آخرین روز پاییز در حالی می گذرد که جنب و جوش خاصی در بازار، رسیدن فصل زمستان را نوید می دهد، آخرین روزهایی که برگ های رنگارنگ درختان در زمین و آسمان خودنمایی می کنند و دیر یا زود ریزش برف زمستانی، شال سپیدش را بر گردن کوه ها می اندازد.

فصل زمستان است و شب های بلندش، از دیرباز تاکنون شب نشینی های خاطره انگیز را به یادگار گذاشته است اما در نخستین شب از فصل زمستان که بلندترین شب سال است، آئینی کهن و قدیمی به نام شب یلدا و یا شب چله برگزار می شود.

مهمترین فسلفه شب چله، دورهمی ساده اعضای فامیل و خانواده است که به نماد یک دقیقه بلندتر بودن این شب، یک دقیقه بیشتر در کنار هم باشند اما متاسفانه طی این سالها نفوذ چشم و همچشمی به این آئین، سبب شده تا بسیاری از افراد توان مالی را برای برگزاری دورهمی در این شب ناداشته باشند.

در گذشته کرسی گرمی بود و اعضای فامیل که در منزل بزرگترها جمع می شدند، خوراکی هایی ساده اما سرشار از مهربانی را در کنار هم میل می کردند، آن روزها نه خبری از گوشی های هوشمند بود و نه اشتراک تصاویر سفره های لاکچری و همین سبب شده بود تا شب یلدا به بهترین خاطره برای افراد تبدیل شود.

رقابت برای سفره های لاکچری

اما متاسفانه امروزه برخی از شبکه اجتماعی به عنوان یک آلبوم استفاده می کنند و هر آنچه را در زندگی روزمره رخ می دهد، در این شبکه ها به نمایش می گذارند، برخی حاضرند برای این که یک سفره یلدایی شیک و لاکچری را بچینند، میلیونها تومان هزینه نمایند در حالی که کمی آن طرف تر، کم نیستند خانواده هایی که شب یلدا برایشان معنایی ندارد و فقط در این شب تصاویری از سفره های لاکچری را مشاهده می کنند.

برخی از افراد از مدتها قبل لباس هایی خاص و مختص شب یلدا را تهیه کرده و ست کردن لباسها با سفره و نوع چیدمان را برنامه ریزی کرده اند و امشب همه این تصاویر را به اشتراک می گذارند، از خوراکی های رنگارنگ گرفته تا لباس های شب یلدا.

گرانی اقلام و خوراکی های شب یلدا سبب شده تا خانواده هایی توان تهیه آنها را نداشته باشند، اشتراک گذاری چنین سفره هایی فقط و فقط شرمندگی پدر و مادر را در کنار فرزندان به دنبال دارد که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته اند چنین سفره هایی را مهیا کنند.

قیمت نجومی آجیل، میوه های شب یلدا، کیک های مخصوص این شب و انواعی دیگر از خوراکی ها سبب شده تا در اطراف ما خانواده هایی تنها در حسرت یک سفره ساده، بلندترین شب سال را سپری کنند، نمایش و رقابت تصاویر لاکچری ترین سفره های یلدا در این شب، نمک بر زخم عمیق نیازمندانی است که روزگار را به سختی می گذرانند.

در این روزهایی که عده ای در تب و تاب خریدهای یلدایی هستند، برخی شب یلدا را فقط از ویترین های مغازه ها نظاره می کنند.

اما کم نیستند انسان هایی پرسخاوت که هرآنچه دارند را با نیازمندان تقسیم می کنند تا بتوانند در این شب خاطره ای خوش را در ذهن این افراد به یادگار حک کنند، دستان پرسخاوتی که هرآنچه در توان دارند را پیشکش می کنند تا نیازمندان هم شب یلدا را جشن بگیرند.

فلسفه شب چله، دورهمی است، نه تجملات

اسماعیلی یکی از شهروندان لرستانی در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: متاسفانه تجملات در شب یلدا نفوذ پیدا کرده و باعث شده تا برگزاری این شب برای بسیاری از خانواده ها هزینه بَر باشد در حالی که ساده برگزار کردن این شب سبب می شود تا شاهد دورهمی هایی به رنگ سادگی و مهربانی باشیم.

وی افزود: قیمتها در بازار شب یلدا سر به فلک می کشد ولی اگر همه سعی کنند تا از هزینه های اضافی خودداری کنند، می توانند بسته هایی را برای خانوارهای نیازمند تهیه کنند تا یک دنیا لبخند را به آنها هدیه دهند و همه در کنار هم شاد باشند.

این شهروند لرستانی تصریح کرد: اجازه ندهیم سفره های برخی از خانواده ها در این شب خالی بماند و پدر خانواده شرمنده شود، همه می توانیم کمک کنیم تا یلدایی به یادماندنی برای این افراد را مهیا کنیم تا هم خودمان شاد باشیم و هم به آنها کمک کرده باشیم.

وی بیان کرد: این شب هم می گذرد و قشر مرفه سعی کنند چشم وهمچشمی ها را در این شب کنار بگذارند چرا که اشتراک گذاری تنقلات و سفره های رنگی شب یلدا فقط برخی از خانواده ها را ناراحت و شرمنده می کند.

این شهروند لرستانی گفت: سفره های مجلل و پر رنگ و لعاب بهتر است که در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته نشود و اجازه ندهیم فسلفه اصلی شب یلدا که همان شادی و دورهمی صمیمی خانواده است، فراموش شود.

تهیه ۵۰۰ بسته یلدایی برای نیازمندان

مریم سپهوند مسئول بسیج جامعه زنان لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: با کمک گروه های جهادی قرار شد که بالغ بر ۵۰۰ بسته یلدایی برای خانوارهای نیازمند تهیه و توزیع شود که بسته هایی شامل تنقلات شب یلدا، مرغ گرم و برنج توزیع می شود.

وی افزود: هدف از این اقدام این است که بتوانیم به خانواده های نیازمند کمک کنیم و لبخند را به این خانواده ها هدیه کنیم که خوشبختانه استقبال خیران برای شرکت در این برنامه بسیار زیاد بود.

مسئول بسیج جامعه زنان لرستان تصریح کرد: بسیج جامعه زنان در طول سال به مناسبت های مختلف با همکاری گروه های جهادی و خیران، کمک به نیازمندان را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/