×

نرخ پایین خرید تضمینی گندم؛ سیاستی بر خلاف خودکفایی

  • دی ۲, ۱۳۹۸
  • ۰
  • به دلیل برخی سیاست‌ها همچون قیمت پایین خرید تضمینی و افزایش نرخ بذر، شاهد کاهش تولید محصول استراتژیک گندم در سال آینده خواهیم بود، موضوعی که زمینه واردات گندم را نیز موجب می‌شود.

    نرخ پایین خرید تضمینی گندم؛ سیاستی بر خلاف خودکفایی
  • به گزارش نیساخبر“رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خویش از لزوم خودکفایی در برخی محصولات استراتژیک سخن به میان آوردند، موضوعی که بدون تردید رونق تولید را منجر شده و زمینه واردات را به حداقل ممکن می‌رساند.

    گندم را می‌توان نمونه بارزی از محصولات استراتژیک کشاورزی عنوان و ذخیره آن را نیازی مبرم برای تأمین نیازهای مردم بیان کرد، و از آنجا که کشور حاصلخیز ایران ظرفیت بالایی برای کشت انبوه این محصول دارد، تحقق این مهم قطعا دور از انتظار نیست.

    طی سال‌های اخیر، با تلاش کشاورزان و اتخاذ برخی تصمیم‌ها از سوی دولتمردان همچون خرید تضمینی، ایران در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسید و موجب واردات حداقلی این محصول شد.

    این روند مطلوب چند سالی ادامه داشت تا اینکه امسال با بی‌تدبیری های صورت گرفته، نرخ خرید تضمینی گندم کاهش یافته است، سیاستی که عامل مهمی در سرکوب تولیدات داخل و به بن‌بست رساندن خودکفایی است.

    بر اساس آمارها، میزان خرید گندم در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸ درصد کاهش داشته، موضوعی که نشان از کاهش تولید به دلایل مختلف از جمله بی‌میلی بهره‌برداران برای کشت به دلیل نرخ پائین محصولی کاربردی همچون گندم دارد.

    خرید داخلی کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی

    در همین راستا مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به شروع کشت پائیزه برخی محصولات در لرستان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گوندم دیم در اغلب شهرهای استان کشت شده است.

    جواد صالحیان خاطرنشان کرد: این میزان کشت برای گندم آبی ۴۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۵ هزار هکتاری از این محصول هستیم.

    مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی لرستان، پائین بودن قیمت خرید گندم را مهمترین عامل کاهش کشت گندم آبی در بسیاری از استان‌های کشور عنوان و تصریح کرد: سیاست‌گذار نرخ خرید گندم را حدود ۲ هزار تومان تعیین کرده که این موضوع موجب استقبال کم کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک کرده است.

    صالحیان بیان داشت: با وجود ظرفیت‌های خوب کشور برای کشت گندم آبی، اما به دلیل برخی سیاست‌ها همچون قیمت پائین خرید تضمینی و افزایش نرخ بذر، قطعا شاهد کاهش تولید این محصول استراتژیک در سال آینده خواهیم شد که البته این موضوع زمینه واردات گندم را نیز موجب می‌شود.

    وی با بیان اینکه سهمیه استان برای کشت جو آبی، ۷ هزار هکتار است، افزود: از این میزان سهمیه، تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار کشت شده، ضمن اینکه از ۱۱۰ هزار هکتار سهمیه برای جو دیم نیز، کشت ۹۰ هزار هکتار آن محقق شده است.

    مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی لرستان همچنین به استقبال ۲۰ درصدی کشاورزان استان برای بیمه محصولات اشاره کرد و گفت: میزان جبران خسارت بیمه‌ها برای محصولات کشاورزی پائین‌تر از سطح انتظار بهره‌برداران است، از این رو استقبال پایینی برای بیمه کردن محصولات وجود دارد.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *