×

هیچ کاری در اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه‌ها نشده است

  • کد نوشته: 13660
  • شهریور ۱۷, ۱۳۹۹
  • ۰
  • نماینده مرم خرم‌آبادو چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، تقریبا هیچ اقدامی مهمی صورت نگرفته است.

    هیچ کاری در اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه‌ها نشده است
  • مهرداد ویسکرمی یکی از اولویت‌های مهم حوزه آموزش عالی را موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، تقریبا هیچ اقدامی مهمی صورت نگرفته است.

    نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، انسانی شدن علوم خود موضوعی است که باید به مباحث نظری آن پرداخت، ادامه داد: در مبانی نظری علوم انسانی، نیاز به یک بازنگری و رجوع جدی به قرآن و عترت داریم در حالیکه متأسفانه امروز بیشتر علوم غربی به دانشجویان دیکته می‎شود.

    توسعه رشته‌های بین رشته‌ای دانشجویان را از تک بُعدی بودن خارج می‌کند

    وی با یادآوری اینکه خودآگاهی در تعلیم و تربیت در رشته‌های بین رشته‌ای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: با توسعه رشته‌های بین رشته‌ای دانش اندوزان از تک بُعدی بودن خارج می‌شوند.

    ویسکرمی، موضوع بعدی مورد اهمیت در حوزه آموزش عالی را توجه به فلسفه علم دانست و گفت: این مسئله می‌تواند به دانشجویان بسیار کمک کند تا دانشجویان به صورت آگانه به تحصیل خود ادامه دهند.

    ضرورت تدریس فلسفه علم در دانشگاه‌ها

    وی ادامه داد: فلسفه علم می‌تواند در رابطه با ارزش علم تجربی به دانشجو کمک کند؛ برای مثال اگر دانشجویان رشته هنر، فلسفه هنر را فرا بگذراند یا دانشجویان روانشناسی فلسفه روانشناسی را بگذرانند و در  پزشکی فلسفه سلامت تدریس شود، دانشجو می‌تواند ارتباط بهتری با رشته تحصیلی خود برقرار کنند.

    عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس عنوان کرد: خلأ این مسئله به شدت در دانشگاه‌ها احساس می‌‎شود؛ امروز اگر از یک استاد روانشناسی سئوال شود که  روان را تعریف کند، شاید قادر به تعریف آن نباشد لذا ضرورت دارد در مقاطع ارشد و دکتری، دانشجویان حداقل دو واحد فسلفه علم بگذارنند چراکه کمک شایان توجهی به تحصیل دانشجو خواهد کرد.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *