×

قدمت غار کلدر خرم‌آباد به بیش از ۶۳ هزار سال رسید

  • کد نوشته: 12737
  • خرداد ۳۱, ۱۳۹۹
  • ۰
  • سرپرست گروه کاوش غار کلدر گفت: پس از یک دهه مطالعه بر روی شواهد فرهنگی حاصله از سه فصل کاوش باستان شناختی در غار کلدر، نتیجه گاهنگاری که امروز به دست آمد نشان می‌دهد که لایه پارینه سنگی میانه این غار بیش از ۶۳ هزار سال قدمت دارد.

    قدمت غار کلدر خرم‌آباد به بیش از ۶۳ هزار سال رسید
  • بهروز بازگیر سرپرست سه فصل کاوش باستان شناسی در غار کلدر خرم‌آباد امروز «شنبه» با اعلام این خبر گفت: این گاهنگاری که به روش ترمولومینسانس در آزمایشگاه سالیابی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اندازه گیری و محاسبه شده است نشان می‌دهد که قدمت به دست آمده حتی می‌تواند از سن واقعی نمونه تاریخ‌نگاری شده کمتر باشد.

    وی افزود: دلیل این موضوع، مشاهده “پدیده Fading” (پدیده کاهش شدت نور ترمولومینسانس در نمونه مورد آنالیز) و بدین معناست که قدمت پارینه سنگی میانه این محوطه کلیدی بیش از ۶۳ هزار سال است.

    بازگیر اظهار داشت: تاریخ به دست آمده با محاسبه میزان گاما و پرتوهای ذخیره شده در دوزیمترهای کار گذاشته شده در لایه پارینه سنگی میانه این غار در فصل سوم کاوش باستان شناختی صورت پذیرفته است.

    وی در پایان تصریح کرد: نمونه تاریخنگاری شده، در عمق ۱۶۳ سانتیمتری لایه پارینه سنگی میانه غار کلدر به دست آمده و از آنجایی که عمق نهایی نهشته‌های فرهنگی این لایه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی متر متغیر است لذا دستیابی به قدمت نهایی پارینه سنگی میانه این محوطه منوط به کاوش‌های جدید و کشف نمونه های حرارت دیده در عمق‌های پایین‌تر است.

    گفتنی است، پارینه سنگی میانه منتسب به دوره زیست انسان‌های نئاندرتال و غار کلدر در مبحث پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسان‌های هوشمند (Homo-Sapiens) با قدمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال، تا به امروز قدیمی ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *