×

کاهش ۹۰ درصدی آتش سوزی در عرصه های ملی سلسله

  • اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸
  • ۰
  • شهرستان سلسله رویشگاه بهترین گونه های جنگلی و مرتعی است، رویش بلوط منحصر بفرد مازو در برخی از مناطق شهرستان نشانگر این امر است و لذا باید تا جایی که امکانات داریم از این عرصه ها به بهترین نحو ممکن محافظت کنیم.

    کاهش ۹۰ درصدی آتش سوزی در عرصه های ملی سلسله
  • رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سلسله گفت: پارسال ۹۰ درصد از میزان آتش سوزی در عرصه های ملی شهرستان کم شد.

    به گزارش نیساخبر، امیرمحمد نظرپوری روز یکشنبه در جلسه ستاد اطفای حریق در سالن جلسات فرمانداری، با اشاره به بارندگی های خوب امسال و ثبت ۵۰۰ میلیمتر بارندگی برای شهرستان سلسله، اظهار داشت: این حجم از بارندگی ها منجر به رویش فراوان گیاهان نباتی در عرصه های جنگلی و مرتعی شهرستان شده به گونه ای که ارتفاع گیاهان در برخی مناطق به بیش از یک متر هم می رسد و وقوع آتش سوزی در عرصه های ملی شهرستان دور از انتظار نیست.
    وی با اشاره به مناطق بحرانی شهرستان، عنوان کرد: کهمان، کاکارضا، قلایی، بسطام، پرسگ و جوانمرد جزو مناطق بحرانی شهرستان هستند که پیشگیری از وقوع آتش سوزی در این مناطق همت جمعی را می طلبد.
    نظرپوری با اشاره به انجام ۶۰۰ هکتار عملیات جنگل کاری اقتصادی در منطقه چشمه علی اکبر شهرستان، خاطرنشان کرد: شهرستان سلسله رویشگاه بهترین گونه های جنگلی و مرتعی است، رویش بلوط منحصر بفرد مازو در برخی از مناطق شهرستان نشانگر این امر است و لذا باید تا جایی که امکانات داریم از این عرصه ها به بهترین نحو ممکن محافظت کنیم.
    وی با اشاره به انجام ۲۰۰ ساعت عملیات احداث آتش بر در مناطق بحرانی و حساس شهرستان، خاطرنشان کرد: تهیه تابلوها، بروشورها و تراکت و توزیع در میان گردشگران و استفاده از پتانسیل نیروهای جوان و بومی در مناطق بحرانی و حساس از جمله کارهای صورت گرفته در راستای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه های ملی شهرستان بوده است.
    نظرپوری با اشاره به داشتن ۶ دستگاه فلکسی بک، یک دستگاه روت فایر و یک دستگاه دمنده برای استفاده در هنگام وقوع آتش سوزی ها، عنوان کرد: وقوع آتش سوزی ضربه سنگینی به منابع طبیعی وارد می کند و به دنبال آن جنگل هایی که ارزش زیست محیطی دارد از بین می روند بنابراین لازم است که تمامی دستگاه های اجرایی در اینخصوص پای کار باشند و در این راستا شماره تماس مردمی ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارش های مردمی در مورد وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های ملی شهرستان است.

    ** بانک اطلاعاتی نقاط بحرانی و حساس شهرستان تشکیل شود
    خدیجه بهزادیان معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری سلسله نیز در این جلسه با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی و ملی در دنیا و کشور همواره از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است، اظهار داشت: جمعیت شهرها رو به افزایش است و گاها برای تامین مسکن، معاش و موادغذایی موردنیاز خود به منابع طبیعی دست درازی می کنند و سبب تخریب آن می گردند.
    وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی ثروت عمومی محسوب می شوند، افزود: لرستان ۷٫۱ دهم جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است، گونه غالب لرستان بلوط است که بر اساس برآورد کارشناسان هر اصله درخت بلوط ۲۰۰ هزار دلار ارزش گذاری شده است.
    بهزادیان با بیان اینکه جنگل ها برای منابع طبیعی و زندگی بشر حیاتی هستند، خاطرنشان کرد: برخی از آتش سوز ها علل غیرعمدی دارند که در این زمینه نیازمند آموزش و فرهنگ سازی هستیم اما در زمینه آتش سوزی های عمدی که گاها ممکن است بر اثر اختلافات محلی، تبدیل جنگل به اراضی کشاورزی و یا تولید زغال بلوط روی دهد نیازمند برخورد جدی و ورود منابع طبیعی هستیم.
    معاون فرماندار با اشاره به افزایش پوشش گیاهی عرصه های ملی و ضرورت پیشگیری از وقوع آتش سوزی در این عرصه ها، گفت: پیشگیری از وقوع این امر نیاز به برنامه ریزی منسجم منابع طبیعی و دستگاه های مرتبط دارد.
    وی با تاکید بر تشکیل بانک اطلاعاتی نقاط بحرانی و حساس شهرستان، ادامه داد: باید آتش برها در مسیر جاده ها، مناطق جنگلی و مرتعی به صورت شطرنجی و چند خیشه ای ایجاد شود.
    بهزادیان با تاکید بر برگزاری منظم و مکرر با جهاد کشاورزی، کشاورزان، شورا و دهیاران درخصوص آتش نزدن کاه و کلش باقی مانده مزارع، گفت: در بکارگیری دیده بان ها حتما سعی شود از معتمدین محلی و صاحب نفوذ استفاده شود که ترجیحا مجهز به موتورسیکلت باشند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *