×

کهمان؛ اوج شگفتی طبیعت لرستان در سلسله/ «کهمان» نفس می‌کشد

  • کد نوشته: 3077
  • اسفند ۱۶, ۱۳۹۵
  • ۰
  • منطقه گردشگری کهمان با طبیعت بکر و چشم‌نوازش همواره مورد توجه مسافران و گردشگران و نیز علاقمندان به طبیعت بوده به گونه‌ای که در طول سال افراد بسیاری از آن دیدن می‌کنند و جلوه‌هایی فراموش‌نشدنی بر دفتر خاطرات زندگی خود می‌افزایند. به گزارش نیساخبر به نقل از  لرسو؛ سلسله جبال زاگرس جزئی از کمربند کوه‌زایی […]

    کهمان؛ اوج شگفتی طبیعت لرستان در سلسله/ «کهمان» نفس می‌کشد
  • منطقه گردشگری کهمان با طبیعت بکر و چشم‌نوازش همواره مورد توجه مسافران و گردشگران و نیز علاقمندان به طبیعت بوده به گونه‌ای که در طول سال افراد بسیاری از آن دیدن می‌کنند و جلوه‌هایی فراموش‌نشدنی بر دفتر خاطرات زندگی خود می‌افزایند.

    به گزارش نیساخبر به نقل از  لرسو؛ سلسله جبال زاگرس جزئی از کمربند کوه‌زایی آلپ – هیمالیا می‌باشد که از چشم‌اندازهای جذاب و پدیده‌هایی جالب و دیدنی برخوردار است. کوه «گرین» در شمال شهر الشتر، شکوه و عظمتی وصف‌ناشدنی دارد و همچون نگینی سبز بر انگشتر سلسله جبال زاگرس می‌درخشد.

    گرین

    *موقعیت جغرافیایی گرین

    واژه «گرین» از واژه پهلوی «گریوه» به معنی پشته و کوه غیر قابل نفوذ است. این کوه از شرق تا شمال شهرستان الشتر ادامه دارد که جزیی از زاگرس مرتفع است که مرتفع‌ترین قله آن «کلو» با ارتفاع ۳ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا است که دارای یخچال‌های طبیعی و دومین قله مرتفع استان بعد از اشترانکوه می‌باشد.

    *کهمان؛ نگینی سبز بر انگشتری زاگرس

    این منطقه گردشگری با طبیعت بکر و چشم‌نوازش همواره مورد توجه مسافران و گردشگران و نیز علاقمندان به طبیعت از سراسر کشور بوده به گونه‌ای که در طول سال افراد بسیاری از آن دیدن می‌کنند و جلوه‌هایی فراموش‌نشدنی بر دفتر خاطرات زندگی خود می‌افزایند. از جمله پدیده‌های جالب توجه گردشگران در کوه گرین، وجود درّه حیرت‌انگیز کهمان می‌باشد. کلمه «کهمان» از چند معنی برخوردار می‌باشد. گفته می‌شود که کهمان از دو واژه «کی» به معنی شاه و «مان» به معنی آمدن است و کهمان به جایی گفته می‌شود که شاهان بدآنجا می‌آیند.

    سرچشمه رودخانه باشکوه کهمان که در تمامی طول سال خروشان است، چشمه تخت‌شاه و نیز چشمه‌های اطراف آن هستند که پس از جاری شدن، به رودخانه کهمان می‌پیوندند و بر عظمت و جلوه‌های زیبای این رودخانه می‌افزایند. سراب خاصو به معنی سراب خاصان، نیز از جمله چشمه آب‌های جوشانی است که در طی مسیر عبور رود کهمان، بدان می‌پیوندد. همزمان با ساز و آواز خروش کهمان در دل طبیعت بکر کوه‌های سربرافراشته شمال شهر الشتر، می‌توان نظاره‌گر انواع درختان خودرو که عمر برخی از آنها به چندصد سال هم می‌رسد، بود. در منطقه کهمان درختانی وجود دارد که به گفته برخی از اهالی این منطقه، عمر آنها حتی به هزارسال هم می‌رسد!

    بجز کهمان در کوه زاگرس، قله کلو، رادیولاریت‌های گرین، برف چال‌ها، غارها  و پوشش گیاهی از جمله چشم‌اندازهای زیبای گرین هستند.

    *کهمان؛ معروف‌ترین منطقه ژئوتوریسم در لرستان

    چشمه‌سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب و هوای بی‌بدیل و طبیعت بکر کهمان در شمال شهر الشتر که یکی از معروف‌ترین و در عین حال پرترددترین منطقه ژئوتوریسم در استان لرستان می‌باشد، به گونه‌ای است که هر انسانی را مجذوب خود کرده و در تاریخ نیز آمده است که این منطقه دیدنی با کوه‌های سر به فلک کشیده‌اش، منطقه‌ای برای جلوس شاهان و مأمن و مکانی برای فراغت آنان در ایامی از سال بوده است.

    پوشش گیاهی کهمان مملو از درختان بلوط، گلابی، زالزالک، چنار، صنوبر، سیب، آلو و بید است. از جمله جاذبه‌های منحصربفرد منطقه کهمان، وجود گیاهان داروئی نادر است. مسافران و گردشگران ضمن بازدید از این منطقه، به جمع‌آوری گیاهان داروئی نیز می‌پردازند.

    عکس از خبرگزاری مهر

    پهنه وسیع و طبیعت آباد کهمان، زمینه را فراهم آورده تا این منطقه زیستگاه انواع حیوانات وحشی از جمله پلنگ، روباه، شغال، گورکن، بلدرچین، انواع کبک، گراز، قوچ، بز کوهی، کفتار و نیز انواع خزندگان باشد.

    منطقه کهمان

    *کهمان؛ سرچشمه حیات بخش کشاورزی و شیلات سلسله

    در پایین‌دست دره کهمان، به شهر الشتر می‌رسیم که با عبور رودخانه کهمان از این شهر، کشاورزی منطقه از رونق بسیار خوبی برخوردار است. کشاورزان و باغدارن الشتری با عنایت به آب‌های روانی که از گرین سرچشمه گرفته‌اند، انواع محصولات باغی و کشاورزی را تولید و به بازار کشور عرضه می‌کنند به گونه‌ای که شهرستان سلسله را به عنوان قطب تولید گردو، گندم، محصولات جالیزی و… می‌شناسند.

    با عبور آب‌های خروشانی که به کهمان می‌ریزند، مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا در الشتر نیز سهم بسزایی در تولید ۴۰۰ هزار تن آبزی‌پروری کشور در سال دارد به گونه‌ای که در بین آنها یکی از بزرگترین و مجهزترین شیلات پرورش ماهیان سردآبی خاورمیانه به چشم می‌خورد که میزان تولید آن با ظرفیت اسمی ۵۰ تن و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع و با ظرفیت تکثیر سه میلیون قطعه ماهی از جمله بزرگترین سدماهی‌های فعال در شهر الشتر است.

    منطقه کهمان

    *وقتی قفل قفس کهمان شکسته می‌شود

    متأسفانه از سال‌ها پیش در شهرستان سلسله و در منطقه کهمان شاهد تصرفات غیرقانونی برخی متخلفین بودیم. تصرف انفال عمومی در بستر و حریم رودخانه‌ها توسط عده‌ای فرصت‌طلب، کام مردم این دیار و مسافرانش را تلخ می‌کرد. این تصرفات غیرقانونی به طور خاص در منطقه کهمان که به منطقه ویژه گردشگری معرف است، بیشتر به چشم می‌خورد. سلسله، بیشترین سهم از تخلفات تصرفات غیرقانونی بستر و حریم رودخانه‌ها در استان لرستان را به خود اختصاص داده بود تا اینکه با ورود دستگاه‌های مربوطه و حمایت قاطع دستگاه قضا، بسیاری از این اراضی از متخلفین بازپس‌گیری شد. ورود قاطعانه اداره آب شهرستان سلسله و شرکت آب منطقه‌ای لرستان برای پایان دادن به این داستان غم‌انگیز و تلخ، امری ستودنی و قابل تحسین است که خوشبختانه نتایج قابل قبولی از این اقدام به دست آمده است.

    آنچه موجب دلگرمی و پیشرفت در کار بود و نمی‌توان از آن غفلت کرد، حمایت جدی دستگاه قضا از دستگاه‌های مربوطه جهت آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها بود. با توجه به اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته در خصوص آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها از دست متخلفین و حمایت قاطع دستگاه قضا، این حرکت باعث رونق صنعت گردشگری سلسله شده و رضایت مردم را به دنبال داشته است.

    *کهمان؛ رگ حیات صنعت گردشگری سلسله

    «فلاح‌نژاد»، فرماندار سلسله در گفتگو با خبرنگار لرسو با اشاره به اهمیت منطقه کهمان در توسعه بخش گردشگری منطقه گفت: صنعت گردشگری در سلسله از جمله زیرساخت‌های اصلی شهرستان در جهت رونق اقتصادی است.

    وی افزود: با همکاری ادارات ذیربط و خصوصاً دستگاه قضا، اراضی و حریم رودخانه‌ها که به صورت غیرقانونی تصرف شده بودند، آزادسازی شدند که در اینجا از همکاری مردم تشکر می‌کنم.

    فرماندار سلسله تصریح کرد: منطقه کهمان، مهم‌ترین منطقه در شهرستان سلسله در بحث توسعه صنعت گردشگری بحساب می‌آید و لازم است تا مردم به صورت خودجوش با دولت در موضوع توسعه صنعت گردشگری همکاری بیش از پیش داشته باشند تا شاهد رونق اقتصادی منطقه باشیم.

    فلاح‌نژاد توسعه گردشگری منطقه را به نفع شهرستان و مردم منطقه دانست و تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری به نفع همه و بخصوص به نفع کسانی خواهد بود که در منطقه کهمان صاحب زمین هستند.

    دره کهمان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *