×

چرا حجاریان را باید «تئوریسین آشوب» نامید؟/ وقتی تئوریسین اصلاحات از افتادن گربه از سر دیوار هم نتیجه شورش می گیرد!

  • فروردین ۳۰, ۱۳۹۹
  • ۰
  • تئوریسین اصلاحات که از هر اتفاقی نتیجه شورش و التهاب اجتماعی می گیرد، در بحران کرونا در حالی که کاردهای درمانی و پزشکی و عموم مردم به دنبال راهی برای مقابله با ویروس منحوس کووید ۱۹ هستند، نیز دم از ایجاد آشوب می‌زند.

    چرا حجاریان را باید «تئوریسین آشوب» نامید؟/ وقتی تئوریسین اصلاحات از افتادن گربه از سر دیوار هم نتیجه شورش می گیرد!
  • شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشورمان باعث ایجاد همدلی و همگرایی بیشتر میان آحاد مختلف مردم برای مقابله با این بیماری شد. از کادرهای درمانی گرفته تا جهادگران و مردم کوچه و بازار هر یک نقش مثبتی برای مقابله با این بحران ایفا کردند. بحرانی که در میان مشکلات اقتصادی مردم به نوعی قوز بالای قوز بود اما در این شرایط وقتی این ویروس بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا و آمریکا و آسیا را درگیر خود کرده است، چاره کار تنها شکیبایی و رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با این ویروس است.

    اما در این میان برخی از گروه های سیاسی بدون درک این شرایط اهداف مورد نظر خود را پیش گرفتند و با تحلیل های عجیب و غریب سعی در مشوش کردن فضای کشور کردند.
    یکی از افرادی که در این میان تحلیلی خارج از فضای واقعی کشور ارائه کرد، «سعید حجاریان» تئوریسین جریان اصلاحات بود. وی که در محافل سیاسی به تئوریسینی معروف شده است که حتی از افتادن گربه از سر دیوار نیز نتیجه شورش می گیرد، اینبار هم در حالی که کاردهای درمانی و پزشکان با ایثار تمام پای سلامتی جامعه ایستاده اند، بازهم از ایجاد التهاب به خاطر بیماری کرونا سخن بر زبان راند.
    با این اوصاف چندان بی راه نیست که وی را «تئوریسین شورش» بنامیم.
    حجاریان: شورش های اجتماعی معیشتی در تقدیر کشورهای عقب مانده است 
    وی در این رابطه گفت: «در دور‌ه‌‌ای که قیمت هر بشکه نفت به‌حدود ۲۰دلار کاهش یافته و شبح مرگ با ویروس کرونا در جهان پرسه می‌زند و شورش‌های اجتماعی-معیشتی در تقدیر کشورهای عقب‌مانده است و تحریم‌ها صورت خشن خود را به‌ رخ‌ کشیده‌اند، سخن گفتن از گام‌های بلند و جهش‌های بزرگ دورنمایی مطلوب تصویر نمی‌کند زیرا راه توسعه پایدار همچنان از آهستگی و پیوستگی می‌گذرد.»
    حجاریان چند سالی است که مداومت زیادی بر ایجاد شورش در جامعه دارد. این مداومت به نظر می رسد که بیشتر از آنکه یک هشدار سیاسی و از سر آگاهی و اخطار باشد القای معنادار برای ملتهب کردن کشور است. حجاریان درحالی به این شکل سعی در آتشبازی سیاسی دارد که چند سالی است هم قوه مجریه و هم قوه مقننه با روش اصلاح طلبان هدایت می شود و وضعیت موجود هر چه باشد منشعب از رویکردها و روش این جناح سیاسی است و به جناح متبوع وی باز می گردد.
    تئوریسین اصلاحات: امکان بروز اغتشاش تهیدستان علیه ثروتمندان وجود دارد 
    اما از نمونه دیگری از تئوری های آشوب وی می توان به دیماه سال ۹۷ اشاره کرد. وی طی یادداشتی در یک سایت اصلاح‌طلب مدعی کینه‌توز شدن مردم ایران نسبت به صاحبان ثروت و سرمایه (اعم از مشروع و نامشروع) شد و نتیج گرفت که در تهران ساکنان محدوده «انقلاب به بالا» مانند غرب محسوب شده و مورد کینه‌ورزی عموم مردم قرار گرفته‌اند.
    او در این یادداشت که با عنوان «آخرین راه راست» منتشر شد، نوشت: « با توجه به روند جاری و چشم‌انداز منفی، عده کثیری از مردم به‌خاطر مشکلات اقتصادی از جمله تحریم‌ها شغل خود را از دست می‌دهند و به خیل فقرا می‌پیوندند و در نتیجه، طبقه متوسط هر روز کوچک‌تر می‌شود. طبیعتاً افرادی که زمانی به‌اصطلاح دست‌شان به دهان‌شان می‌رسیده و اکنون به زیر خط فقر رانده شده‌اند، با تماشای اخبار مربوط به دستگیری و یا احیاناً فرار رانت‌خواران گمان می‌کنند، حق‌شان خورده شده است.»
    حجاریان همچنین در کلیدی‌ترین جملات یادداشتش (به زعم خود!) می‌گوید:  «لاغر شدن طبقه متوسط، وحدت شهری را بر هم می‌زند و امکان بروز اغتشاش تهیدستان علیه ثروت‌مندان را شدت می‌دهد… در دوره‌ای، ژنرال فرانکو با سوار شدن بر موج عظیمی از دهاقین –که زمین‌شان کفاف معاش‌شان را نمی‌داد- توانست در جنگ داخلی با تکیه بر فالانژها به جمهوری‌خواهان عمدتاً شهری هجوم ببرد و پس از وارد کردن تلفات بسیار، بیش از سه دهه قدرت را به دست بگیرد و حتی پس از هیتلر و موسولینی در قدرت باقی بماند.»
    حجاریان: اقشار مستعد اعتراض و حضور در خیابان هستند
    این تئوریسین اصلاح طلبان در آذرماه سال ۹۷ در گفت‌وگویی وضعیت کارگران، معلمان و بازنشستگان را بحرانی توصیف کرده و سپس گفته که «هر یک از این اقشار مستعد اعتراض و حضور در خیابان هستند. زیرا امروزه الگوی غارت تغییر پیدا کرده و دیگر منحصر به یک مؤسسه مالی متخلف و گران فروشی لوازم کامیون‌ها نیست و عمومیت یافته است. شاید از این‌ها هم فراتر برویم و بحران دارو کشور را فرا بگیرد. به نحوی که سلامتی و حیات افراد به‌شدت تحت خطر قرار بگیرد… در شرایط «عام البلوی» امکان دارد مردم و نیرو‌های نظامی مقابل یکدیگر قرار بگیرند زیرا سیاست خیابانی می‌شود. این نشانه‌ها به ما می‌گویند، دورنمای روشنی نخواهیم داشت… »
    حجاریان دردادگاه انقلاب: وظیفه ما حفظ وحدت و انسجام ملی است
    حجاریان درحالی این روزها از التهابات اجتماعی در شرایط سخت سخن می گوید که در دادگاه انقلاب اسلامی که به سبب التهابات و فتنه سال ۸۸ رخ داد، وی در جایگاه متهم در متن دفاعیه‌اش، گفت: «من به شخصه خود را از این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی مان رفته بری می دارم و انزجار و تنفر خود را از کلیه تحرکات که امنیت کشور را به خطر انداخته ابراز می کنم. کشور عزیزمان ایران در منطقه پرتلاطمی قرار دارد و لااقل دو جنگ خانمانسوز در شرق و غرب کشورمان در جریان است. از سویی دیگر بسیاری از کشورها مدارج توسعه و پیشرفت را با شتاب طی می کنند و دریغ است ایران که از نعمت امنیت در این منطقه آشوب زده برخوردار است، هم پای دیگران تعالی و ترقی نیابد.
    وی افزود: «دشمنان با تحریم ها و تحریک های متعدد تلاش دارند مانع این روند شوند اما وظیفه ما حفظ وحدت و انسجام ملی است و باید هوشیارانه مانع رخنه در صفوف ملت شویم.» 
    انتهای پیام/
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *