×

کود اوره با یارانه دولتی به کشاورزان لرستان پرداخت می‌شود‌

  • کد نوشته: 14428
  • بهمن ۲۹, ۱۳۹۹
  • ۰
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: با توجه به برداشتن ارز کودهای فسفاته و پتاسه توسط دولت کشاورزان رغبت چندانی به خرید این کودها ندارند ولی کود اوره که همچنان با یارانه دولتی پرداخت می‌شود و قیمت مناسبی دارند.

    کود اوره با یارانه دولتی به کشاورزان لرستان پرداخت می‌شود‌
  • اسفندیار حسنی مقدم   با بیان اینکه در استان لرستان طی سال‌های گذشته موضوع بذر به کلاف سردرگمی تبدیل شده بود اظهار داشت: هم اکنون  با تلاش‌های  انجام شده توسط کلیه اعضای کمیته فنی واحد بذر جهاد کشاورزی استان کار خود را به  به طور دقیق پیش می‌برد.

    وی افزود: در لرستان وجود ۲۸ رقم گندم و ۱۰ رقم مزیت بسیار خوبی برای استان است و خوشبختانه در مرکز تحقیقات استان در راستای خالص سازی هسته‌های اولیه اقدامات بسیار خوبی انجام می‌شود و اگر چنین تلاش‌هایی نباشد چرخه بذر شروع نمی‌شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان عنوان کرد: در شورای عالی زراعت  کشور براساس بحث‌های مطرح شده شاید در آینده  بخشی از بدر کشور توسط استان تامین شود.

    وی با اشاره به آغاز بازدیدهای مرحله سطح سبز استان بیان کرد: با توجه به اینکه مزارع بذری مزارع ویژه‌ای‌اند در همین راستا باید مزارع سبز استان به طور دقیق رصد و وضعیت علف‌های هرز کنترل شود چرا که اگر در این مرحله علف‌های هرز کنترل شوند در مرحله برداشت و فروش ضرر کمتری داریم.

    حسنی مقدم در رابطه با بیماری‌های لکه برگی نیز گفت: بسیاری از بیماری‌های مزارع از جمله زنگ زرد و سپتوریوز برگی با  سمپاشی و بیماری‌های بذر زاد همچون سیاهک آشکار، سیاهک پنهان و یماری فوزاریوم سنبله با ضد عفونی بذر کنترل می‌شوند در همین راستا سمپاشی حتما باید در دستور کار قرار گیرد و در ارتباط با بیماری لکه نواری که ممکن است به وسیله سموم کنترل نشود تشخیص برای تایید و رد این بیماری با واحد حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان است.

    وی تصریح کرد: با توجه به برداشتن ارز کودهای فسفاته و پتاسه  توسط دولت کشاورزان رغبت چندانی به خرید این کودها ندارند ولی کود اوره که همچنان با یارانه دولتی پرداخت می‌شود و قیمت مناسبی دارند، مزارع بذری دو برابر مزارع عادی سهمیه باید داشته باشند به گونه‌ای که مزارع دیم ۲ کیسه و مزارع آبی ۴ کیسه ولی در  مزارع معمولی  مزارع دیم یک کیسه و مزارع آبی ۲ کیسه سهمیه دارند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه پس از تغذیه مزارع خوشه کشی  را حتما باید در دستور کار قرار بدهیم خاطر نشان کرد: امسال  برای خرید جو حداقل ۵ هزار تن و گندم ۲۵ هزار تن  از کشاورزان در نظر گرفته شده و باید تلاش کنیم این ظرفیت اضافه شود

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *