×

پای لنگ صنعت در سلسله

  • کد نوشته: 10654
  • آبان ۲۷, ۱۳۹۸
  • ۰
  • نبود صنعت بزرگ و تاثیرگذار در سلسله که نویدبخش اشتغال شود و چرخ تولید را در این شهرستان به حرکت درآورد منجر به مهاجرت جوانان جویای کار شده است.

    پای لنگ صنعت در سلسله
  • شهرستان سلسله در ۴۸ کیلومتری شمال خرم‌آباد (مرکز استان) و ۱۱ کیلومتری راه خرم‌آباد به نورآباد واقع شده که ادامه این راه پس از عبور از هرسین به کرمانشاه منتهی می‌شود.
    این شهرستان یکی از زیباترین منطقه‌های گردشگری لرستان است که همواره مورد توجه عده زیادی از گردشگران استان و ایران قرار دارد و به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی منطقه، دارای آب و هوایی معتدل، با منابع آبی و خاکی بی نظیر است.
    اقتصاد بیشتر مردم سلسله مبتنی بر کشاورزی بوده اما این شهرستان کوچک فاقد صنعتی برای جذب جوانان تحصیلکرده است به گونه ای که بنا بر آمار موجود و به گفته کارشناسان، اغلب جوانان این شهرستان با جمعیت بیش از ۷۵ هزار نفر دارای تحصیلات عالیه اما فاقد شغلی برای تامین معیشت خود و خانواده هستند.
    نبود صنایع کوچک و بزرگ و نداشتن منابع مالی کافی برای ورود جوانان این شهرستان به بازار کار و سرمایه سبب مهاجرت آنان به سایر شهرها، به ویژه  پایتخت و ورود به عرصه های کاری غیرمرتبط با مدرک تحصیلی آنها می شود.
    هرچند شهرستان  قابلیت های بالایی در بخش های کشاورزی، منابع آبی و گردشگری دارد اما این ظرفیت ها به منصه ظهور نرسیده و تنها حداقل هایی از آن شکوفا شده است.
    کارشناسان معتقدند بخش های صنعت و معدن در این شهرستان رشدی نداشته،  به گونه ای که تعداد واحدهای صنعتی موجود در این منطقه تنها یک درصد بخش صنعت استان را شامل می شود که این امر در کنار عدم وجود صنایع تبدیلی، تکمیلی و اشباع بخش کشاورزی، به مهاجرت گسترده مردم به خارج از شهرستان منجر شده است.
    در حالی که شهرستان سلسله دارای یک شهرک صنعتی با زیرساخت های لازم است اما عدم جذب سرمایه گذاری که میل به فعالیت در این شهر کوچک اما خوش آب و هوا و پرظرفیت را داشته باشد، باعث شده که دست مردم خالی بماند و صنعت سلسله همچنان لنگ لنگان راه خود را در پیش بگیرد.

    دارا بودن امکانات زیر بنایی از قبیل آب، برق و تلفن و معافیت از قانون شهرداری ها، عدم پرداخت هزینه پروانه ساخت و پایان کار و لازم نبودن استعلامات اداری در شهرک صنعتی این شهرستان هنوز نتوانسته منجر به جذب سرمایه گذاران و رونق این شهرک برای احداث واحدهای صنعتی و اشتغال جوانان تحصیلکرده این دیار شود.
    امید جوانان سلسله برای احداث بزرگترین کارخانه تراکتورسازی غرب کشور نیز پس از گذشت بیش از یک دهه تبدیل به یاس شده چرا که ایجاد این کارخانه نیز تنها در پرونده کاغذی سنگینی خلاصه شده که مدیرعامل آن هنوز نتوانسه این طرح کارخانه را  روی زمین اجرا کند.

    خام فروشی گسترده مانع مهم رونق اقتصادی در الشتر

    فرماندار سلسله با بیان اینکه کشاورزی و گردشگری از مهمترین قابلیت های سلسله هستند، معتقد است:‌ در بخش کشاورزی شهرستان همچنان از روش های سنتی استفاده می شود و تغییر دیدگاه از کشاورزی سنتی و معیشتی به  مدرن و پیشرفته ضروری است.

    شریف خسروی با تاکید بر حرکت به سمت ایجاد صنایع جانبی مرتبط با بخش کشاورزی، عنوان کرد: یکی از ضعف های عمده شهرستان این است که اکثر محصولات کشاورزی به صورت گسترده در تمامی زیربخش ها خام فروشی می شود صنعتی برای تبدیل آن به فرآورده های قابل عرضه در بازار وجود ندارد.

    وی تاکید کرد:‌ زنجیره ارزش و ارزش افزوده در بخش کشاورزی شهرستان باید ایجاد شود و با توجه به اینکه نگاه دولتی به موضوعات نمی تواند برطرف کننده همه مشکلات باشد، باید با نوآوری  و افزایش درآمد در این حوزه با احداث صنایع تکمیلی مرتبط، حاصل شود.

    وی ادامه داد: چند سردخانه و صنایع تبدیلی کوچک در سلسله ایجاد شده و حرکت به سمت برندسازی برای محصولات شاخص شهرستان همچون گردو، عسل و زعفران، آغاز شده اما در مجموع ظرفیت های صنعتی در این شهرستان راکد مانده و استفاده درستی از آن نمی شود.

    خسروی مهاجرت بسیاری از جوانان تحصیلکرده شهرستان را در اثر نبود صنایع موفق و بزرگ دانست و  بیان کرد: تعداد واحدهای صنعتی موجود در شهرستان تنها یک درصد بخش صنعت استان لرستان را شامل می شود که این وضعیت، مناسب نیست.
    فرماندار سلسله خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع جدید به ویژه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، موجب پیوند مناسب میان صنعت و کشاورزی و منجر به کاهش بیکاری و مهاجرفرستی خواهد شد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *