×

مصدق هم مسلم نبود !!!

  • مرداد ۲۷, ۱۳۹۸
  • ۰
  • دکتر مصدق که یکی از شخصیت های تاثیرگذار در زمان پهلوی بود دارای خصوصیات مثبت و منفی مختلفی می باشد اما بزرگترین اشتباه او که می تواند درس عبرت برای دوران حاضر باشد اعتماد او به آمریکا و دوری گرفتن از جریان مذهبی بود که نتیجه آن استمرار دیکتاتوری پهلوی و چپاول ثروت مردم و ملت توسط آمریکا و خاندان پهلوی بود.

    مصدق هم مسلم نبود !!!
  • کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد بر علیه دولت دکتر مصدق و بازگرداندن مجدد پهلوی دوم به قدرت یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ما به شمار می‌رود که باید مورد توجه ویژه روشنفکران و سیاست مداران قرار بگیرد.
    درباره دکتر مصدق همواره صحبت های مثبت و منفی زیادی از جانب هوادارن عمدتا ملی گرای او و منتقدان عمدتا مذهبی او صورت گرفته است. حتی پس از انقلاب کسانی مانند میرحسین موسوی که آن موقع سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی بود بارها به حمایت از دکتر مصدق می پردازد اما هیچ مطلبی در حمایت از آیت‌الله کاشانی در روزنامه چاپ نمیکند؛ که با اعتراض برخی اعضای حزب جمهوری اسلامی مانند شهید دیالمه و شهید آیت مواجه می‌شود.
    اما شاید معروف ترین جمله از طرف مخالفان ایشان در خرداد سال ۱۳۶۰ از زبان حضرت امام خمینی (ره) بیرون آمد که در انتقاد از جبهه ملی که حکم قصاص را غیر انسانی اعلام کرده بودند، فرمودند: اینها از اول هم با اسلام مخالف بودند …. این کار ها در زمان او (مصدق) بود که اینها فخر میکنند به او، او (مصدق) هم مسلم نبود !!!! …. اگر می ماند به اسلام سیلی می زد …. اینها تفاله های آن جمعیت هستند.

    در زیر به نکاتی درباره دکتر مصدق اشاره می شود که شاید کمتر گفته شده باشد:

    ۱. دکتر مصدق بر خلاف تصورات رایج نه تنها از یک خانواده فقیر و کشاورز نبود بلکه از خانواده‌های درباری حکومت قاجار بوده که پدر، برادر، دایی و خود او مناصب بالایی داشته اند (لقب مصدق السلطنه به او اعطا شده بود).
    ۲. بعد از بازگشت از اروپا بدون هیچ تجربه ای و با استفاده از رانت خانوادگی والی فارس میشود. در همین زمان با انگلیسی ها ارتباط نزدیکی برقرار میکند و تحت تاثیر میرزا ملکم خان به فراماسونری گرایش پیدا می کند و عضو آنها می شود.
    ۳. نتیجه دوستی او با انگلیسی ها سرکوب قیام دلیران تنگستان و شهادت رئیسعلی دلواری (نماد مبارزه با استعمار ) میشود.

    ۴. شهید مدرس در یکی از جلسات مجلس ششم به دکتر مصدق می گوید: پایه و کلاس اول سیاست عوام‌فریبی است و من با نبوغی که در دکتر مصدق السلطنه میبینم او همیشه در کلاس اول سیاست می ماند؛ چند سال دیگر من زنده نیستم اما مردم و شما نمایندگان ملت خواهید دید که مدرس درباره مصدق اشتباه نکرده است.
    ۵. مصدق که با حمایت جریان مذهبی توانست نخست وزیر شود اما در دوران نخست وزیری از جریان مذهبی فاصله گرفت که همین امر باعث از دست دادن حامیانی قوی در مجلس و توده مردم شد.
    ۶. در خاطرات برخی از بزرگان آمده است که دکتر مصدق گرایشات مذهبی قوی نداشته است؛ تا جایی که تعداد رکعت های نماز را نمیدانسته است.
    ۷. برخی اقدامات او در مقام نخست وزیری مورد انتقاد قرار گرفته است حتی از جانب دوستان خودش، مانند انحلال مجلس هفدهم و در دست گرفتن وزارت دفاع علیرغم نخست وزیر بودن.

    دکتر مصدق که یکی از شخصیت های تاثیرگذار در زمان پهلوی بود دارای خصوصیات مثبت و منفی مختلفی می باشد اما بزرگترین اشتباه او که می تواند درس عبرت برای دوران حاضر باشد اعتماد او به آمریکا و دوری گرفتن از جریان مذهبی بود که نتیجه آن استمرار دیکتاتوری پهلوی و چپاول ثروت مردم و ملت توسط آمریکا و خاندان پهلوی بود.

    ✍️ محمد نادری

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *