×

معضلی به نام “احتکار و گران‌فروشی” ؛ وقتی انبارها و خانه‌ها پر از کالا می‌شود

  • کد نوشته: 9105
  • مهر ۹, ۱۳۹۷
  • ۰
  • این روزها خرید مازاد بر نیاز کالا توسط مردم، گران‌فروشی و احتکار کسبه و ضعف، سو مدیریت و عدم برخورد قاطع با متخلفان از سوی مسئولان سبب آشفتگی بیش‌ازپیش بازار در استان لرستان شده است. به گزارش نیساخبر، شایعات بر محور شبکه‌های اجتماعی این روزها بیش از هر زمان دیگری وضعیت بازار را مدیریت می‌کند […]

    معضلی به نام “احتکار و گران‌فروشی” ؛ وقتی انبارها و خانه‌ها پر از کالا می‌شود
  • این روزها خرید مازاد بر نیاز کالا توسط مردم، گران‌فروشی و احتکار کسبه و ضعف، سو مدیریت و عدم برخورد قاطع با متخلفان از سوی مسئولان سبب آشفتگی بیش‌ازپیش بازار در استان لرستان شده است.

    به گزارش نیساخبر، شایعات بر محور شبکه‌های اجتماعی این روزها بیش از هر زمان دیگری وضعیت بازار را مدیریت می‌کند و جنگ روانی که توسط دشمنان ایران اسلامی آغازشده در کنار عدم مدیریت مسئولان و زودباوری برخی مردم مشکلات زیادی در بازار ایجاد کرده است.

    دشمنان با ایجاد شایعات و دروغ‌پراکنی در مورد وضعیت بازار و مسئولان با ضعف مدیریتی و عدم برخورد قاطع با متخلفان سبب شده که از یک سو دلالان، سرمایه‌داران و برخی فروشنده‌ها روزانه قیمت‌ها را بالابرده و از سوی دیگر نیز مردم تحت تأثیر این جنگ روانی به خرید بیش از نیاز کالا اقدام کرده و در خانه نگهداری می‌کنند که سبب تلاطم بیش‌ازپیش بازار شده است.

    همه این موارد سبب شده درحالی‌که بیشتر کالاهای اساسی مردم در داخل تولید می‌شود و ارتباطی با ارز و واردات ندارد، اما روزانه با افزایش قیمت همراه باشد و مسئولان هم گرچه وعده‌هایی می‌دهند اما اثری از این وعده درمانی را مردم نمی‌بینند یا کمتر می‌بینند!

    بازرسی میدانی استاندار

    در روزهای اخیر استاندار لرستان و معاونانش نیز خود مستقیماً به سرکشی و بازرسی از بازار روی آورده تا در میدان و نه بر اساس گزارش‌های کاغذی مسئولان مربوطه، وضعیت بازار را مشاهده کنند.

    سید موسی خادمی استاندار لرستان در بازدید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان لرستان ضمن رد شایعات موجود در فضای مجازی اظهار داشت: بدون شک طی ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت برخی کالاها در سطح کشور و استان بوده‌ایم که این افزایش قیمت در بسیاری از موارد هیچ ربطی به افزایش قیمت ارز ندارند.

    وی بابیان اینکه توجه به برخی شایعات از یک‌سو و متأسفانه احتکار برخی کالاها از سوی دیگر سبب افزایش قیمت‌ها شده است، گفت: مردم و مسئولان باید با وحدت و همدلی در کنار هم در مقابل هرگونه نا عدالتی و در مقابل کسانی که به دنبال اخلال در بازار هستند ایستادگی کنند.

    کنترل بازار نیازمند همکاری مردم، دولت و کسبه
    استاندار لرستان عنوان کرد: مردم توجه داشته باشند در بحث تأمین کالاهای اساسی در سطح کشور و استان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و همه کالاهای موردنیاز مردم فراهم است

    وی بیان کرد: با تمام توان در راستای مبارزه با گران‌فروشی و هرگونه اخلال در فضای اقتصادی بازار اقدام و ایستاده و برخورد قاطعی در انتظار اخلالگران در نظم اقتصادی خواهد بود.
    خادمی بابیان اینکه اگر مردم در کنار کسبه و مسئولان باشند هچگونه مشکلی در بازار رخ نخواهد داد، اظهار داشت: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد، بلکه همه باید با اتحاد همدلی در کنار هم به این شایعات پایان دهیم، زیرا ما در بحث کالا هیچ‌گونه مشکلی نخواهیم داشت.

    فروشگاه‌های زنجیره‌ای پر از کالا

    گودرز امیری نیز در بازدید استاندار لرستان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرم‌آباد بابیان اینکه در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل استان نیز مشکلی ندارد اظهار داشت: چنانچه فروشگاه‌های زنجیره مشکل جابه‌جایی اقلام دارند آمادگی تأمین این زیرساخت برای آنان وجود دارد.

    وی افزود: سخنانی مبنی بر کمبود برخی اقلام ازجمله برنج، روغن، دستمال‌کاغذی و پوشک بچه در بازار مطرح است اما این اقلام و سایر کالاهای اساسی به‌اندازه کافی در انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان عنوان کرد: چنانچه تأمین برخی اقلام توسط خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای موردنیاز خود را باقیمت مناسب خریداری کنند.

    وی بابیان اینکه از ابتدای تیرماه تاکنون سه هزار و ۸۲۹ بازرسی از بازار استان انجام‌شده است تصریح کرد: در این راستا سه هزار پرونده به ارزش تخلفاتی ۲۹۰ میلیارد ریال تشکیل‌شده است. سه انبار احتکار کالا ازجمله رب گوجه‌فرنگی در استان کشف‌شده است که کالاهای شناسایی‌شده با دستور مراجع ذی‌ربط در سطح بازار توزیع می‌شوند.

    مردم بیش از نیاز کالا خریداری کردند

    محمدرضا صفی خانی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اظهار داشت: لرستان جزو سومین استان‌هایی است که دارای نوسانات اندک اقتصادی بوده است. در بحث تأمین کالا مشکل جدی نداشتیم و در حال حاضر کالاهای اساسی در بازار عرضه می‌شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: با بررسی‌های انجام‌شده در حوزه‌های مختلف تقاضای برخی از کالاها بالا رفته است و مردم بیش از نیاز کالا خریداری کردند که بحث موضوع تأمین کالا اندکی تشدید شده بود.

    وی بیان کرد: ۲۵ میلیارد تومان انبار احتکار در لرستان کشف‌شده و درزمینهٔ گشت‌های کنترلی که با حضور قضات برگزار می‌شود یکی از استان‌هایی هستیم که ظرف مدت ۱۰ روز احکام را صادر می‌کنیم.

    صفی خانی گفت: در بحث اطلاع‌رسانی نیازمند یک سخنگو هستیم و همچنین این ستاد باید در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شود و اجرای برنامه‌ریزی‌ها توسط فرماندار ابلاغ شود.

    اختلاف قیمت‌ها در مغازه‌ها

    گودرز امیری نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که در استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: در کنار برخورد قاطع با متخلفان در حوزه بازار و مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد باید راهکار و پیشنهاد نیز ارائه شود.

    وی افزود: اختلاف قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف موضوعی است که با آن روبه‌رو هستیم لذا باید این موارد را پیگیری کنیم و جلوی فساد، احتکار و گران‌فروشی را بگیریم.

    معاون اقتصادی استاندار لرستان عنوان کرد: توزیع گوشت گرم و منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود لذا باید در رسانه‌های مختلف و به‌ویژه صداوسیما زمان و مکان توزیع این کالاها به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی شود.

    امیری بیان کرد: گوشت‌های منجمد برزیلی دارای قیمت مناسب و کیفیت خوب و گوشت گوساله است و با حضور متخصصان ایرانی ذبح اسلامی می‌شوند و ازلحاظ سلامت کیفیت و شرعی بودن تضمین‌شده هستند.

    معاون استاندار لرستان گفت: مدیران حوزه اقتصادی باید هفته‌ای دو بار با رسانه‌ها درزمینهٔ بازار مصاحبه کنند متأسفانه جو روانی درزمینهٔ بازار ایجادشده و تأثیرات منفی ایجاد کرده است.

    معرفی افراد متخلف درزمینهٔ احتکار و گران‌فروشی

    وی تصریح کرد: افراد متخلف درزمینهٔ احتکار و گران‌فروشی باید به جامعه معرفی شوند و تمامی دستگاه دولتی، نهادها و شرکت‌های وابسته به دولت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید ماشین‌آلاتشان را برای حمل‌ونقل کالا در اختیار این شورا بگذارند.

    در تلاطم و آشفتگی بازار عوامل مختلفی نقش دارند که مسئولان با نداشتن نظارت کافی بر بازار، عدم برخورد قاطع با احتکار کنندگان و گران‌فروشان، تبیین نکردن مسائل برای مردم و بعضاً بی‌تفاوتی در این زمینه نقش دارند.

    برخی کسبه و بازاریان با احتکار و انبار کردن کالا و گران‌فروشی نقشی اساسی در آشفتگی بازار دارند و برخی مردم هم با قبول کردن شایعات و خرید مازاد بر نیاز کالاها و انبار کردن آن در خانه سبب تشدیدگرانی و کمبود کالا در بازار می‌شوند.

    باید هر سه ضلع این آشفتگی بازار، در کنار هم برای کنترل وضعیت بازار تلاش کنند و البته مسئولان به‌طور قاطع با متخلفان برخورد کنند و نتایج را به مردم گزارش کنند.

    انتهای پیام/

    منبع:تسنیم

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *