×

نیساخبر گزارش می دهد: گذری بر فعالیتهای مسجد جامع الشتر

  • کد نوشته: 6637
  • آبان ۱۲, ۱۳۹۶
  • ۰
  •   از دیرباز بناهای مذهبی یکی از اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده شهرهای اسلامی بودند و تداوم حضور بناهای مذهبی در فرم و ساختار شهر از زمان ایجاداولین شهرهای اسلامی تا کنون با حیات آنها همراه بود.   شهر ایرانی هم عمق وغنای تمدن اسلام را با بهر ه گیری از روح معنویت نشان میدهد. این […]

    نیساخبر گزارش می دهد:  گذری بر فعالیتهای مسجد جامع الشتر
  •  

    از دیرباز بناهای مذهبی یکی از اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده شهرهای اسلامی بودند و تداوم حضور بناهای مذهبی در فرم و ساختار شهر از زمان ایجاداولین شهرهای اسلامی تا کنون با حیات آنها همراه بود.

     

    شهر ایرانی هم عمق وغنای تمدن اسلام را با بهر ه گیری از روح معنویت نشان میدهد. این امر به گونه ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی شناسی دین اسلام در هویت شهر ایرانی اسلامی تجلی می یابد.

     

    از جمله عناصر اصلی شهر اسلامی، مساجد هستند.

    بنای مساجد نقش ویژ های در شکل گیری و توسعه شهرهای اسلامی در تمام قلمرو اسلام داشته به طوری که علاوه بر جنبه کارکردی،در سازماندهی فضاهای شهر بسیار برجسته بوده است به طوریکه توسعه اغلب شهرهای اسلامی و سلسله مراتب موجود در آنها متأثر از مسجد اصلی شهر بود.

    اهمیت مسجد در شهرهای کهن اسلامی تا آنجا بوده است که واژه شهر تنها به جایی اطلاق می شده که در آن مسجد جامع ساخته شده باشد.

     

    از نمونه های این مساجد ، مسجد جامعه الشتر می باشد که در این گزارش به نمونه هایی از فعالیتهای مذهبی – فرهنگی آن پرداخته می شود.

     

     

    مسجد جامع الشتر در سال ۱۳۲۳ در زمین اهدایی  مرحوم حاج والی منظمی  واقع در مرکز شهر الشتر ساخته شده وساختمان این مسجد در سال ۱۳۷۸ بازسازی شده است.

    این مسجد از ابتدا تاکنون امامان جماعت زیادی را به خود دیده است که از این میان می توان به حجت الاسلام والمسلمین بلندنظر اشاره نمود که از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۸۸ امام جماعت این مسجد بوده وپس از وی حجت الاسلام امیری این وظیفه خطیر را برعهده دارد.

     

     

     

     

     

     

     

    مسجد جامع الشتر جدا از فعالیتهای مذهبی ، فعالیتهای فرهنگی چشمگیری را در کانون فرهنگی خود ازسال ۱۳۷۲ تاکنون با بیش از ۵۰رشته فرهنگی وهنری  در حال اجرا دارد.

     

     

    مسئول کانون فرهنگی مسجد جامع الشتر هدف از برگزاری فعالیتهای فرهنگی و هنری در مساجد را زمینه سازی  برای گرایش مردم بویژه جوانان ونوجوان به مسائل اعتقادی و مذهبی  می داند.

     

    از مهمترین کلاسهای  درحال برگزاری این کانون می توان به کلاسهای  قرآن – حفظ قرآن –طراحی- نقاشی –کامپیوتر اشاره نمود که به گفته آقای علی یوسفوند از ابتدا تا کنون بیش از ۱۰۰۰۰نفر در این کلاسها شرکت نموده اند.

    از دیگر فعالیتهای فرهنگی این کانون می توان به تورهای زیارتی و سیاحتی اشاره نمود که سالیانه بالغ بر۵۰۰نفر از مردم این شهرستان در قالب تورهای زیارتی  به قم و جمکران و همچنین مشهد مقدس اعزام میشوند.

    برنامه های فرهنگی این مسجد از نظم وترتیب خاصی برخورداراست بدین صورت که سه روز درهفته خاص آیان و سه روز دیگر ویژه بانوان می باشد.

    از مهمترین برنامه های این کانون  می توان به  دو جلسه مهم  قرآنی اشاره نموده که یکی قرائت قرآن قائمیه می باشد که در شب های جمعه هرهفته با بیش از ۱۵۰نفر بصورت چرخشی در منازل شهر الشتر برگزار می گردد و دیگری کلاس آموزش قرآن واحکام می باشد که درصبح جمعه هرهفته  ویژه بانوان برقرار است.

     

    انتهای پیام/

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

       

       

       

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *