×

 هیاهوهای پر از هیچ یک دستگاه فرهنگی؛کارکنان عاریتی و اجرای کنسرت های کلیشه ای ماحصل عملکرد مدیرکل پرحاشیه

  • کد نوشته: 6952
  • آذر ۱۱, ۱۳۹۶
  • ۰
  • فرهنگی ترین دستگاه اجرایی استان لرستان در سال های اخیر همه هم و غمش را به اجرای کنسرت های پرهزینه،تکراری و اغلب کلیشه ای گذاشته است و ضعف عملکرد آن به گونه ای است که تعدادی از کارکنانش را از دیگر ادارات به عاریه گرفته است.   به گزارش نیساخبر” چندیست در شهر خرم آباد شاهد […]

     هیاهوهای پر از هیچ یک دستگاه فرهنگی؛کارکنان عاریتی و اجرای کنسرت های کلیشه ای ماحصل عملکرد مدیرکل پرحاشیه
  • کارکنان عاریتی و اجرای کنسرت های کلیشه ای ماحصل عملکرد مدیرکل پرحاشیه

    فرهنگی ترین دستگاه اجرایی استان لرستان در سال های اخیر همه هم و غمش را به اجرای کنسرت های پرهزینه،تکراری و اغلب کلیشه ای گذاشته است و ضعف عملکرد آن به گونه ای است که تعدادی از کارکنانش را از دیگر ادارات به عاریه گرفته است.

     

    به گزارش نیساخبر” چندیست در شهر خرم آباد شاهد برگزاری پی در پی کنسرت های موسیقی هستیم در نگاه اول این پدیده نوظهور حرکت فرهنگی نکویی به نظر می رسد حتی در مواردی از فرط ازدیاد کنسرت ها شاهد تداخل تاریخ آنها با یکدیگر هستیم تا اینجای کار بسیار خوب بنظر می رسد ولی آیا شهری با جمعیت خرم آباد ظرفیت و کشش برگزاری این همه کنسرت را دارد؟ شهری با جمعیت خرم آباد در ماه جوابگوی برگزاری حداکثر۲ کنسرت موسیقی است که با استقبال برگزار شوند.

    حال پرسش اینجاست که اداره ارشاد و انجمن موسیقی خرم آباد وظیفه اش چیست و چه سودی از این کنسرت ها می برد و چرا در دوره ریاست جناب حنان این اتفاق افتاده است؟

    با اندکی بررسی کنسرت ها می توان به این نتیجه رسید که اغلب اجراها را اجراهای سودآور و پول ساز تشکیل می دهند و اداره ارشاد و انجمن موسیقی که همیشه چند ردیف از صندلی ها را از کنسرت گذاران به عنوان باج برای همکاری از آن خود می کند در این میان بسیار ذینفع است.

     

    اگر فرض را بر خیراندیشی بگذاریم تا اینجای کار هم شاید بتوان گفت خب نوش جانشان دارند فعالیت می کنند ولی مسئله اصلی این است که اغلب کنسرت ها از دید کیفی و تکنیکی و ارزش موسیقی بسیار ضعیف هستند و کارهایشان تکراری و اصولا درحد عرضه و ارائه نیست.

    اجرای کنسرت در خرم آباد

    اینجاست که داستان ازدیاد کنسرت ها دقیقا عکس عمل می کند و باعث خراب شدن ذائقه مخاطبان و دلسردی آنها می شود در اینجا باید پرسید پس نقش و وظیفه انجمن موسیقی و اداره ارشاد در بررسی صلاحیت گروه های موسیقی اجرا کننده چیست؟

    آیا فقط مجوز صادر می کنند؟ اگر فقط وظیفه شان صدور مجوز می باشد آیا دکه روزنامه فروشی هم نمی تواند این مهم را انجام دهد؟ یک امضاست دیگر… آیا سطح کیفی گروه های اجرا کننده اصولا برای انجمن موسیقی و اداره ارشاد اهمیتی دارد؟ یا که برق پول های حاصله از این اجراها نمی گذارد بدرستی ببینند؟

    آیا اجرای گروه هایی که از خارج استان می آیند و در خرم آباد اجرا می کنند آنهم کارهای ضعیف و تکراری که خیلی قبل تر همه این کارها را روی نوار کاست شنیده اند با قیمت بلیط های گزاف که خود سرمایه ای قابل توجه را از استان خارج می کند به فرهنگ و هنر استان کمکی می کند؟ آیا اگر هدف کار فرهنگی است نمی توان مبلغ بلیط های این کنسرت ها را کاهش داد تا اقشار کم درآمد و علاقه مند نیز از این اجراها استفاده کنند؟

    البته انجمن موسیقی محترم که از همان سود حاصله از فروش اینترنتی بلیط هم دریغ نکرده و اقدام به تأسیس سایتی به نام افراد دیگر نموده که همان درصد هم به جیب مبارکش سرازیر شود حالا بماند که املای انگلیسی سایت هم اشتباه است.

    آیا کار موسیقی فقط اجرای کنسرت های پرهیاهو که بعضا به جشن عروسی شباهت دارند است؟ آیا کار پژوهشی،علمی و ریشه ای موسیقی  چون سود ندارد جزء فعالیت های آن بشمار نمی رود؟

    دلسوزان محترم فرصت به کسی ندهند استثمارکننده عرصه فرهنگ و موسیقی ارشاد اسلامی چنین رویه ای ضربات آخرین تبرتان بر این پیکر نحیف شده فرهنگ و موسیقی این شهر است.

    اهالی موسیقی نه تنها سودی از این فعالیت ها نمی برند لیکن بسیاری ناراضی و دردمند از این رفتار انحصار طلبانه اند.

    برگزاری کنسرت در خرم آباد

    بدین روی که هر فعالیت موسیقی که از طریق انجمن موسیقی صورت نپذیرد بایکوت می شود و شایسته سالاری هیچ معنایی ندارد همانطور که در جشنواره ها و اتفاقات موسیقی بدلیل خصومت شخصی انجمن موسیقی شاهد دعوت نشدن و بایکوت اساتید درجه اول موسیقی که هریک حق بزرگی برگردن موسیقی و فرهنگ این شهر داشته اند بوده ایم.

    از مسئله کنسرت ها که بگذریم مسئله دیگر صدور مجوز های تأسیس آموزشگاه موسیقی بدون حساب و کتاب و کیلویی برای افراد بدون صلاحیت و تحصیلات و فعالیت موسیقی صرف حضورشان در این عرصه حتی بعنوان علاقه مند به موسیقی است افرادی که بعضا از رانت هایی در آن اداره برخوردارند.

    آیا هیچ محاسباتی در ضمینه تعداد مدرسین حاضر دارای صلاحیت تدریس در خرم آباد صورت نمی پذیرد؟ چگونه می شود سر هر کوچه ای یک آموزشگاه موسیقی باشد؟ چه کسی می خواهد در این آموزشگاه ها تدریس کند؟ مگر اینکه از مدرسین درجه چهار و پنج استفاده شود.

    در این دوره اعتبار و منزلت موسیقی چنان فرو افتاده که دیگر کانون ها مانند کانون آیینی سنتی نیز اقدام به تدریس موسیقی می کند این مسئله مصداق بارز موازی کاری با انجمن موسیقی است.

    مقوله دیگر در فعالیت های اداره ارشاد خرم آباد مسئله نارضایتی دیگر انجمن های این اداره و حالت رکود بدلیل سیاست های غلط مدیریت ارشاد است.

    اجرای کنسرت در خرم آباد0

    در دوره ریاست جناب حنان شاهد کم توجهی و بی مهری قرار گرفتن دیگر انجمن ها هستیم اگر وظیفه ی اداره ارشاد خرم آباد فقط صدور مجوز کنسرت های درآمد زاست بهتر است نام این اداره را به اداره کنسرت های پول آور تغییر دهیم ولی براستی چرا وضعیت دیگر انجمن ها چنین دچار رکود شده است؟

    شاید یکی از دلایل آن بازهم به این مسئله برمی گردد که این انجمن ها به اندازه کنسرت سود مالی ندارند و دلیل دیگر اینکه مدیرکل محترم شیفته هیاهو، شلوغی و تشویق خود است واینکه تبلیغات و سخنرانی های معمولا بیربط ، تعریف و تمجید برای وی مهیا می کند بدان گونه که در بزرگداشت استاد درویش رضا منظمی شاهد تبلیغات جناب مدیرکل ارشاد از کاندیدای مطبوعشان بودیم و الحق و الانصاف که سنگ تمام گذاشتند به نحوی که بسیاری مراسم بزرگداشت آن استاد عزیز را با بزم تبلیغاتی انتخاباتی اشتباه می گرفتند و این توهین به شخص استاد منظمی بود.

    مورد تاسف بار دیگر اینکه معاونان و کارمندان اداره ارشاد علاوه بر چشم پوشی به تعریف و تمجید از مدیر کل می پردازند البته دلیل این مسئله را می توان ضعف فرهنگی و شخصیتی مجموعه و یا ترس از متنبه شدن دانست هرچند اداره ای که از ادارات دارایی و آموزش و پرورش نیرو برای بعهده گرفتن مسئولیت می آورد شاید با قحط رجال مواجه است البته رجال موردپسند و مطیع و سفارش شده.

    در دوره مدیریت جناب حنان شاهد رکود شدید و حالت نیمه تعطیل سایر انجمن ها هستیم بطوری که در این مدت جشنواره ای برگزار نشده و اگر جشنواره ای هم برگزار شده است بدلیل عدم کیفیت و مدیریت بسیار ضعیف و غلط ختم به آشوب و بلوا گشته و شاهد آن بودیم که جشنواره موسیقی نیز از این گزند در امان نماند.

    مدیرکل ارشاد لرستان

    از سوی دیگر تندگوی های مدیریت ارشاد موجب کم شدن تعامل بین اداره ارشاد و دیگر ادارات شده و به انحصاری شدن فضای اداره ارشاد دامن زده است.

    در اینجا چند پرسش مطرح می شود که آیا نقش نظارتی استانداری و ادارات مربوطه بر اداره ارشاد کجای داستان قرار دارد؟ و پرسش اساسی دیگر اینکه بودجه دوازده میلیارد و چهارصد میلیون ریالی فرهنگی هنری اداره ارشاد کجا هزینه شده و چه تاثیری داشته است؟

    این نکته را نیز باید متذکر شد که با توجه به حمایت های جانانه هنرمندان در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی این رفتار و رویه جناب حنان جوابی مایوس کننده به این هنرمندان است.

    این روند و رویه بسیار نگران کننده و به زیان هنرمندان و حافظان فرهنگ و هنر شهراست.

    باشد که به قدرت عقل پیامد ها را ببینیم و از بازی های سیاسی و حزب بازی ها فارغ شویم و بر حفظ و اعتلای فرهنگ و هنر شهر عزیزمان بکوشیم.

    نردبان خلق این ما و منیست

    عاقبت زین نردبان افتادنیست

    گر بگویم آنچه دارم در درون

    بس جگرها گردد اندر حال خون

    بس کنم خود زیرکان را این بس است

    بانگ دو کردم اگر در ده کس است

    انتهای پیام/

    منبع:سفیرافلاک

     

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *