×

به بهانه حذف برخی سکانس‌های فیلم «منصور»؛
سینما تشنه جرات و جسارت هنرمندانه/ شجاعتی از جنس «منصور»

  • کد نوشته: 15490
  • آبان ۱۸, ۱۴۰۰
  • ۰
  • سال‌هاست که حاشیه‌های ساخت فیلم‌هایی با موضوع شخصیت‌های ملی مذهبی باعث شده تا هنرمندان عطای ساخت این فیلم‌ها را به لقائش بخشیده و دیگر کمتر جرات و جسارت سال‌های دور را داشته باشند.

    سینما تشنه جرات و جسارت هنرمندانه/ شجاعتی از جنس «منصور»
  •  

    اولین فیلم بلند سیاوش سرمدی توانست در همان جشنواره با وجود اندک نقدهایی، نظر مثبت بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما را به خود جلب کند؛ فیلمی قهرمان محور که به گوشه ای از زندگی شهید ستاری، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اشاره دارد.

    این فیلم خوش ساخت و احتمالا تماشاگر پسند، علی رغم پیش بینی های سازندگان آن برای فروش در گیشه، با ورود کرونا به کشور، مانند بسیاری از فیلم های دیگر رنگ اکران را به خود ندید تا پس از تقریبا دو سال قرار است به زودی راهی سینماهای کشور شود.

    خبر حذف سکانس حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در این فیلم و اختلاف نظرهای او باشهید ستاری بر سر موضوعات آن دوران، حاشیه ای پیش از اکران سراسری «منصور» بوجود آورد؛ حذف سکانس هایی که گویا به خواست خانواده مرحوم هاشمی انجام شده است و همه این ها درحالی صورت گرفته که این فیلم قطعا پروانه نمایش داشته و از مسیر داستان های نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گذشته است.

    البته این اولین باری نیست که اکران و یا ساخت فیلمی درباره یکی از شخصیت های کشور با مواردی اینچنینی مواجه می شود. ساخت فیلم و یا سریال از زندگی شخصیت های مهم و قهرمان ملی میهنی، همواره سختی های فراوانی برای سازندگان آن اثر داشته است؛ به دلیل نشان دادن مقاطعی از زندگی خانوادگی آن شخصیت و برای اینکه آن سکانس ها با واقعیت موجود، برابری داشته باشد، قطعا نظر اعضای درجه یک مهم است و سازندگان هر اثری با این موضوع، بدون شک ابتدا به سراغ خانواده آن چهره ملی می روند تا از جزئیات زندگی او باخبر شوند.

    اما اتفاقی که منجر به حذف سکانس های فیلم «منصور» شده، روایتگر ماجرایی تاریخی در برهه ای از زمان جنگ تحمیلی بوده و اختلاف نظرهایی که بین شهید ستاری و مرحوم هاشمی بوجود آمده است و نشان دادن آنها به تکمیل پاذل شخصیتی شهید ستاری در فیلم کمک می کند و بیانگر روایتی از تاریخ است؛ روایتی که بیان آن گویا در این زمانه نیاز به جرات و جسارتی از جنس هنرمندانه دارد.

    سال هاست که همین مسائل کلیشه ای که به اصل تبدیل شده، باعث شده تا بسیاری از هنرمندان تمایلی برای به تصویرکشیدن زندگی شخصیت های ملی مذهبی ما نداشته باشند و عطای آن را به لقائش بخشیده باشند. سختی ها، ممانعت ها و حاشیه های بسیاری که چه در طول ساخت و چه در زمان اکران، از سوی خانواده تا مقامات به این تولیدات وارد می شود، نتیجه ای جز فراموشی قهرمانان این مرز و بوم از قاب تصویر به همراه نداشته است و گویا برای این مهم، دوباره به شجاعت و جسارتی مثال زدنی نیاز داریم؛ شجاعتی از جنس «منصور».

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *