های خود را در بانکها سپرده گذاری کنند چون سود بالایی به آنها تعلق می‌گیرد و ریسک سرمایه‌گذاریشان صفر است. وی تأکید کرد: برای گشایش جدی در اقتصاد، نظام بانکی باید اصلاح شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان ساخت: نرخ سود تسهیلات در بازار پولی و مالی کشور متناسب نیست و باید کاهش یابد.

    آنچه انتظار مردم و بخصوص کارآفرینان است، مرتفع شدن مشکلات پیش روی تولید و تولیدکنندگان توسط بانک‌هاست. یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، قطعاً اصلاح شیوه کنونی واگذاری تسهیلات بانکی به مردم و کارآفرینان است و همانگونه که سرمایه‌گذاران نیز بر آن تأکید دارند، روند کنونی واگذاری تسهیلات به کارآفرینان، نه تنها کمکی به سرعت گرفتن چرخه تولید نمی‌کند بلکه مانعی جدی پیش روی تولید و در تضاد با چشم‌انداز اقتصاد مقاومتی است.

    انتهای پیام/

    منبع:لرسو

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *