×

وضعیت نگران‌کننده «نزاع» در استان لرستان/ واقعیت تلخی که نیازمند چاره‌اندیشی و فرهنگ‌سازی است

  • تیر ۹, ۱۴۰۰
  • ۰
  • آمار بالای نزاع در لرستان نگران‌کننده است چرا که بر اساس آمارهای موجود تنها ۶۰ درصد پرونده‌های معاینات سر پایی پزشکی قانونی استان مربوط به نزاع و تصادفات است.

    وضعیت نگران‌کننده «نزاع» در استان لرستان/ واقعیت تلخی که نیازمند چاره‌اندیشی و فرهنگ‌سازی است
  •  

    گاهاً خبرهای تلخ و تأسف‌بار از این دست به گوشمان می‌رسد که جوانی در جریان نزاع به قتل رسید. خبرهایی که وجدان عمومی را جریحه‌دار کرده و گاه آثار جبران ناپذیری را بر انسان‌ها و جامعه بر جای می‌گذارد. تلاش برای کاهش این‌گونه حوادث غم‌بار که چهره‌ای ضد فرهنگی از استان ما به نمایش می‌گذارد تنها با کار فرهنگی توسط دستگاه‌های متولّی فرهنگ انجام پذیر است و استمرار فرهنگ سازی در این زمینه خیر و صلاح همه را به دنبال دارد.

    باید با فرهنگ‌سازی، مردم استان به ویژه جوانان به سمتی بروند که اگر اتفاقی می‌افتد خشم خود را کنترل کنند تا از بسیاری از حوادث جلوگیری شود. آموزش از فرهنگ عمومی جامعه نشئت می‌گیرد و اگر افراد سعی کنند که تحمل افکار مخالف، تحمل عقیده یکدیگر را داشته باشند به طور یقین هیچ حادثه ناگواری رخ نمی‌دهد.

    ۶۰ درصد پرونده‌های پزشکی قانونی استان لرستان مربوط به نزاع است

    متأسفانه بر اساس آمارهای موجود پرونده‌های نزاع در استان لرستان، ۶۰ درصد پرونده‌های معاینات سرپایی پزشکی قانونی را به خود اختصاص داده است. در همین راستا حمیدرضا نظیفی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سازمان پزشکی قانونی کشور بیش از هزار پزشک متخصص، وظیفه کارشناسی و بیش از ۴ هزار مشاور متشکل از هیئت‌های علمی دانشگاه یا متخصصان سرشناس هستند که به طور غیر مستقیم با پزشکی قانونی در ارتباط هستند، در استان لرستان هم اکنون ۲۰ پزشک به صورت مستقیم و ۱۰۰ پزشک متخصص به عنوان مشاور با پزشکی قانونی همکاری می‌کنند.

    وی با بیان اینکه بیشترین حجم فعالیت پزشکی قانونی در واحد معاینات سرپایی صورت می‌گیرد افزود: سال گذشته بیش از ۴۳ هزار و ۱۳۴ پرونده در استان بررسی شده که از این تعداد ۳۹ هزار و ۵۲۳ پرونده، معادل بیش از ۹۱ درصد مربوط به معاینات سر پایی، هزار و ۶۴۲ پرونده در معاینات اجساد معادل ۳٫۸ درصد، و هزار و ۵۷۲ پرونده در آزمایشگاه‌ها معادل ۳٫۶ درصد، و ۳۹۷ پرونده نیز در کمیسیون‌ها بررسی شده است.

    بیشترین حجم معاینات سرپایی مربوط به شهرستان خرم‌آباد است

    مدیرکل پزشکی قانونی لرستان عنوان کرد: بیشترین حجم معاینات سرپایی مربوط به شهرستان خرم‌آباد با ۳۸٫۱۹ درصد و کمترین پرونده‌ها مربوط به شهرستان‌های ازنا و سلسله و در پروندهای معاینات اجساد نیز بیشترین پرونده مربوط به خرم‌آباد با ۹۳۷ جسد معادل ۵۷ درصد و پس از آن شهرستان‌های بروجرد، دورود، الیگودرز و پلدختر به ترتیب بالاترین معاینات اجساد، و کمترین میزان معاینات اجساد نیز مربوط به شهرستان الشتر با ۱۶٫۱ درصد است.

    وی بیان کرد: با توجه به اینکه تنها در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز کالبد شکافی می‌شود ولی در سایر شهرستان‌ها امکانات کالبد شکافی فعلاً وجود ندارد و چنانچه با معاینه ظاهری امکان تعیین علت فوت نباشد برای بررسی جسد و کالبد شکافی به مرکز استان ارجاع می‌شود بیان داشت: در همین راستا تعداد بالای اجساد خرم‌آباد ممکن است از سایر شهرستان‌ها به خرم‌آباد ارجاع شده باشند.

    نظیفی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد از پرونده‌های معاینات سرپایی در پزشکی قانونی استان مربوط به نزاع و تصادفات است گفت: از تعداد ۳۹ هزار و ۵۲۳ پرونده واحد معاینات، ۱۱ هزار و ۸۶۷ مورد زن و ۲۷ هزار و ۶۵۶ مورد مرد بوده است؛ ۱۵ هزار و ۴۰۶ مورد مربوط به معاینات نزاع که حدود ۳۹ درصد بوده است. البته از این تعداد، پرونده‌های نزاع ۱۵ هزار و ۵۲۲ مورد حقیقی، ۸۴ پرونده غیر منازع خودزنی و ۷۰ مورد آسیب‌ها و جراحات منازعات و غیر منازع بوده است.

    وی در رابطه با تصادفات معاینات سر پایی تصریح کرد: سال گذشته از تعداد ۷ هزار و ۸۸۸ مورد پرونده بررسی تصادفات معاینات سرپایی، ۷ هزار و ۸۲۵ پرونده حقیقی، ۴۱ مورد ساختگی و ۲۲ مورد مخلوطی از آسیب‌ها و جراحات ساختگی و غیر ساختگی بوده است.

    مدیرکل پزشکی قانونی لرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد پرونده‌های معاینات سر پایی مربوط به نزاع و تصادفات است چنانچه بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مرتبط مانند آموزش و پرورش، ارشاد و سایر دستگاه‌های متولی فرهنگ سازی کنیم سال آینده این آمار بسیار کمتر می‌شود.

    وی بیان کرد: سال گذشته ۱٫۳ درصد پرونده‌های معاینات سرپایی مربوط به معاینات روان‌پزشکی بوده است، در بحث کمیسیون‌ها ۳۹۷ پرونده بررسی شده که ۳۰۶ مورد مربوط به اعتراضات پرونده‌های پزشکی قانونی، ۸۴ پرونده کمیسیون‌های روانپزشکی و ۷ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده است. البته تعداد پرونده‌های قصور پزشکی در استان، تنها ۷ مورد نیست بلکه هم اکنون عمده پرونده‌های قصور پزشکی به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود.

    در بحث مسمومیت‌های دارویی و مواد مخدر در لرستان مشکل داریم

    نظیفی  با بیان اینکه در بحث مسمومیت‌های دارویی و مواد مخدر در استان لرستان مشکل داریم گفت: متأسفانه استان لرستان در بحث خودکشی‌های مربوط به مسمومیت‌های دارویی و مصرف مواد مخدر در رتبه بالایی در کشور قرار دارد. اجسادی که ناشی از مسمومیت‌های دارویی و مواد مخدر به  پزشکی قانونی لرستان  ارجاع داده شده نسبت به سایر استان‌ها رتبه بالایی دارد.

    وی تصریح کرد: در بحث همسرآزاری در استان، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نسبت به نُرم جامعه که ۹۵ نفر است بالاتر هستیم؛ البته همه موارد همسرآزاری‌ها به پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کنند و در خانواده مشکل حل می‌شود. در بحث کودک‌آزاری پرونده ۳۱ نفر مربوط به سال ۹۸ و ۴۰ مورد کودک‌آزاری در سال ۹۹ بررسی شده است که در مقایسه با سال ۹۸ افزایش داشته‌ایم ولی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نسبت به نُرم جامعه کمتر است.

    مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به تعیین پروفایل ژنتیکی زندانیان استان خاطر نشان کرد: تعیین پروفایل ژنتیکی زندانیان در استان از سال ۹۶ آغاز شده که در این ۶۰۰ نفر، سال ۹۷ هزار و ۵۰۰ نفر، سال ۹۸ هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۹۸ و ۷۰۰ نفر سال گذشته  نمونه جهت بررسی پروفایل ژنتیکی زندانیان انجام و امسال نیز در برنامه داریم ۴۰۰ نفر را انجام دهیم.

    وی اظهار داشت: در نظر داریم علاوه بر زندانیان، پروفایل ژنتیکی برخی گروه‌های شغلی دیگر همچون مسئولان، خبرنگاران و افرادی که از لحاظ شغلی پررسیک هستند تهیه و در بانک ژنتیکی ایرانیان بارگذاری شود.

    انتهای پیام/

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *